Anotace diplomovch prac - 1998 - Atelir arteterapie
Anotace diplomovch prac - 1998
Atelir arteterapie
Ludmila Josefusov
Uit arteterapie pi prci s neurotickou (hranin) klientkou Helenou
Autorka nejprve nastiuje prosted, ve kterm klientka vyrostla a ve kterm nyn ije. Zaznamenv jej zdravotn obte a hled piny jejho zdravotnho stavu. Nsleduje popis artefakt, kter klientka vytvoila na zadan tmata, zevrubn autobiografick rozbor artefakt, evidence instrukc pi vtvarn tvorb a jej estetick hodnocen. Prce obsahuje i analzu vztahu mezi terapeutkou a klientkou, protoe je komplikovn dalmi mimoterapeutickmi kontakty. Analza byla provedena formou balintovsk skupiny. V zvru hodnot zdravotn stav klientky jako stabilizovan, akoli nkter pote petrvvaj. Bylo vak mon snen dvek lkaem pedepisovanch lk.
Vedouc prce: PhDr. Milan Kyzour
tpn Vymtal
Vyuit metod arteterapie v praxi pedagogicko-psychologickho poradenstv
Prvn st prce je teoretick, obsahuje zkladn rysy Piagetovy a Vygotskho koncepce. (V praxi vychzm pedevm z Piageta, Vygotskho teze byly pouity spe inspirativn.) Druh st prce se opr o mou praktickou innost v Pedagogicko-psychologick poradn v Praze 3. Seznamuje s arteterapeutickm ternem, pibliuje klienta, uvd a zdvoduje vybran metody. Klient (pedkolk) se pi vstupu do terapie projevoval jako bzliv dt, ml komunikan problmy a kresbu neodpovdajc jeho vku. Aplikac arteterapeutickch metod dolo k posunu ve vtvarnm projevu dtte, zrove k odbourn vztahovch zbran, kter se projevovaly prv komunikanmi problmy. Pi popisu konkrtn terapie ve tet sti zanm chronologickou deskripc, nsledn pak rozebrm jednotliv metody a techniky, kterch bylo pouito.
Vedouc prce: PhDr. Milan Kyzour, PaedDr. Yvona Mazehov
Martina Foote
Postmodernismus
Tato prce pojednv o "postmodernismu", zejmna v oblasti vtvarnho umn, o jeho vvoji a dleitosti v souasn zpadn kultue a jeho vztahu k arteterapii. Jejm hlavnm clem je ukzat pklady postmodern architektury a vtvarnho umn a zdvodnit pro by tato dla mohla bt uvedena jako dla postmodern. Dle je zde popsn pechod od modernho umn k umn postmodernmu. Na zvr je zpracovna vaha o postmodern spolenosti.
Vedouc prce: PhDr. Pavel Kalina, CSc.
Hana Vojtkov
Zznam arteterapeutickch vstup u klient zaazench do uzaven terapeutick skupiny a pokraovn terapie v rmci individulnho pstupu
Diplomov prce popisuje pracovn - arteterapeutick postup u dvou klient hospitalizovanch na Psychiatrick klinice v Hradci Krlov. Oba tito klienti se astnili programu ptitdenn uzaven psychoterapeutick skupiny zamen na Gestalt terapii, proto jsou v vodu konfrontovna vchodiska pro Gestalt terapii a arteterapii vyuovanou v Ateliru arteterapie Jihoesk univerzity v eskch Budjovicch. V prci je zaznamenn prbh vtvarnch posun klient v nvaznosti na jejich celkov provn. Nastiuji zde pozitivn momenty prce s vtvarnmi technikami i rizika, kter do tto innosti vn osobnost terapeuta.
Vedouc prce: PhDr. Milan Kyzour
Jana Mikulov
Vyuit arteterapie pi lb pacientky s neurotickou poruchou (s pevn obsedantnmi mylenkami a jednnm)
Tato prce je rekonstrukc arteterapeutickho procesu s pacientkou Dou (20 let) na Psychiatrickm oddlen nemocnice v eskch Budjovicch. Pacientka podstoupila - krom bn psychiatrick lby - i arteterapii (pod vedenm PhDr. Milana Kyzoura). Ve sv prci jsem dola k zvru, e tato pacientina neurotick porucha se rozvinula na zklad zvltn rodinn konstelace, kdy jednotliv lenov rodiny nenaplovali sv role. Pacientka mla jin hodnotc mtka a zkreslen pohled na svt i sv postaven v nm. Nemoc se rozvinula pi odchodu pacientky z rodiny do jinho prosted. V prbhu lby zskala pi rozborech artefakt korektivn zkuenost a dospla k jinm nhledm na sebe a sv vztahy, pedevm v zkladn rodin. Prostednictvm vtvarn prce se j podailo lpe se vyrovnvat se stavy emonho napt a doshla sten levy od obsedantnch mylenek. Pi ukonen lby v nemocnici byla schopn dokonit studium. (Pro tento druh onemocnn je dvoumsn pobyt v nemocnici pli krtk.)
