Závěrečná zpráva o řešení RP číslo 156
Závěrečná zpráva o řešení RP číslo 156
"Příprava a realizace kombinované formy studia pro studenty bakalářského
oboru Výpočetní technika a pro studenty Učitelství pro základní a střední školy oboru výpočetní technika"
Popis výchozího stavu a cíle projektu
V současné době zajišťuje katedra informatiky Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity výuku akreditovaných studijních oborů s výpočetní technikou v prezenční formě. Jedná se o studijní programy učitelství pro ZŠ i SŠ a o neučitelský bakalářský obor Výpočetní technika. Většina absolventů učitelského studia bohužel odchází do praxe mimo školství a školy v jihočeském regionu tak pociťují dlouhodobý nedostatek kvalifikovaných učitelů výpočetní techniky. Na druhou stranu učitelé, kteří učí na školách bez potřebné kvalifikace v oboru výpočetní technika, projevují zájem o rozšíření kvalifikace o další obor. O tom svědčí fakt, že již několik let se daří každoročně pro tyto učitele z praxe otevírat v rámci Dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků roční kurzy Výpočetní technika I a Výpočetní technika II. Forma těchto kurzů má prvky kombinovaného studia. Na pravidelných setkáních, která se konají jedenkrát měsíčně, se studující věnují určitému vybranému tématu a dostávají úlohy, které řeší samostatně a řešení posílají vyučujícímu v elektronické formě. Po splnění těchto dílčích úkolů a na základě závěrečného soustředění získávají úspěšní účastníci certifikát o absolutoriu. Pro absolventy těchto kurzů, ale nejen pro ně, bychom rádi připravili rozšiřující studium oboru výpočetní technika v kombinované formě, které by bylo ukončeno státní závěrečnou zkouškou a absolventi by tak získali doklad o vzdělání, který by je opravňoval k výuce výpočetní techniky a informatiky na základních a středních školách. Požadavky k státní závěrečné zkoušce musí být samozřejmě plně srovnatelné s požadavky, které máme na studenty studující v prezenční formě. Kromě učitelství garantuje katedra informatiky i neučitelský bakalářský studijní obor Výpočetní technika. Také tento obor je dosud akreditován pouze v prezenční formě. Každoročně se setkáváme se zájmem o studium tohoto oboru i v kombinované formě. Zájemce o studium však musíme zatím odmítat. Vzhledem k této objektivní poptávce bychom rádi uspokojili zájemce o tuto formu studia. Studující v kombinované formě, kteří mají za sebou již určitou praxi, mohou přinést pro vyučující katedry informatiky zajímavé podněty, které mohou představovat důležitou zpětnou vazbu pro korekci obsahu i forem výuky i v případě prezenčního studia.
Předložený projekt sledoval tyto hlavní cíle:
- Příprava podkladů pro akreditaci studijního oboru Výpočetní technika v kombinované formě pro bakalářské neučitelské studium.
- Příprava podkladů pro akreditaci studijního oboru výpočetní technika v kombinované formě pro studenty učitelství pro základní i střední školy.
- Realizace kombinované formy studia oboru výpočetní technika od akademického roku 2005/2006.
Kontrolovatelné výstupy projektu
Na základě předpokládaného postupu řešení byly stanoveny tyto výstupy projektu:
- Zpracování materiálů pro akreditaci studia bakalářského neučitelského oboru Výpočetní technika v kombinované formě.
- Zpracování materiálů pro akreditaci studia učitelství pro ZŠ a SŠ oboru výpočetní technika v kombinované formě.
- Návrh struktury studijních opor pro kombinovanou formu studia.
- Soubor opor pro studium jednotlivých vybraných předmětů.
- Rozšiřující moduly systému e-Amos pro řízení studia v kombinované formě.
Plnění stanovených cílů projektu
Všechny výše uvedené cíle projektu byly naplněny a příslušné materiály připraveny. Na jejich doplnění a dopracování však budeme vzhledem k probíhajícímu procesu restrukturalizace studia pracovat ještě i v roce 2006. Vzhledem k rozsahu projektu se do řešení zapojili všichni pracovníci katedry informatiky. Soustředili jsme se na zpracování studijních opor pro kombinované studium, které v případě oboru výpočetní technika a informatika vyžaduje specifické přístupy. Vytvořené opory jsou vloženy do systému e-Amos či uloženy na souborovém servru, kde jsou přístupné studentům prezenční i kombinované formy studia.
Systém e-Amos byl obohacen o rozšiřující moduly pro řízení studia v kombinované formě.
