Anotace diplomovch prac - 1998 - Katedra anglickho jazyka
Anotace diplomovch prac - 1998
Katedra anglickho jazyka
Hana Zahlkov
Nkter zvltnosti uvn komparativ a superlativ v modern anglitin
Diplomov prce je zaloena na nkterch zvltnostech uit komparativ a superlativ a na problmech, kter se vyskytuj pi jejich uvn. V tto prci je popsna problematika vyjden pedmtu srovnn (implikovan i explicitn vyjden pedmt srovnn), dvojjazynosti analytickho komparativu, absolutnho vznamu komparativu, intenzifikace komparativu, vyjden nejvyho stupn vlastnost se zkladem srovnn vyjdenm explicitn nebo jen implikovanm, problematika absolutn mry vlastnosti, intenzifikace superlativu, uvn len se superlativy a komparativy a nkterch zvltnost tvoen komparativ a superlativ. Cel prce je doplnna pklady, excerpovanmi z anglicky psanch autentickch materil a zvry, kter z excerpce vychzej.
Vedouc prce: PhDr. Marie Ernestov
Kateina Vlkov
Porovnn efektivity vyuovn: doma i ve kole
Diplomov prce "Porovnn efektivity vyuovn: doma i ve kole" se zabv porovnvnm vsledk vuky doma a ve kole. Sousted se zejmna na domc vuku - popisuje obzvlt jej vhody. V praktick sti uvdm srovnvac studii dvou stejn starch k, z nich jeden se u anglicky pouze ve kole a druh pouze doma se soukromm uitelem.
Vedouc prce: Mgr. Pavlna Fialov
Lenka Kratochvlov
Specifics features of inchoative verbs in present day English
Clem m diplomov prce Specifics features of inchoative verbs in present day English bylo zamit se na inchoativn slovesa. Zjiovala jsem, kter slovesa vyjaduj zmnu stavu, m bvaj doplnna. Sledovala jsem, zda jsou tato slovesa navzjem zamniteln, zda maj njak vznamov i lexikln-gramatick omezen, zda zvisej na stylu projevu. Zamila jsem se rovn na zkladn vznamy a monosti pouit jednotlivch inchoativnch sloves. Vzkum se opral o excerpta ze souasnch novin, asopis a beletrie.
Vedouc prce: PhDr. Marie Ernestov
Jana Zemanov
Vina a osud v romnech Thomase Hardyho
Diplomov prce "Vina a osud v romnech Thomase Hardyho" vychz z interpretace t romn - Tess z d'Urbervill, Starosta casterbridgesk a Neblah Juda. Prce se sousteuje na to, jakm zpsobem autor vytv a kombinuje prvky navozujc pocit osudovosti a nevyhnutelnosti tragickho vystn pbh. Odvoduje vvoj osud tch postav, kter se njakm zpsobem provinily proti obecn pijmanm pravidlm a zvykm, proti danmu du a na zklad tto viny musely poslze trpt.
Vedouc prce: Mgr. Kamila Vrnkov
Markta kov
Vvojov tendence v uvn nepravidelnch forem plurlu podstatnch jmen v souasn anglitin
Diplomov prce je zaloena na vzkumu nepravidelnch tvar u nkolika skupin podstatnch jmen. Hlavnm clem bylo postihnout, zda jsou pravopis a vslovnost nm omezeny, kter ppady lze v souasn dob povaovat za ustlen a kter dosud kolsaj, kter jmna toleruj rovnocenn dubletn formy, zda je jejich vskyt njak lexikln i stylisticky omezen a zda je mono v oblasti nepravidelnch plurl pedvdat njak budouc tendence tj. zda nkter tvary vykazuj sklon stt se pravidelnmi).
Vedouc prce: PhDr. Marie Ernestov
Hana Ashov
Vyuit anglicky psanch periodik pi hodinch anglitiny
Bakalsk prce "Vyuit anglicky psanch periodik pi hodinch anglitiny" se zabv vlivem pouit anglickch autentickch materil na rozvoj jazykovch dovednost k, jmenovit ten, psan, mluvnice a slovn zsoby. Na zklad nkolika praktickch cvien, kter jsou podrobn rozvedeny v praktick sti a k nahldnut v dodatku, se sna odvodnit opodstatnnost vyuit periodik ve vuce, jejich kladn vliv na systmovou znalost jazyka.
Vedouc prce: Mgr. Radka Siegelov
David Pnek
Vyuit ten a textov analzy pi vuce psan anglitiny
Tmatem tto bakalsk prce je vyuit ten a textov analzy jako prostedk ke zdokonalen psanho projevu stedn pokroilch student. Prce je sloena ze t zkladnch st. Prvn st je strunm sumem dostupnch nzor, kter byly o textov analze v tomto smru publikovny. Ve druh sti jsou shrnuty zvry mho vzkumu k danmu tmatu. Tento vzkum je v podstat porovnnm a analzou jednotlivch prac student. V posledn sti pak porovnvm m vsledky se zvry z teoretickho rozboru.
Vedouc prce: Mgr. Vra prunglov
Daniela evkov
Poslechov aktivity doplujc uebnici Anglitina pro jazykov koly
Diplomov prce "Poslechov aktivity doplujc uebnici Anglitina pro jazykov koly" popisuje aktivity zamen na porozumn textu, kter jsem vytvoila k uebnici Anglitina pro jazykov koly, abych kompenzovala jeden z velkch nedostatk tto uebnice. Dle se prce zabv rovn zvldnut tchto aktivit u student ve tdch, kter pracovaly s touto uebnic. Bhem mho vzkumu jsem zjiovala, zda poslechov aktivity ovlivnily schopnost student porozumt mluven anglitin a posoudila faktory, kter mohly ovlivnit vsledky student.