Vedouc prce: PhDr. Milan Kyzour
Mgr. Kateina Sklenov
Arteterapie jako soust vzdlvn vtvarnch pedagog na katede Vysok koly pedagogick v Hradci Krlov
Tato prce seznamuje s projektem a jeho realizac, kter spovaj v zaveden pedmtu "Arteterapie pro uitele" na Vysok kole pedagogick v Hradci Krlov, na katede vtvarn vchovy. Semine jsou ureny pro studenty magisterskho oboru "Uitelstv prvnho stupn" a bakalskho oboru "Vychovatelstv", se zamenm na vtvarnou vchovu.
Vedouc prce: PhDr. Milan Kyzour
Mgr. Even Perout
Aplikovan arteterapeutick postupy pi vtvarn innosti v prosted koly pro zrakov postien
Prce souhrnnm zpsobem zpracovv zkuenosti s vtvarnmi aktivitami ve stedn kole pro zrakov postien. Zrove je sledovn dal aspekt - monost uplatnn v tomto prosted poznatky zskan studiem arteterapie. Zrakov postien studenti jsou podle stupn sv vady rozdleni do skupin (toto rozdlen se odr i v lenn kapitol diplomov prce) a zjitn monosti a vsledky prce jsou prezentovny pro kadou skupinu zvl. Zvr prce obsahuje poznmku, v n je hledn optimln vztah mezi vtvarnou vchovou a terapi pi prci se studenty.
Vedouc prce: PhDr. Milan Kyzour
Petra Valov
Arteterapie v praxi - klient Pavel (14 let) a jeho rodina
Pavel je problmov trnctilet chlapec se slabou mozkovou dysfunkc. Vol po kontaktu, kter doma nen, je citov velmi deprivovan. Hraje si na suverna, ale je to suvern na vratkch nohch. V rodin je umle navozen jeho pedasn dosplost. Ve kole se patn u. Navtvuje psychologickou poradnu. V ervnu 96 zahjena arteterapie, na n dochz tak matka a sedmilet bratr David. U Pavla nekontaktovost, proto doporueno zklidnit produkci, vytvet akn akvarely, povat celou paletou barev, pestat pst do akvarel. Matce pro jej jednorozmrnost ve vztazch doporueny akn akvarely, malovat do mokrho podkladu. V ervnu 97 konme. Nkter problmy se podailo vyeit, jin petrvvaj. Pavel dochz do krizovho centra Spirla. Plnujeme tak pokraovn arteterapie.
Vedouc prce: PhDr. Milan Kyzour
Daniela Patokov
Vvoj dtskho vtvarnho projevu
Dt nen mal dospl, nepin si na svt kompletn psychickou vbavu dosplho. Zral, dospl psychika v nm ani nedme tak, aby mohla bt njakm rychlm, soustavnm kolenm oivena. Rodie, uitel i jin peovatel, kte u svho dtte nerespektuj monosti danho vku a sna se z nj vychovat malho dosplho, bu neuspj - dt se ned, anebo se jim poda z dtte vychovat rozumbradu, kter se sice nau chovat podle jejich pn, avak bez hlubho proit svho skutenho vku. Toto "neproit", neuit si uritch vvojovch etap, negativn poznamenv cel dal ivot. Dt prost mus do zralho, dosplho nazrn na svt pirozenm vvojem dospt. Jinm extrmem jsou zase peovatel, kte jsou k dtem lhostejn, a neposkytuj jim vbec dn podnty a nemaj vi nim dn poadavky. Setkvm se s dtmi, u nich je diagnostikovna njak psychick porucha. Pznaky kriz se vak objevuj i ve vtvarnm projevu dt psychicky zdravch. Vtvarn innost pro jakkoliv dti me bt skvlou zbavou, esteticko vchovnou innost, vce i mn kultivovanm "vyitm" emoc, kter vyvolaly stresov situace. Dt tak me zcela nevdomky najt cestu k een svch problm, a to zmnou vtvarnho vrazu, kter je podobenstvm jeho ivotnch zkuenost.
Vedouc prce: PhDr. Milan Kyzour
Milena Vyplailov
Aplikace arteterapie jako prevence v rmci socilnch slueb pro vkov rznorodou klientelu
Diplomov prce pojednv o koncepci arteterapie pouit v rmci socilnch slueb pro irokou, vkov rznorodou klientelu na zklad vznamu prevence a psychohygieny vednho dne. Tato koncepce vychz z pojet arteterapie, kter je vyuovna v Ateliru arteterapie PF JU v eskch Budjovicch. Proto je obsahem prce rovn pojednn o form a vchodis-cch tohoto studia a o vznamu sebezkuenostnho vcviku bhem studia pro budouc prci arteterapeuta. Prce s jednotlivmi vkovmi skupinami je dokumentovna vdy na 1 - 2 zstupcch dan skupiny (krom senior, kde je skupina prezentovna jako celek). Koment k prbhu arteterapeutickho psoben obsahuje i zdvodnn diferencovanho pstupu v danm vku a vliv tohoto pstupu na vtvarn projev je bohat dokumentovn barevnou plohou. Poznatky z uplatnn tto koncepce jsou shrnuty zvrem.
Vedouc prce: PhDr. Milan Kyzour