Jedním z cílů v původním návrhu projektu byla realizace kombinované formy studia od akademického roku 2005/2006. Tento záměr se nepodařilo naplnit a realizace se posouvá v případě úspěšné akreditace od akademického roku 2006/2007. Důvodem pro tuto změnu bylo posunutí termínu reakreditace prezenční formy bakalářského neučitelského studia oboru Výpočetní technika a především proces restrukturalizace učitelských studijních plánů, který byl zahájen v roce 2005 a bude pokračovat ještě i v roce následujícím. Řešení rozvojového projektu bylo tedy nezbytně nutné sladit s procesem tvorby nových studijních plánů pro studium učitelství i pro bakalářský neučitelský obor.
Přehled čerpání dotace na projekt
Celkové plánované běžné finanční náklady na projekt činily 180 000,- Kč. Tato částka byla přidělena a vyčerpána následujícím způsobem:
- Pohyblivé složky mzdy s odvody na sociální a zdravotní pojištění činily celkem 102 600,- Kč. Vůči rozpočtu projektu byla tato částka nižší o 18 900,- Kč, protože jsme se rozhodli dát přednost zakoupení programového vybavení PC Translator 2005 pro potřeby studentů prezenčního i kombinovaného studia. (viz bod 2.)
- Náklady na drobný majetek byly v projektu vyčísleny částkou 55 500,- Kč. Skutečné náklady činily 74 513,- Kč. Navýšení
bylo umožněno snížením nákladů na pohyblivé složky mzdy a na cestovné. Z uvedená částky bylo podle plánu využito 15 500,- Kč
na nákup odborné cizojazyčné literatury týkající se jak informačních technologií, tak i e-learningu. Dále byl pořízen a uveden
do provozu podle záměrů projektu stolní počítač v ceně 39 580,- Kč.
Zbývající čerpání ve výši 19 433,- Kč bylo využito pro financování cca 27 licencí na produkt PC Translator 2005. Tento produkt slouží pro podporu překladu textů do češtiny a z češtiny do cizího jazyka. Je nepostradatelným pomocníkem při překladu www stránek, e-mailů, faxů, dopisů, návodů, nápověd apod. Obsahuje oboustranný slovník s databází, která patří k největším na českém trhu. K zakoupení tohoto produktu jsme se rozhodli vzhledem k přetrvávajícím problémům ve znalostech anglického jazyka u studentů prezenční formy studia a v budoucnu nepochybně i u studentů kombinované formy studia. Pro studium oboru informatika je znalost anglického jazyka zcela zásadní vzhledem k tomu, že na webu existuje ohromné množství různých anglických studijních materiálů, tutoriálů a návodů k používání různých softwarových produktů, které není možné ani vhodné překládat. Produkt PC Translator tak může studentům, kteří mají určitou jazykovou barieru usnadnit studium. Jedná se samozřejmě pouze o určitou pomůcku, která nemůže a ani nemá nahradit studium anglického jazyka. Produkt, který byl zakoupen celkem v 50 licencích a financován z dalších zdrojů je instalován v počítačových laboratořích a na vývojových pracovištích na Pedagogické fakultě. - Zbývající částka ve výši 2 887,- Kč byla použita na krytí cestovních náhrad. Proti původnímu plánu bylo čerpání v této položce nižší o 113,- Kč, což bylo použito pro nákup produktu PC Translator 2005.
Přehled čerpání finanční dotace (v tis. Kč) - souhrnná tabulka
Kapitálové finanční prostředky |
Celkové náklady na řešení projektu |
Z toho dotace ze st. rozpočtu (ukazatel I) |
|
Celkem | 0 | 0 | |
Z toho | Dlouhodobý nehmotný majetek (SW, licence) | ||
Samostatné věci movité (stroje, zařízení) | |||
Běžné finanční prostředky |
Celkové náklady na řešení projektu |
Z toho dotace ze st. rozpočtu (ukazatel I) |
|
Celkem | 180 | 180 | |
Z toho | Mzdy | ||
Pohyblivé složky mzdy | 76 | 76 | |
Odměny dle dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr | |||
Odvody na sociální a zdravotní pojištění | 27 | 27 | |
Drobný majetek | 74 | 74 | |
Materiální náklady | |||
Služby a náklady nevýrobní povahy | |||
Cestovní náhrady | 3 | 3 | |
Stipendia | |||
Celkem (běžné a kapitálové) finanční prostředky ze státního rozpočtu (ukazatel I) na řešení projektu | 180 |
V Českých Budějovicích dne 12. 1. 2006
RNDr. Jaroslav Icha
katedra informatiky PF JU