Vedouc prce: Mgr. Vra prunglov
Tereza Kopivov
How To Develop And Improve Speaking Skills
Diplomov prce "How To Develop And Improve Speaking Skills" je zamena na rozvoj a zlepen vyjadovacch schopnost k v anglitin. Teoretick st se zabv charakteristikou vyjadovacch dovednost a faktory, kter ovlivuj a podporuj jejich spn rozvoj (vbr a charakter aktivit, jejich organizace a zpsob prezentace ve vyuovn atd.). Praktick st pedstavuje systm, vytvoen s pihldnutm k ve uvedenm faktorm, obsahujc sled aktivit od nejmn nronch po sloitj, s detailnm popisem jejich aplikace.
Vedouc prce: Mgr. Vra prunglov
David aloudek
Pouit poslechu jako podkladu pro dal aktivity
Diplomov prce "Pouit poslechu jako podkladu pro dal aktivity" se zamuje na to, jak by ml poslechov kol vypadat, aby z nj bylo mono vychzet pro dal aktivity a vyhodnocuje, kter z tchto aktivit ideln z poslechu vychzej. Soust prce je i porovnn dvou technik poslechu - porozumn a drilu, a to na zklad vlastnho pozorovn a dotaznkov metody pro uitele a ky. Zjiuje se, kter z obou zpsob poslechu je vce na kolch pouvn a jakm zpsobem se tto problematice vnuj uebnice pro ky Z. Prce rovn obsahuje nzorn pklady praktick vuky, kde se kombinuj ob poslechov techniky.
Vedouc prce: Mgr. Pavlna Fialov
Luk Hlavnika
Historie a fikce v romnu Waltera Scotta Ivanhoe
Diplomov prce "Historie a fikce v romnu Waltera Scotta Ivanhoe" se zabv posouzenm mry, do jak jsou v romnu skloubeny historick a fiktivn prvky. Na pozad dobovch souvislost ivota Waltera Scotta je zachyceno jeho rozshl dlo, po kterm nsleduje obraz historick reality Anglie na pelomu 12. a 13. stolet. Jedn se o obdob, ve kterm se odehrv dj romnu Ivanhoe. Ten je strun shrnut v nsledujc podkapitole. Jdro prce pak tvo historick a literrn analza romnu. Ta zachycuje realitu a relie v dle, postavy romnu, zobrazen atmosfry a prosted a zhodnocen Scottova vypravskho umn. V samotnm zvru prce je nastnn obraz Scottova romnu v dnen dob.
Vedouc prce: Mgr. Kamila Vrnkov
Markta Holemov
Ovlivuj vyuovac metody nsledn chyby student?
Bakalsk prce "Ovlivuj vyuovac metody nsledn chyby student?" se zabv problematikou vyuovacch metod a pstup pi vuce anglickho jazyka. Poukazuje na jejich pouit a na rzn techniky, kter tyto metody zahrnuj. V praktick sti pedkld vsledky aplikace tchto metod v praxi.
Vedouc prce: Mgr. Pavlna Fialov
Renata Mkov
Pouit mateskho a anglickho jazyka na hodinch anglitiny
Diplomov prce "Pouit mateskho a anglickho jazyka na hodinch anglitiny" se zabv problmem pouvn mateskho a anglickho jazyka nejen uiteli, ale i ky. Jednotliv pozorovn by mla prokzat, zda uiteli pouvan anglitina m skuten vliv na aktuln rove anglitiny student. Tato prce tak odvoduje minimln a selektivn pouit mateskho jazyka na hodinch anglitiny. V praktick sti hodnot, jak se uitel zaml nad tmto problmem.
Vedouc prce: Mgr. Pavlna Fialov
Hedvika Burianov
Sbratel - Shakespearovsk alegorie Johna Fowlese
Diplomov prce Sbratel - Shakespearovsk alegorie Johna Fowlese je zamena na interpretaci Fowlesova postmodernistickho pbhu, zvlt pak na postien tch prvk, dky nim je romn nktermi kritiky pokldn za ironickou paralelu Shakespearovy Boue. Prce se zabv rozborem Shakespearovch dramatickch romanc, jejich strunou charakteristikou a analzou hlavnch postav romance Boue. V tto souvislosti je proveden podrobn rozbor hlavnch postav romnu Sbratel na pozad Shakespearovy Boue. Prce se tak prostednictvm charakteristiky obou hlavnch hrdin sousteuje na vypravovu schopnost aktualizace shakespearovskch kategori dobra a zla, sly a bezmoci, svobody a nsil. Na zvr je uveden strun vet reflexe Shakespearovy tvorby nejen u ns, ale i ve svt.
Vedouc prce: Mgr. Kamila Vrnkov
Dana Kreisingerov
Vyuit literrnch text ve vuce anglickho jazyka
Tato prce se zabv relevantnost literatury pi hodinch anglickho jazyka a jejm vlivem na rozvoj a vuku jazykovch dovednost student skrze literrnch texty. Mm clem bylo najt kompromis mezi dvma nsledujcmi extrmnmi nzory na pouit literrnch text v jazykovch hodinch:
- Literatura je naprosto irelevantn pi vuce jazyka, nem co ci, jazyk v n obsaen je zastaral a mla by bt vyuovna maximln na vych rovnch jazykov znalosti, ve specilnch literrnch kurzech
- Literatura je nejvy a nejbohat formou jazyka a je absolutn nepostradatelnou slokou jazykovch kurz pi vlastnm osvojovn si jazyka.
