PF JU - home  

Jihočeská univerzita
EF  FF  PřF  TF
ZF  ZSF  FROV

mapa stránek

česky     english

Informace o studijním oboru, požadavky k přijímacím zkouškám

ART3

Arteterapie

Jednooborové bakalářské studium kombinované se standardní dobou studia 3 roky.

Ateliér arteterapie PF JU, U Tří lvů 1/A, České Budějovice,
telefon: 387 773 140, e-mail mazeh@pf.jcu.cz

 

Charakteristika studijního oboru

Studium probíhá souběžně s výcvikem; je tříleté, zakončené státní závěrečnou zkouškou, jejíž součástí je obhajoba bakalářské práce. Je určeno pedagogům, speciálním pedagogům, psychologům, lékařům, sociálním pracovníkům, výtvarníkům, ale i absolventům gymnázií, kteří chtějí pracovat v uvedených profesích. Supervize povinné praxe je součástí výcviku v Ateliéru arteterapie.

Ateliér uplatňuje organizační formu obdobnou terapeutické komunitě, jejíž součástí jsou uzavřené studijně výcvikové skupiny tvořené studenty jednotlivých ročníků.

Výuka probíhá dvakrát v měsíci, vždy v pátek (15.30 - 19.00) a v sobotu (8.30 - 15.50).

 

Profil absolventa

Úspěšní absolventi jsou způsobilí k týmové i samostatné terapeutické, edukační či reedukační a výtvarně pedagogické činnosti ve všech zařízeních, v nichž lze stimulovat výtvarný projev specifickými arte-postupy a vytvořit atmosféru sdílnosti a otevřenosti.

 

Přijímací zkouška

Přijímací zkouška je kombinovaná.

1. částí je test zjišťující předpoklady ke studiu a všeobecný přehled; hlavní důraz kladen na následující oblasti: psychologie, psychoterapie, speciální pedagogika, dějiny umění (viz také doporučená literatura); student zároveň vyhotoví jednoduchý barevný artefakt;

2. část obsahuje:

  • pohovor (cca 10 min.), při němž se uchazeč se představí, objasní pohnutky volby studia, prokáže orientovanost o dějinách a současnosti výtvarného umění, pohovoří o oblíbeném výtvarném artefaktu, který představí (provede adekvátní rozbor daného uměleckého díla; oceňovány jsou znalosti prostředků výtvarného vyjadřování; nehodnotí se ani tak encyklopedické znalosti, jako spíše rozpoznání analogií uměleckého výrazu v různých oborech umělecké činnosti, pátrání po souvislostech, odvaha pro transfer, tj. uplatnění naučeného v nové situaci, schopnost syntézy aj.); předpokládají se základní znalosti dějin umění a psychologie
  • testový ateliér (90 minut), v němž uchazeč výtvarně zpracuje zadané téma (nutno přinést vlastní výtvarné potřeby);
  • řízený ateliér (90 minut), v němž uchazeč vytvoří artefakt na volné téma podle výtvarně metodických instrukcí;

Poznámky (instrukce k přijímací zkoušce):

K první i druhé části přijímací zkoušky si uchazeč přinese psací potřeby, tužku a pastelky (s bohatší škálou barev). K druhé části přijímací zkoušky si navíc přinese vlastní akvarelové či temperové barvy, misky na vodu, štětce, několik čtvrtek formátu A3, event. další výtvarné potřeby. Uchazeč rovněž předloží k posouzení výběr dosavadních (domácích) výtvarných prací (5-10 prací, akvarel, s důrazem na postavu, nejlépe velikost A3).

 

Kritéria pro vyhodnocení přijímací zkoušky

1. část je hodnocena maximálně 50 body.

2. část - hodnocena maximálně 50 body (pohovor a ateliéry včetně domácích prací jsou hodnoceny dohromady).

Celkem může uchazeč získat maximálně 100 bodů.

Do druhé části přijímací zkoušky, která se bude konat s nejméně týdenním časovým odstupem od první, postupují uchazeči, kteří se v první části umístili na 1. až 50. místě.
O výsledcích budou uchazeči informováni prostřednictvím webové stránky Ateliéru arteterapie http://www.pf.jcu.cz/stru/katedry/arte/
K úspěšnému vykonání přijímací zkoušky je třeba absolvovat obě části a dosáhnout alespoň 60 bodů.

 

Další důležitá sdělení

Přijímací komise přihlíží k pracovnímu zařazení, k odborné praxi, k výtvarnému projevu uchazeče a jeho osobnostním předpokladům pro tzv. pomáhající profese.

