Toto je záložní verze starého webu Pedagogické fakulty JU (https://old.pf.jcu.cz), která již nebude dále aktualizována.
 
Od září 2022 funguje nový web fakulty na standardní adrese https://www.pf.jcu.cz.

Symbol PF Závěrečná zpráva o řešení RP číslo 156

Závěrečná zpráva o řešení RP číslo 156
"Příprava a realizace kombinované formy studia pro studenty bakalářského oboru Výpočetní technika a pro studenty Učitelství pro základní a střední školy oboru výpočetní technika"

 

Popis výchozího stavu a cíle projektu

V současné době zajišťuje katedra informatiky Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity výuku akreditovaných studijních oborů s výpočetní technikou v prezenční formě. Jedná se o studijní programy učitelství pro ZŠ i SŠ a o neučitelský bakalářský obor Výpočetní technika. Většina absolventů učitelského studia bohužel odchází do praxe mimo školství a školy v jihočeském regionu tak pociťují dlouhodobý nedostatek kvalifikovaných učitelů výpočetní techniky. Na druhou stranu učitelé, kteří učí na školách bez potřebné kvalifikace v oboru výpočetní technika, projevují zájem o rozšíření kvalifikace o další obor. O tom svědčí fakt, že již několik let se daří každoročně pro tyto učitele z praxe otevírat v rámci Dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků roční kurzy Výpočetní technika I a Výpočetní technika II. Forma těchto kurzů má prvky kombinovaného studia. Na pravidelných setkáních, která se konají jedenkrát měsíčně, se studující věnují určitému vybranému tématu a dostávají úlohy, které řeší samostatně a řešení posílají vyučujícímu v elektronické formě. Po splnění těchto dílčích úkolů a na základě závěrečného soustředění získávají úspěšní účastníci certifikát o absolutoriu. Pro absolventy těchto kurzů, ale nejen pro ně, bychom rádi připravili rozšiřující studium oboru výpočetní technika v kombinované formě, které by bylo ukončeno státní závěrečnou zkouškou a absolventi by tak získali doklad o vzdělání, který by je opravňoval k výuce výpočetní techniky a informatiky na základních a středních školách. Požadavky k státní závěrečné zkoušce musí být samozřejmě plně srovnatelné s požadavky, které máme na studenty studující v prezenční formě. Kromě učitelství garantuje katedra informatiky i neučitelský bakalářský studijní obor Výpočetní technika. Také tento obor je dosud akreditován pouze v prezenční formě. Každoročně se setkáváme se zájmem o studium tohoto oboru i v kombinované formě. Zájemce o studium však musíme zatím odmítat. Vzhledem k této objektivní poptávce bychom rádi uspokojili zájemce o tuto formu studia. Studující v kombinované formě, kteří mají za sebou již určitou praxi, mohou přinést pro vyučující katedry informatiky zajímavé podněty, které mohou představovat důležitou zpětnou vazbu pro korekci obsahu i forem výuky i v případě prezenčního studia.

Předložený projekt sledoval tyto hlavní cíle:

  1. Příprava podkladů pro akreditaci studijního oboru Výpočetní technika v kombinované formě pro bakalářské neučitelské studium.
  2. Příprava podkladů pro akreditaci studijního oboru výpočetní technika v kombinované formě pro studenty učitelství pro základní i střední školy.
  3. Realizace kombinované formy studia oboru výpočetní technika od akademického roku 2005/2006.

 

Kontrolovatelné výstupy projektu

Na základě předpokládaného postupu řešení byly stanoveny tyto výstupy projektu:

  1. Zpracování materiálů pro akreditaci studia bakalářského neučitelského oboru Výpočetní technika v kombinované formě.
  2. Zpracování materiálů pro akreditaci studia učitelství pro ZŠ a SŠ oboru výpočetní technika v kombinované formě.
  3. Návrh struktury studijních opor pro kombinovanou formu studia.
  4. Soubor opor pro studium jednotlivých vybraných předmětů.
  5. Rozšiřující moduly systému e-Amos pro řízení studia v kombinované formě.

 

Plnění stanovených cílů projektu

Všechny výše uvedené cíle projektu byly naplněny a příslušné materiály připraveny. Na jejich doplnění a dopracování však budeme vzhledem k probíhajícímu procesu restrukturalizace studia pracovat ještě i v roce 2006. Vzhledem k rozsahu projektu se do řešení zapojili všichni pracovníci katedry informatiky. Soustředili jsme se na zpracování studijních opor pro kombinované studium, které v případě oboru výpočetní technika a informatika vyžaduje specifické přístupy. Vytvořené opory jsou vloženy do systému e-Amos či uloženy na souborovém servru, kde jsou přístupné studentům prezenční i kombinované formy studia.