Vedouc prce: Mgr. Lucie Betkov, M.A.
Denisa Foberov
Opravovn chyb v mluvenm projevu ka
Ve sv diplomov prci se zabvm chybami v mluven anglitin a jejich opravou. V teoretick sti m prce vysvtlm rozdl mezi pojmy accuracy (jazykov pesnost) a fluency (plynulost v mluvenm jazyce), kter ovlivuj konenou podobu mluvenho jazyka. Pot rozdlm chyby do t hlavnch skupin a uvedu jednotliv techniky opravovn. Vlastn vzkum se skld z pozorovn dvou uitel, rodilho a nerodilho mluvho, kter jsou doplnna pepisem rozhovor s obma uiteli. V tto sti jsou rovn zahrnuty vsledky dotaznku vyplnnho ky a jejich nzory na opravu chyb v mluven anglitin. V zvru uvedu nkter z nzor Petera Medgyse, autora knihy "The non-native teacher" (Nerodil uitel).
Vedouc prce: Mgr. Lucie Betkov, M.A.
Petr Zahradnk
Srovnn efektivnosti vkladu budoucho asu v anglitin induktivn a deduktivn metodou
Tato diplomov prce pojednv o vkladu budoucho asu v anglitin pomoc dvou metod, "induktivn" metody Pirozenho pstupu a "deduktivn" Gramaticko-pekladov metody, ve dvou paralelnch skupinch po osmi studentech v pozdn pubertlnm vku na piblin stejn rovni anglitiny. Vklad v kad ze dvou skupin probhal jednou z ve jmenovanch metod. Nsledn vzkumn prce, uskutenn za pomoci student, mla odhalit, kter ze zmnnch metod je vhodnj pro tuto vkovou skupinu esk populace. Na zklad vzkumu provedenho v prosted soukrom stedn koly, lze vyvodit zvr, e "induktivn" metoda Pirozenho pstupu se ukzala bti vhodnj pro skupinu student v pozdn pubertlnm vku.
Vedouc prce: Mgr. Lucie Betkov, M.A.
Eva Hartvichov
Vznam jednotlivch krok pi vuce slovn zsoby
Clem tto zvren prce je posoudit rzn pstupy k vuce slovn zsoby a zhodnotit, za jakch podmnek je vhodnj pout tu i onu metodu. Existuj dva zkladn pstupy k vuce slovn zsoby - a to metoda, kter zan formou slova (vslovnost a psan podoba) a metoda, kter se nejdve zamuje na vslovnost a vznam slova. Ob metody jsou podrobnji popsny v teoretick sti. Posouzen obou metod spov v praktickm experimentu, kad z metod je pouita ve vuce a pot zhodnocena na zklad vsledk test. Jde o to, jestli k zvldl psanou i vznamovou strnku slova. Mluven strnce je vnovna pozornost bhem procesu vyuovn slovn zsoby, kdy jsou opakovna rzn cvien, kter jsou shrnuta v teoretick sti. Kad z metod vyaduje jin podmnky realizace, hlavn roli hraj pedevm rzn metody prezentace slovn zsoby, slovn zsoba jako takov, vk a znalosti k. Poznatky o jednotlivch podmnkch realizace jsou nejdve shrnuty v teoretick sti a pot zhodnoceny v kontextu praktickho experimentu. Soust tto zvren prce je tak pozorovn rznch postup ve vuce slovn zsoby ve tdch na 2. stupni zkladn koly. Pozorovn jsou shrnuta a uvedena jako druh st experimentu.
Vedouc prce: Mgr. Lucie Betkov, M.A.
Michaela Babiakov
Vyuit vizuli v hodinch anglitiny
Tato prce se zabv otzkou vyuit vizulnch pomcek na zkladn kole. V teoretick sti shrnuje vznam vizuli na zkladn kole pedevm z hlediska psychologick charakteristiky ka a jeho motivace. Popisuje i jak pomcky jsou k dispozici, co se diplomantce osvdilo ve vlastn prci. Vzkum proveden prostednictvm rozhovor s uiteli zkladnch kol, zjiuje skuten stav pouvn rznch typ vizulnch materil. Soust prce jsou konkrtn ppravy na hodiny s co nejefektivnjm vyuitm vizuli.
Vedouc prce: Mgr. Lucie Betkov, M.A.
Lenka Mchalov
Vyuit sugestopedickch prvk v bn td
Tato prce se zabv otzkou vyuit pozitivnch sugestopedickch prvk v bn vuce anglickho jazyka na zkladn kole. Sugestopedie se stala velmi populrn a komern spnou metodou zejmna v soukromch jazykovch kolch, avak jej metody je mon s spchem realizovat i v klasick td. Prce zahrnuje strun pehled hlavnch princip sugestopedick metody; jej soust je popis nvtvy ve vuce anglitiny formou sugestopedie, srovnn teoretickch princip s prax, a praktick zkoumn danho problmu na mstn zkladn kole.
Vedouc prce: Mgr. Lucie Betkov, M.A.