Při rozhodování o svém profesním zaměření

  • uchazeči z řad výtvarníků by měli vědět, že arte-ateliér nepodněcuje tvůrčí svéráz a originalitu, spíše je jeho snahou rozvolnění každého výtvarného stereotypu, který by omezoval výtvarný projev a jeho změny u klientů;
  • předpokládá se plná angažovanost a časově neomezená účast ve výuce a výcviku;
  • uchazeči, kteří usilují o sebepoznání, hledají seberealizaci či očekávají úlevu od svých labilit a nejistot v rodinných, partnerských a jiných vztazích s lidmi, by měli respektovat zkušenost, že toho lze dosáhnout jen při plně angažované a časově neomezené účasti na výuce a výcviku;
  • uchazeči ze vzdálenějších míst by si měli předem zajistit dostupnost ateliéru, v němž je docházka o víkendech povinná (v pátek odpoledne, cca od 15.30 a v sobotu, konec cca v 15.50);
  • všichni uchazeči by si měli ujasnit, zda mohou splnit podmínku účasti ve studijně výcvikové skupině, kterou je sdílnost a otevřenost vůči ostatním studentům a souhlas s analýzou a interpretací autobiografické tvorby, tedy podmínkou, která vylučuje pozici pouhého pozorovatele;
  • pokud se uchazeč nachází v péči psychiatra nebo psychologa nebo pokud tuto péči vyhledal v minulosti, seznámí s touto skutečností vedení Ateliéru;
  • pokud je uchazeč v dlouhodobém psychoterapeutickém výcviku, zváží, zda nezahájí studium arteterapie až po dokončení tohoto výcviku (neboť samotné studium arteterapie má výcvikový charakter a souběžná účast ve dvou výcvicích není z mnoha důvodů žádoucí);
  • je nutno počítat s tím, že součástí studia je povinné úvodní soustředění pro nově přijaté studenty 1. ročníku.

 

Doporučená literatura:
Atkinson, R. a kol. Psychologie. Praha, Victoria Publishing 1995 a reedice
Gombrich, E.H.: Příběh umění. Praha, Argo 2001
Hartl, P., Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha, Portál 2009
Helus, Z.: Psychologie pro střední školy. Praha, Fortuna 1995
Hunt, M.: Dějiny psychologie. Praha , Portál, 2006
Kern, H., Mehlová, Ch., Nolz, H., Peter, M., Winterspergerová, R.: Přehled psychologie. Praha, Portál. 1999
Kratochvíl, S.: Základy psychoterapie. Praha, Portál 2000
Procházka, J. O, Norcross, J. C.: Psychoterapeutické systémy. Praha , Grada 1999
Říčan, P.: Psychologie osobnosti. Praha, Grada 2010
Šicková, J.: Základy arteterapie. Praha, Portál 2002
Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Praha, Portál 2000
Vítková, M.: Integrativní speciální pedagogika. Brno, Paido 2004

ECTS Label
Průvodce studenta PF JU
 
 

Přijímací řízení 2014/2015

 

Den otevřených dveří (17. 1. 2014)
 

Elektronická přihláška
 

Obecné informace

Přílohy a pokyny k vyplnění přihlášky

Informace o stud. programech a oborech:
Bakalářské studium
Magisterské a navazující studium
Doktorské studium
Celoživotní vzdělávání

 

Charakteristika oborů a popis přijímacích zkoušek
 

Bakalářské tříleté jednooborové
(nevedoucí k učitelství pro ZŠ):

Arteterapie,
Cizí jazyk pro evropský a mezinárodní obchod - ruský jazyk,
Geografie pro veřejnou správu,
Informační technologie a e-learning,
Přírodovědná a ekologická výchova (prez.),
Přírodovědná a ekologická výchova (komb.),
Psychologie,
Sociální pedagogika,
Speciální pedagogika předškolního věku - učitelství pro mateřské školy,
Tělesná výchova a sport (jednoob.),
Učitelství odborných předmětů,
Učitelství pro mateřské školy,
Výchova ke zdraví,
Základy výrobní techniky se zaměřením na vzdělávání

Bakalářské tříleté jednooborové
(vedoucí k učitelství pro SŠ):

Hra na nástroj nebo zpěv se zaměřením na vzdělávání (jednoob.)

Bakalářské tříleté dvouoborové
(vedoucí k učitelství pro SŠ):

Tělesná výchova a sport (dvouob.)

Bakalářské tříleté dvouoborové
(vedoucí k učitelství pro ZŠ):

AJ, ČJ, F, H, HV, Ch, IT, M, NJ, , SV, TchV, TV, VKZ, VV, Z

Bakalářské tříleté jednooborové
(vedoucí k učitelství pro ZŠ):

Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání (jednoob.)

 

Navazující magisterské dvouleté - učitelské:
dvouoborové - Učitelství pro ZŠ
dvouoborové - Učitelství pro SŠ
jednooborové - Učitelství pro ZŠ/SŠ

Navazující magisterské dvouleté jednooborové - neučitelské
Vychovatelství se zaměřením na výchovu ke zdraví

 

Magisterské pětileté :
Učitelství pro 1. stupeň ZŠ
Učitelství pro 1. stupeň ZŠ (komb.) - druhé kolo přijímacího řízení

 

Doktorské studium:
Informační a komunikační technologie ve vzdělávání,
Pedagogická psychologie,
Teorie vzdělávání v matematice,
Vzdělávání v biologii

 

Celoživotní vzdělávání
IKS: AJ (2. st. ZŠ), AJ (1. st. ZŠ), ČJ, M, In, F, TchV, Z
DPS