Toto je záložní verze starého webu Pedagogické fakulty JU (https://old.pf.jcu.cz), která již nebude dále aktualizována.
 
Od září 2022 funguje nový web fakulty na standardní adrese https://www.pf.jcu.cz.

Symbol PF SOCRATES: GRUNDTVIG 2

SOCRATES: GRUNDTVIG 2

PROJEKTY VZÁJEMNÉ VÝMĚNY ZKUŠENOSTÍ

 

Název projektu: Aktivní vzdělávání rodičů
(GRundtvig Active Parents Education)
Trvání projektu: 2004-2007

Národní koordinátor za Českou republiku:
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Pedagogická fakulta
katedra pedagogiky a psychologie

Kontakt:
Dr. Václav Souček
Email: vsoucek@pf.jcu.cz
Tel.: +420 387 773 233

Participující instituce:
Jihočeská univerzita (ČR)
"Roots and Wings" Association for Adult Education (Rumunsko)
Zonta International Alytus Club (Litevsko)
Regional Training Center Rijn IJseel Arnhem, vakschool Wageningen (Holandsko)
Albelgaria-a-Velha Secondary School (Portugalsko)
Vocational School Cristovao Kolombo (Madeira, Portugalsko)

 

Popis projektu

Cílem projektu je vyvinout model interaktivního vzdělávání, který by pomohl rodičům nějakým způsobem znevýhodněných, aby dokázali lépe zvládat vývojové problémy svých dětí. Zaměření je na lepší porozumění vzdělávacích možností pro jejich děti, a tak těmto rodičům nabídnout poznatky a dovednosti, aby byli schopni aktivně a konstruktivně podpořit své děti jako aktivní činitelé v utváření vlastního plnohodnotného občanského života v rámci evropské společnosti. Součástí projektu je porovnávací analýza s jinými obdobnými výzkumnými projekty, které již byly v Evropě uskutečněny.

Součástí projektu je zejména výměna profesních zkušeností mezi jednotlivými evropskými partnery se zřetelem na poznatky získané v oblasti práce se znevýhodněnými rodiči ve výše zmíněném smyslu, včetně ustanovení evropské sítě odborníků, kteří pracují v různých kapacitách v oblasti sociální péče a vzdělávání, za účelem podpory znevýhodněných rodin v otázkách jejich celoživotního a vše-zahrnujícího vzdělávání, tak aby byly schopny aktivně podpořit výchovu svých dětí, zvlášť pokud jde o rozvoj občanských a demokratických dovedností a hodnot.

 

Zaměření projektu a cílová skupina:

  1. Cílovou skupinou rozumíme znevýhodněné rodiče dětí, které navštěvují 1. a 2. stupeň základního vzdělávání. V našem pojetí se znevýhodnění vztahuje na oblast sociální, etnickou, tělesný handicap a imigrační status.
  2. Pomoc sociálně znevýhodněným rodičům v tom, aby lépe porozuměli, jak vzdělávací systém funguje.
  3. Přijmout pozitivní a vstřícný vztah vůči spolupráci se školou a jednotlivými učiteli.
  4. Nabídnout konkrétní metody pro aktivní podílení se na vzdělávání svých dětí, a tak jim dát pocit kontroly nad svým životem.
  5. Pomoci jim lépe zvládat výchovný vztah s vlastními dětmi v tom smyslu, aby byly více schopni podpořit své děti v jejich vzdělávací kariéře a obecně ve schopnosti začlenit se do společnosti.

 

Tři fáze projektu:

První fáze, 2004/5:
Pomocí dotazníkového šetření a následných pohovorů byla získána data o problémech a potřebách vybraného vzorku znevýhodněných rodičů. Výpovědi rodičů nastínily specifické oblasti, ve kterých se naši klienti cítili bezradní. Tato data byla použita pro určení specifických oblastí pro budoucí tréninkové materiály.

Druhá fáze, 2005/6:
Tato fáze byla zaměřena na vypracování tréninkových materiálů v angličtině. Tyto materiály mají následující části:

  • Celková verze (7 kapitol, včetně aktivit pro celou rodinu, cca 66 stran)
  • Zjednodušená letáková verze jednotlivých kapitol
  • Portfolio otázek typu "dělám/dokáži" (slouží též jako evaluační nástroj)
  • Výběr videoklipů znázorňujících problémové situace v rodině (motivační nástroj pro diskusi)
  • Základní struktura pro úvodní setkání s rodiči ve formě "dílny"

Třetí fáze, 2006/7:
V této fázi budou uskutečněny překlady do národních jazyků. Tréninkové materiály pak budou vyzkoušeny na experimentální skupině rodičů spolu s učiteli jejich dětí, včetně následných konzultací. Základní myšlenka je ta, že požádáme rodiče, aby v problematických situacích použily naše materiály k řešení těchto situací. Evaluační nástroj bude použit pro získání vstupních i koncových hodnot.

 

Očekávaný efekt na klienty:

  • Zlepšená interakce v rodině
  • Posun ve schopnosti pomoci dítěti s domácími úkoly
  • Větší angažovanost ve výchově a vzdělávání vlastních dětí
  • Posun ve spolupráci s třídním učitelem
  • Zlepšené porozumění fungování školského systému
  • Lepší schopnost plánovat vzdělávací kariéru dítěte

 

Další možnosti pro využití:

Předpokládáme, že výsledek našeho experimentálního šetření bude sloužit jako východisko pro další práci v této oblasti. V této souvislosti se nabízí možnost většího projektu v národních rovinách, kdy by se takového projektu zúčastnil větší počet školních tříd. Primárním cílem by bylo rozvíjet spolupráci rodiny se školou.