Barbora Halounov
Uen s dyslexi s pomoc potae
Ve sv bakalsk prci se vnuji vuce cizho jazyka pro dyslektiky. vodn st m prce je teoretick, kde vysvtluji pojem dyslexie a dal pojmy, kter s dyslexi souvis. Ve druh, hlavn sti pedkldm aktivity v anglickm jazyce, kter povauji na vhodn pro dyslektiky. Pvodnm zmrem tto sti bylo navren aktivit, jejich vyzkouen v praxi a zhodnocen jejich efektivity pro danou skupinu k. Jeliko se anglick jazyk ve specilnch dyslektickch tdch nevyuuje, navren aktivity vyzkouet nemohu a proto tuto prci pojmm jako nvrh monch aktivit pro potaov program. Vuka anglickho jazyka upraven pro potaov program by mla umonit dyslektickm dtem individuln studium.
Vedouc prce: Mgr. Lucie Betkov, M.A.
Kateina Hrochov
Pile anglickho detektivnho nru
Diplomov prce se pokou zmapovat historii anglick detektivn literatury ve vztahu k zobrazovan realit a pedstavuje vznamn i druhoad autory bu v asov posloupnosti nebo z hlediska pbuznosti tematick. Zvltn pozornost je vnovna rznmu pojet postavy detektiva. Jedna z kapitol prce se zabv stylistickmi a jazykovmi prostedky na zklad rozboru originlnch text. Vzhledem k obtn dostupnm biografickm dajm o autorech poslednch desetiletch jsou v chronologickm pehledu uvdni nejvznamnj souasn pedstavitel nru. Clem prce je s pouitm historicko-komparativn metody vytvoit chronologii klasick anglick detektivky od W. Collinse po souasn autory a podat literrn analzu zamenou na tematiku, charaktery, prosted a jazykov prostedky tohoto "marginlnho" nru.
Vedouc prce: PhDr. Jiina Johanisov
Lucia Zemanov
Rzn zpsoby zadvn psemnch loh a jejich vliv na prce student
Tato diplomov prce vychz z poteby identifikace nejefektivnjho zpsobu zadn jednotliv aktivity nebo delho psemnho projevu a hled optimln prezentan strategii pro zadvn psemnch loh ve vuce anglickho jazyka. Zahrnuje teoretick pehled nejastjch metod a popisuje praktickou aplikaci vybranho typu zadn, kter probh vdy ve dvou pozmnnch variacch v paralelnch tdch. Sleduje a hodnot rozsah jejich vlivu a hled dvody konkrtnch vsledk.
Vedouc prce: Mgr. Vra prunglov
Alexandra pov
Vyuovn anglitiny v pt td zkladn koly
Tato prce pojednv o vuce anglitiny k ptch td zkladnch kol. Zamuje se nejprve na psychologick aspekt k tto vkov kategorie, zejmna pak na jejich vztah k uiteli a vuce cizho jazyka. Dle se tato prce zabv pstupy jednotlivch uitel k vuce anglickho jazyka, pedevm ve vztahu k osnovm pro pt ronk a aktivitm jako prostedkm prezentace jednotlivch st osnov. Clem prce je zachytit souasn stav na naich zkladnch kolch.
Vedouc prce: Mgr. Radka Siegelov
Jana Dvokov
Obraz dtstv v prze Williama Saroyana
Diplomov prce "Obraz dtstv v prze Williama Saroyana" analyzuje dtsk svt tak, jak jej ve svm dle zobrazil americk spisovatel William Saroyan. Jeho hlavnm znakem je vzjemn prolnn se dtstv a dosplosti. Prce se nejprve zabv otzkou typickho saroyanovskho hrdiny, pot v nkolika tematickch celcch postupn odhaluje rzn aspekty obrazu dtstv v podn tohoto autora. Sousteuje se hlavn na specifick vidn svta saroyanovch dtskch postav, na vztah rodi a dt, na problematiku koly, dle zahrnuje pisthovaleckou otzku, otzku spnosti v americk spolenosti a dtsk pohled na vlku a smrt.
Vedouc prce: Mgr. Kamila Vrnkov
Ivana Bartov
Jak diferencovat uivo pro ky s rznmi schopnostmi
Na vesnickch kolch je bn se setkvat v jedn td s ky s rznmi schopnostmi a rznou pedchoz znalost anglitiny. Z ekonomickch a jinch dvod vak nen mon takov tdy rozdlit. Tato diplomov prce se zabv zpsoby, jak motivovat ky pokroil a zabrnit frustraci u k, kte jsou pomalej nebo pozadu. Clem je tyto ky postupn zapojit do uebnho procesu tak, aby se jejich vdomosti a dovednosti vyrovnaly. Uivo je teba vhodn k tmto elm modifikovat. Je nkolik monost. Vytvet odlin materily pro pomal i rychlej ky, co je velmi pracn a asov nkladn anebo pouvat jeden materil a zadat km odlin koly dle jejich schopnost. V neposledn ad je dleit ukldat km hlavn takov koly, v nich mohou bt vichni spn.
Vedouc prce: Mgr. Vra prunglov
Eva Vonkov
Uen anglitiny pro zrakov postien dti
Tento projekt se zabv problematikou vuky cizho jazyka, specificky anglitiny, pro zrakov postien dti. Poskytuje nezbytn informace o speciln pedagogice v zvislosti na zrakovm handicapu a jeho nsledcch na psychiku dtte. Na zklad vzkumu na tech specilnch kolch je zde podn kompletn pehled specilnch metod a pomcek k vuce poslechovch a vyjadovacch dovednost v cizm jazyce, stejn tak, jako piblen gramatickch pravidel, vyuit uebnice a slovn zsoby. Tato prce je urena pedevm uitelm speciln pedagogiky, kte chtj piblit znalost anglitiny zrakov postienm dtem.
