Toto je záložní verze starého webu Pedagogické fakulty JU (https://old.pf.jcu.cz), která již nebude dále aktualizována.
 
Od září 2022 funguje nový web fakulty na standardní adrese https://www.pf.jcu.cz.

Symbol PF Granty se začátkem řešení v roce 2008

Granty se začátkem řešení v roce 2008

 

GA ČR 406/08/0710
Rozvíjení matematické gramotnosti v základním vzdělávání

Řešitel: doc. PhDr. Alena Hošpesová, Ph.D.
Spoluřešitel 1: Matematický ústav AV ČR
Spoluřešitel 2: Pedagogická fakulta Hradec Králové

1.1.2008 - 31.12.2010 (3 roky)
Celkem: 2 184 tis. Kč (726, 711, 747)
(Hošpesová: 239, 215, 242)

Abstrakt. Návrh projektu vychází z chápání matematického vzdělávání jako složky všeobecného vzdělávání na základní škole, která je zaměřená ke kultivaci všestranného rozvoje žákovy osobnosti. Projekt je zaměřen na zkoumání dvou oblastí problémů: (a) hledání a formulování vhodné koncepce matematiky s vyváženou složkou motivační, operabilní, aplikační a pracovní, (b) zkoumání charakteru práce učitele, který reflektuje své poslání a modifikuje svou práci podle svého přesvědčení v souladu s realitou školní třídy a cíli matematického vzdělávání. Poznávacím procesem žáků se bude projekt zabývat ve vztahu k činnostem učitele. Výsledkem řešení grantového projektu budou teoretické studie k těmto tématům? (a) matematická gramotnost žáka základní školy konkretizovaná na úroveň obsahu a forem práce v základním vzdělávání, (b) charakteristika oborově didaktických kompetencí učitele a jejich vztah k přesvědčení učitele, (c) význam využití kalkulů při řešení úloh, (d) ovlivnění matematického vzdělávání na základní škole výpočetní technikou, (e) kultura školské matematiky a gramotnost.

 

GA ČR 406/08/0352
Výchova ke zdraví - strategie výuky duševní hygieny

Řešitel: doc. PaedDr. Milada Krejčí, CSc.

1.1.2008 - 31.12.2010 (3 roky)
Celkem: 782 tis. Kč (267, 290, 225)

Abstrakt. Výzkumný projekt je zaměřen na rozvoj zdravého životního stylu dospívající populace. Předmětem výzkumu není pouze biologický a behaviorálně psychický rozměr zdravého života, ale rozměr Self dospívajícího jedince, jeho subjektivní bohatost, hodnotová typika, personální jedinečnost. Rozvoj zdravého životního stylu adolescentů vyžaduje koordinovaný přístup k problematice vzdělání, včetně přípravy učitelů pro nově vzniklý předmět "Výchova ke zdraví" na školách. Otázky sebepřijetí a seberealizace, negativní faktory stresu v rozvoji osobnosti, sebeovládání a sebekontrola ve stresových situacích, řešení konfliktů nebyly v minulosti ve školním vzdělávání intencionálně řešeny. Přitom se zdravím duševním úzce souvisí sociální zdraví - navazování kontaktů, komunikace, výchova k životnímu prostředí a zdraví tělesné kondice, vitalita. Bude ověřován program účinných cvičení z klinicky ověřených postupů psychotréninku zpracovaný ve 3 variantách pro různé věkové stupně adolescentů a sledován efekt ve smyslu eliminace kázeňských problémů, deprese, negativního myšlení, nespokojenosti, konfliktů. Sledované ukazatele budou diagnosticky vyhodnoceny pro účely výchovy ke zdraví ve školách.