Systém e-Amos byl obohacen o rozšiřující moduly pro řízení studia v kombinované formě.

Jedním z cílů v původním návrhu projektu byla realizace kombinované formy studia od akademického roku 2005/2006. Tento záměr se nepodařilo naplnit a realizace se posouvá v případě úspěšné akreditace od akademického roku 2006/2007. Důvodem pro tuto změnu bylo posunutí termínu reakreditace prezenční formy bakalářského neučitelského studia oboru Výpočetní technika a především proces restrukturalizace učitelských studijních plánů, který byl zahájen v roce 2005 a bude pokračovat ještě i v roce následujícím. Řešení rozvojového projektu bylo tedy nezbytně nutné sladit s procesem tvorby nových studijních plánů pro studium učitelství i pro bakalářský neučitelský obor.

 

Přehled čerpání dotace na projekt

Celkové plánované běžné finanční náklady na projekt činily 180 000,- Kč. Tato částka byla přidělena a vyčerpána následujícím způsobem:

  1. Pohyblivé složky mzdy s odvody na sociální a zdravotní pojištění činily celkem 102 600,- Kč. Vůči rozpočtu projektu byla tato částka nižší o 18 900,- Kč, protože jsme se rozhodli dát přednost zakoupení programového vybavení PC Translator 2005 pro potřeby studentů prezenčního i kombinovaného studia. (viz bod 2.)
  2. Náklady na drobný majetek byly v projektu vyčísleny částkou 55 500,- Kč. Skutečné náklady činily 74 513,- Kč. Navýšení bylo umožněno snížením nákladů na pohyblivé složky mzdy a na cestovné. Z uvedená částky bylo podle plánu využito 15 500,- Kč na nákup odborné cizojazyčné literatury týkající se jak informačních technologií, tak i e-learningu. Dále byl pořízen a uveden do provozu podle záměrů projektu stolní počítač v ceně 39 580,- Kč.
    Zbývající čerpání ve výši 19 433,- Kč bylo využito pro financování cca 27 licencí na produkt PC Translator 2005. Tento produkt slouží pro podporu překladu textů do češtiny a z češtiny do cizího jazyka. Je nepostradatelným pomocníkem při překladu www stránek, e-mailů, faxů, dopisů, návodů, nápověd apod. Obsahuje oboustranný slovník s databází, která patří k největším na českém trhu. K zakoupení tohoto produktu jsme se rozhodli vzhledem k přetrvávajícím problémům ve znalostech anglického jazyka u studentů prezenční formy studia a v budoucnu nepochybně i u studentů kombinované formy studia. Pro studium oboru informatika je znalost anglického jazyka zcela zásadní vzhledem k tomu, že na webu existuje ohromné množství různých anglických studijních materiálů, tutoriálů a návodů k používání různých softwarových produktů, které není možné ani vhodné překládat. Produkt PC Translator tak může studentům, kteří mají určitou jazykovou barieru usnadnit studium. Jedná se samozřejmě pouze o určitou pomůcku, která nemůže a ani nemá nahradit studium anglického jazyka. Produkt, který byl zakoupen celkem v 50 licencích a financován z dalších zdrojů je instalován v počítačových laboratořích a na vývojových pracovištích na Pedagogické fakultě.
  3. Zbývající částka ve výši 2 887,- Kč byla použita na krytí cestovních náhrad. Proti původnímu plánu bylo čerpání v této položce nižší o 113,- Kč, což bylo použito pro nákup produktu PC Translator 2005.

 

Přehled čerpání finanční dotace (v tis. Kč) - souhrnná tabulka

Kapitálové
finanční
prostředky
  Celkové
náklady na
řešení
projektu
Z toho
dotace ze
st. rozpočtu
(ukazatel I)
Celkem 0 0
Z toho Dlouhodobý nehmotný majetek (SW, licence)    
Samostatné věci movité (stroje, zařízení)    
 
Běžné
finanční
prostředky
  Celkové
náklady na
řešení
projektu
Z toho
dotace ze
st. rozpočtu
(ukazatel I)
Celkem 180 180
Z toho Mzdy    
Pohyblivé složky mzdy 76 76
Odměny dle dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr    
Odvody na sociální a zdravotní pojištění 27 27
Drobný majetek 74 74
Materiální náklady    
Služby a náklady nevýrobní povahy    
Cestovní náhrady 3 3
Stipendia    
 
Celkem (běžné a kapitálové) finanční prostředky ze státního rozpočtu (ukazatel I) na řešení projektu 180

 

V Českých Budějovicích dne 12. 1. 2006

RNDr. Jaroslav Icha
katedra informatiky PF JU