Vedouc prce: Mgr. Vra prunglov
Martina Rypkov
Literatura v hodinch anglitiny
Tato prce se zabv rznmi zpsoby presentovn anglo-americk literatury v originle pokroilm studentm. Praktick st obsahuje metodick postup presentace jedn povdky, t ryvk z przy a ty krtkch bsn z britsk a americk literatury. Postupy se opraj o teoretick poznatky zskan studiem pslunch materil a podrobnji popsan v teoretick sti. Zvren sta hodnot jednotliv hodiny, popisuje jejich prbh a reakce student. Na zklad porovnn vsledk vdomostnch test, odpovdi v dotaznku motivace a mch poznatk zskanch pi realizovn tohoto projektu jsou pak tyto metody porovnny v poadnku spnosti.
Vedouc prce: Mgr. Radka Siegelov
Pavla Buatov
Jak piblit gramatiku dtem
Diplomov prce "Jak piblit gramatiku dtem" se zabv prezentac anglickho jazyka dtem. Dotk se vbru a uit rznch metod prezentace a zskvn zptn vazby pomoc her. Teoretick st seznamuje s aktivitami, jejich prostednictvm je mono gramatiku prezentovat dan vkov skupin dt. Tyto aktivity byly bhem pedagogick praxe aplikovny a formou hry byla zskvna zptn vazba.
Vedouc prce: Mgr. Pavlna Fialov
Lenka Kratochvlov
Specific features of inchoative verbs in present day English
Clem m diplomov prce Specific features of inchoative verbs in present day English bylo zamit se na inchoativn slovesa. Zjiovala jsem, kter slovesa vyjaduj zmnu stavu, m bvaj doplnna. Sledovala jsem, zda jsou tato slovesa navzjem zamniteln, zda maj njak vznamov i lexikln-gramatick omezen, zda zvisej na stylu projevu. Zamila jsem se rovn na zkladn vznamy a monosti pouit jednotlivch inchoativnch sloves. Vzkum se opral o excerpta ze souasnch novin, asopis a beletrie.
Vedouc prce: PhDr. Marie Ernestov
Lucie Klikov
Lingvistick rozbor jazyka anglickch sportovnch komenttor
Popis jazyka sportovnch komenttor (krasobruslen, lyovn, fotbal) zamen na nalezen a objasnn rozdl odliujcch tento typ jazyka bn mluven podoby. Praktick sti prce pedchz st teoretick, zabvajc se textem a textovou lingvistikou. Promluva je analyzovna ve tyech zmrn zvolench jazykovch rovinch (pragmatika, slovn zsoba, morfosyntaktika, fonetika/fonologie) a jejich dlch podskupinch. Nejvt pozornost je vnovna oblasti slovn zsoby, kter je nezbytn pro existenci sportovnho komente vbec. Jedna z st kapitoly 3.4. Srovnn je vnovna pehledu uit jednotlivch as v rmci vech t koment.
Vedouc prce: PhDr. Vladislav Smolka
Markta kov
Vvojov tendence v uvn nepravidelnch forem plurlu podstatnch jmen v souasn anglitin
Diplomov prce je zaloena na vzkumu nepravidelnch tvar u nkolika skupin podstatnch jmen. Hlavnm clem bylo postihnout, zda jsou pravopis a vslovnost nm omezeny, kter ppady lze v souasn dob povaovat za ustlen a kter dosud kolsaj, kter jmna toleruj rovnocenn dubletn formy, zda je jejich vskyt njak lexikln i stylisticky omezen a zda je mono v oblasti nepravidelnch plurl pedvdat njak budouc tendence (tj. zda nkter tvary vykazuj sklon stt se pravidelnmi).
Vedouc prce: PhDr. Marie Ernestov
Martina Zahlkov
Nkter zvltnosti uvn komparativ a superlativ v modern anglitin
Diplomov prce je zaloena na nkterch zvltnostech uit komparativ a superlativ a na problmech, kter se vyskytuj pi jejich uvn. V tto prci je popsna problematika vyjden pedmtu srovnn (implikovan i explicitn vyjden pedmt srovnn), dvojznanosti analytickho komparativu, absolutnho vznamu komparativu, intenzifikace komparativu, vyjden nejvyho stupn vlastnosti se zkladem srovnn vyjdenm explicitn nebo jen implikovanm, problematika absolutn mry vlastnosti, intenzifikace superlativu, uvn len se superlativy a komparativy a nkter zvltnosti tvoen komparativ a superlativ. Cel prce je doplnna pklady, excerpovanmi z anglicky psanch autentickch materil a zvry, kter z excerpce vychzej.
Vedouc prce: PhDr. Marie Ernestov
Jakub Dvok
Konfrontan pohled na anglick pslov
Clem m prce je popis nkterch problm, je nm skt oblast pslov. Jedn se zejmna o syntaktick rysy anglickch pslov, tzn. kter vtn typy jsou pro tyto struktury charakteristick; jejich zvltnosti a odchylky od souasnho zu. V rmci monost je pot porovnat s pslunmi strukturami v eskm jazyce a rozliit rzn stupn obsahov, sdlovac ekvivalence, a to ekvivalenci vznamovou, smyslovou a funkn. V oblasti lexikln pak postihnout vskyt archaism, aliterace, slangu a elipsy a celkov se za pomoci literrnch prostedk pokusit o vysvtlen jednotlivch ppad.
Vedouc prce: PhDr. Marie Ernestov
Zuzana Lnkov
Srovnvac studie strategi opakovn slovn zsoby
Tato prce se zabv otzkou opakovn slovn zsoby. Obsahuje nkolik aktivit, kter jsem pouila pi vuce a jejich hodnocen. Mm hlavnm clem bylo zjistit, do jak mry opakovn ve kole ovlivuje zapamatovn slovn zsoby. V hodin jsem prezentovala skupinu slovek, kterou jsem zopakovala podle rad uvedench v odborn literatue. ky jsem vyzkouela pomoc test ped a po opakovn a vsledky jsem se pokusila analyzovat.
Vedouc prce: Mgr. Radka Siegelov
Jana Elisov
Vyuit hudby a psn v hodinch anglitiny
Bakalsk prce "Vyuit hudby a psn v hodinch anglitiny" e problm integrace psn a hudby ve vyuovn anglickho jazyka. Teoretick st se zabv vbrem a vhodnou dobou pro jejich aplikaci. Odvoduje opodstatnnost pouit psn ve vuce a zmiuje se tak o rznm postoji uitel k danmu tmatu. Praktick st obsahuje nkolik aktivit zaloench na vyuit hudby. Zahrnuje jejich aplikaci v praxi a na zklad vsledk k a odpovd v dotaznku byl proveden rozbor, do jak mry ovlivuje hudba a psn motivaci, rozvoj dovednost a systmovou znalost slovn zsoby a gramatiky.
Vedouc prce: Mgr.Vra prunglov
Monika Fialov
Mechanismy pekladu umleckho textu
z anglitiny do etiny
Diplomov prce obsahuje peklad povdky britskho autora Franka Keye "Forty Visits to the Worm Farm" - text dosud do eskho jazyka nepeloen - doplnn komentem k procesu pekldn, kter se sousteuje pedevm na prvky, kter jsou obtn peloiteln nebo jinm zpsobem jazykov zajmav. Tento koment se tk tm vech jazykovch rovn - od roviny foneticko-fonologick a syntaktick a po rovinu pragmatickou. Nejedn se o analzu vyerpvajc, ale pouze o popis nejdleitjch lingvistickch jev.
Vedouc prce: PhDr. Vladislav Smolka
Milena Hradeck
Hodnocen uebnice Project English
V tto diplomov prci jsem se zabvala hodnocenm jazykovch uebnic pro vuku anglitiny. Shrnula jsem zkladn aspekty hodnocen jako sousti procesu vuky. Dle jsem vnovala pozornost hodnocen vukovch materil a jazykovch uebnic. Tyto poznatky jsem pouila pi komplexnm hodnocen jazykov uebnice Project English 1, kter jsem provedla podle kritri, jak je navrhuje Cunningsworth (1995). Zrove jsem pomoc dotaznku, kter jsem zadala na nkolika zkladnch kolch, zjiovala spokojenost k a uitel s touto uebnic. Poznatky, kter mi poskytnul tento dotaznk jsem porovnala s vlastnm hodnocenm uebnice.
Vedouc prce: Mgr. Lucie Betkov, M.A.
Jaroslava Kohoutov
Pouvn rky jako interpunknho znamnka
Prce popisuje uvn rky jako interpunknho znamnka v souasn anglitin v souvislosti se syntaktickou stavbou vty/souvt. vod je vnovn otzce zaazen rky do systmu anglick interpunkce, popisu jejch zkladnch funkc, a pouit ve srovnn s konkurennmi interpunknmi znamnky. Nsleduje st vnovan pouit rky v souadnm spojen: v nkolikansobnm vtnm lenu a ve spojen souadnch vt v rmci souvt. Tato st tak obsahuje popis a zvry rozshl analzy souasnho britskho a americkho dennho tisku a beletrie v oblasti praktickho pouvn rky ped and v souadnm spojen. Dal kapitoly popisuj podrobn pravidla a tendence pouit rky pi spojovn podadnch vt v rmci souvt na zklad srovnn jednotlivch typ vt a jejich funkc. Nsleduje st vnovan problematice pslovench uren, zpsobu jejich vkldn do vt v souvislosti s jejich funkcemi a smantickmi dsledky. Zvren st pin nkolik krtkch kapitol o dalch zpsobech pouit rky: v slovkch nebo tam, kde se zpravidla neobjevuje, nap. mezi podmtem a psudkem i psudkem a pedmtem.
Vedouc prce: PhDr. Vladislav Smolka
Vladimr Kadlec
len u pojmenovn jedinench lokalit a instituc v souasn britsk a americk anglitin
Prce popisuje uvn rky jako interpunknho znamnka v souasn anglitin v souvislosti se syntaktickou stavbou vty/souvt. vod je vnovn otzce zaazen rky do systmu anglick interpunkce, popisu jejch zkladnch funkc, a pouit ve srovnn s konkurennmi interpunknmi znamnky. Nsleduje st vnovan pouit rky v souadnm spojen: v nkolikansobnm vtnm lenu a ve spojen souadnch vt v rmci souvt. Tato st tak obsahuje popis a zvry rozshl analzy souasnho britskho a americkho dennho tisku a beletrie v oblasti praktickho pouvn rky ped and v souadnm spojen. Dal kapitoly popisuj podrobn pravidla a tendence pouit rky pi spojovn podadnch vt v rmci souvt na zklad srovnn jednotlivch typ vt a jejich funkc. Nsleduje st vnovan problematice pslovench uren, zpsobu jejich vkldn do vt v souvislosti s jejich funkcemi a smantickmi dsledky. Zvren st pin nkolik krtkch kapitol o dalch zpsobech pouit rky: v slovkch nebo tam, kde se zpravidla neobjevuje, nap. mezi podmtem a psudkem i psudkem a pedmtem.
Vedouc prce: PhDr. Marie Ernestov
Petr Kos
Pask obdob Ernesta Hemingwaye a Henryho Millera
Diplomov prce "Pask obdob Ernesta Hemingwaye a Henryho Millera" se zabv spolenou zkuenost tchto autor, kterou je pobyt v Pai. vodn kapitoly jsou vnovny strun charakteristice Pae let dvactch a tictch, stejn tak jako osobnostem obou autor. Tit prce spov ve srovnn romn, kter byly napsny za pobytu autor v Pai.
Vedouc prce: Mgr. Kamila Vrnkov
Jana Soukupov
Pouit psn a bsn ve vuce anglickho jazyka
Diplomov prce se zabv vyuitm psn, bsn a kanek ve vuce anglickho jazyka na zkladn kole. Zdvoduje, pro je dleit pouvat psn a bsn ve vuce cizho jazyka. Prostednictvm psn a bsn se rozvj jazykov schopnosti k. Psn a bsn hraj dleitou roli v motivanm procesu, psob na emocionln strnku ka a seznamuj ho s folklrem zem, v n se clovm jazykem mluv. V teoretick sti je vysvtlena dleitost bsn a psn z hlediska jejich motivanho a emocionlnho vlivu na ka. V praktick sti pedkld prce nkolik bsn a psn a jejich vyuit ve vyuovacm procesu.
Vedouc prce: Mgr. Lucie Betkov, M.A.
Blanka Soukupov
Project method in teaching languages
(Vyuit projektov metody ve vuce)
Clem prce je zhodnotit vyuit projektov metody ve vuce anglitiny ve 4., 5. a 6.td zkladn koly. Tato prce by mla bt identifikac jazykovch prostedk a eovch dovednost, k jejich prezentaci se d projektov metody vyut tak, aby vuka byla co nejefektivnj. Na tomto stupni zkladn koly je dleit motivan hodnota projekt, o n se v tto prci t pe. Diplomov prce "Vyuit projektov metody ve vuce" se zamuje i na vuku reli pomoc projekt. Tato diplomov prce je zaloena jednak na informacch o projektov metod uvan v anglicky mluvcch zemch, ale i na vsledcch vlastn pedagogick praxe.
Vedouc prce: Mgr. Lucie Betkov, M.A.
Jana Jedlikov
Srovnn tradinch a komunikativnch metod z hlediska efektivity vuky gramatiky
Diplomov prce se zabv zhodnocenm rovn gramatickch znalost dvou skupin student, z nich kad byla vyuovna z odlin uebnice. Na zklad vsledk praktickho testu je zhodnocena efektivita klasick a komunikativn metody vuky gramatiky.
Vedouc prce: Mgr. Lucie Betkov, M.A.
Jana Hekov
Using authentic texts in English lessons
(Vyuit autentickch text pi vuce anglickho jazyka)
Diplomov prce je zamena na zpsoby efektivnho vyuvn text a doprovodnch aktivit pi hodinch anglickho jazyka. Zdraznna je poteba zaleovn autentickch text, kter umouj km nejtsnj kontakt s relnm jazykem. Faktick informace roziujc znalost reli dan zem zrove zvyuj motivaci a zjem, co jsou velmi podstatn prvky v procesu uen. V praktick sti jsou pedloeny autentick texty a rozbor jejich vyuit, jejich kolem je obohatit i nahradit texty uebnice anglickho jazyka pro zkladn koly Project English II.
Vedouc prce: Mgr. Lucie Betkov, M.A.
Jitka Erbenov
Dyslexia, A Study into the Extent to which Dyslexia Influences L2 Acquisition
(Studie o vlivu dyslexie na osvojovn cizho jazyka /anglitina/)
Clem tto prce bylo zjistit, jak vliv m dyslexie na osvojovn anglitiny. Jej teoretick st vychz z literatury uveden v seznamu na konci prce a zabv se obecnm vkladem o specifickch poruchch uen, jejich pinch, dsledcch atd. Prvn polovina praktick sti se sousteuje na vzkum skupiny eskch dyslektik na zkladn kole testovanch spolen se skupinou nhodn vybranch nedyslektik ze stejnch td. Vzhledem ke zjitnm vsledkm vzkumu obsahuje druh st praktick sti pehled cvien vhodnch pro prci s dyslektickmi ky. Konkrtn pklady nkterch popisovanch cvien jsou piloeny v Apendixu, ve vtin ppad s klem, odkud je mon je koprovat a nsledn vyut pi hodinch anglickho jazyka.
Vedouc prce: Mgr. Lucie Betkov, M.A.
Zuzana Dvokov
Using the target language and the mother tongue in English lessons
(Pouit clovho a mateskho jazyka v hodinch anglitiny)
Clem tto diplomov prce je vysvtlit a porovnat dv zkladn strategie pi vuce cizho jazyka. Jedn se o strategii vyuvajc cizho jazyka jako jedinho prostedku komunikace ve td (intralingual strategy) a strategie, kter vyuv mateskho jazyka pedevm pro porovnvn a vysvtlovn gramatickho systmu (crosslingual strategy). Na zklad prce s tmito strategiemi u dvou skupin student - zatenk a pokroilch - pak posoud, kter z tchto strategi je vhodnj pro kterou skupinu.
Vedouc prce: Mgr. Lucie Betkov, M.A.
Yvona Dosedlov
Using video in the English class
(Vyuit videa ve vuce anglitiny)
Diplomov prce se zabv vyuitm videa ve vuce anglickho jazyka. Odvoduje opodstatnnost vyuit videa i video kamery ve vuce cizmu jazyku. Prostednictvm videa se rozvjej jazykov schopnosti k. Poslechov cvien se stvaj dky obrazu pro ky mn nronm. Video me hrt i vznamnou motivan roli, rozvj tak kulturn znalosti student o clov zemi. V teoretick sti je vysvtlena dleitost vbru vhodnho materilu a vhodnch aktivit. V praktick sti je pedloeno nkolik pln hodiny s vyuitm videa.
Vedouc prce: Mgr. Lucie Betkov, M.A.
Michaela Bicanov
Dialog a monolog v romnu Williama Faulknera "Kdy jsem umrala"
Obsahem diplomov prce je interpretace jednoho z pednch dl americkho modernismu. Prce se sousted na dialog a monolog v romnu Williama Faulknera - "Kdy jsem umrala". Prce se nejprve zamuje na analzu vypravskch postup a jejich funknosti v souvislosti s vyuitm metody proudu vdom. Jedna z kapitol se strun zabv americkm modernismem. Nejdleitj st prce se vnuje problematice komunikace mezi hlavnmi postavami a vztahy mezi nimi.
Vedouc prce: Mgr. Kamila Vrnkov
Klra Pakov
Nvrat k epice v bsnick tvorb Robinsona Jefferse
Tato prce se zamila na ivot a pedevm epick dlo americkho bsnka, Robinsona Jefferse. Podstatnou st tto prce tvo rozbor delch bsnickch skladeb. Snaha najt v bsnkov tvorb antickou inspiraci vedla k metrickmu rozboru vere a nachzen paralel mezi Jeffersovmi hrdiny a postavami starch antickch bj. Tato prce se tak okrajov zabv Jeffersovm "inhumanismem".
Vedouc prce: PhDr. Jiina Johanisov
Kristna Pleingerov
Frekvence vskytu frzovch sloves a jejich romnskch ekvivalent
Teoretick st: historick vlivy na vvoj slovn zsoby od doby msk kolonizace a do obdob renesance. Definice vceslovnch sloves a jejich rozdlen podle struktury. Praktick st: zkoumn vskytu frekvence frzovch sloves a jejich opisnch romnskch ekvivalent v rznch jazykovch stylech (beletrie, odborn literatura a publicistika). Stylu publicistickmu je vnovna hlavn pozornost.
Vedouc prce: PhDr. Vladislav Smolka
(Diplomov prce obhjen v lednu a noru 1999)
Vladimr Plach
Poezie beatnick generace
(Interpretace a peklad vybranch bsn)
Diplomov prce Poezie beatnick generace se sousted na problematiku bsnick tvorby t slavnch
americkch autor, pslunk tzv. beat generation, A. Ginsberga, L. Ferlinghettiho a J. Kerouaca.
Na pozad dobovch souvislost je v vodn sti nastnn ivot beatnik a zpsob, jakm se tyto okolnosti
odrazily v motivech a jazyce jejich dl. Dal st se zabv monostmi interpretace a pekladu esti
vybranch bsn. V tto souvislosti je vnovna pozornost tak otzce, do jak mry je mon zachovat
pvodn rytmickou a obsahovou strnku bsn a do jak mry je pekladatel omezovn poadavky mateskho jazyka.
Zvr pin srovnn u ns dosud publikovanch peklad J. Zbrany, P. Mikee a L. Snka s peklady
vlastnmi s ohledem na teoretick aspekty pekladu umleckho textu.
Vedouc prce: Mgr. Kamila Vrnkov
Lenka Boukov
Jack Kerouac a jeho dlo jako symbol beatnick generace
Diplomov prce nazvan "Jack Kerouac a jeho dlo jako symbol beatnick generace" se zabv analzou Kerouacovy poezie, przy a tak osobnost samotnho autora. V vodu jsem se zamila na strun vylen Ameriky let padestch a edestch, stejn jako na osobnost a ivot Jacka Kerouaca. Hlavnm clem tto prce byl rozbor jeho nepli znm poezie a srovnn nejtenjch romn. Zvr tto studie je vnovn zamylen nad vlivem "beat generation" v Americe.
Vedouc prce: Mgr. Kamila Vrnkov
Jana Loubov
Testovn ten
Tato diplomov prce sleduje problematiku tecch dovednost, jejich rozdlen i dleitost pi vuce
cizho jazyka. Dle se zabv testovnm tchto dovednost, druhy test i podmnkami, kter mus dobr
test splovat. Tmito podmnkami jsou validita, spolehlivost a praktinost. Popisuji zde i jednotliv kroky pi
konstrukci testu.
Vechny tyto teoretick informace jsou pak vyuity pi sestavovn konkrtnho testu tecch dovednost,
kter byl zadn studentm Obchodn akademie v Jihlav a vyhodnocen. Test samotn i jeho vsledky a
zhodnocen z hlediska validity, spolehlivost a praktinosti jsou soust tto prce stejn jako koment
student, kte test absolvovali.
Vedouc prce: Mgr. Lucie Betkov, M.A.