Toto je záložní verze starého webu Pedagogické fakulty JU (https://old.pf.jcu.cz), která již nebude dále aktualizována.
 
Od září 2022 funguje nový web fakulty na standardní adrese https://www.pf.jcu.cz.

Symbol PF Jazyk – poznání – gender. Konstrukty ženství a mužství v jazyce

Nový výzkumný projekt PF JU: Jazyk – poznání – gender. Konstrukty ženství a mužství v jazyce

 

Název projektu a poskytovatelská instituce: Language – Cognition – Gender. Projekt zastřešuje Evropská komise a na výzkumu spolupracuje 10 univerzit v zemích Evropy: Univerzita v Bernu, Berlíně, Heidelberku, Padově, Modeně, Fribourgu, Trondheimu, Sussexu, Baskické Center of Brain & Language a PF JU v České republice. Pro českou stranu je vyhrazeno 321.567,- €.

 

Řešitelka za PF JU: Dr. Jana Valdrová, Ph.D., katedra germanistiky PF JU.

 

Obsah a cíle projektu: Tak jako se provádějí opatření na vyrovnání sociálního postavení a životních příležitostí žen v různých oblastech, jako jsou ekonomika, politika, trh práce, sociální podmínky, školství a podobně, bylo i užívání jazyka podrobeno kritické reflexi. Ukázalo se již před desetiletími, že existuje souvislost mezi sociálním postavením žen a způsobem, jakým se o nich a s nimi jedná. Na základě tohoto poznatku byla na úrovni EU, jednotlivých států, obcí, institucí i podniků formulována doporučení k vyváženému pojednávání žen a mužů v jazyce. Známe je mj. jako opatření k rodově vyvážené formulaci inzerce pracovních míst (Přijmeme právníka/právničku), a další lze dohledat v internetu (např. pod heslem nonsexist language).

PF JU poskytne z prostředků projektu pracovní místa pro dvě/dva zahraniční studující v doktorandském studiu, kteří budou analyzovat způsob užívání jazyka u nás. Přinesou například konkrétní důkazy o tom, že v českých učebnicích se ženy zobrazují převážně jako matky a pečovatelky, že rejstřík jejich profesí (a spolu s tím i rejstřík životních voleb dívek) je v nich omezen, nejčastěji na sekretářku, učitelku, kadeřnici, prodavačku. Prozkoumají účinky tzv. generického maskulina ve veřejném projevu: nakolik se ženy identifikují s výrazy odborník apod.? Kolik dotazovaných si pod pojmem odborník představí ženu? Proč veřejnost více věří odborné image mužů? Proč ženy investují do svého vzdělávání a proč společnost investuje do vzdělání žen, když je pak neumí náležitě prosazovat?

Během tří let studia vytvoří doktorandi a doktorandky síť, v níž se budou setkávat se studujícími na ostatních univerzitách, pořádat workshopy a letní školy a vzájemně se obohacovat svým věděním. Projekt je zcela jedinečný v tom smyslu, že umožní srovnávat přístupy k zobrazování žen v němčině, angličtině, norštině, italštině, španělštině, francouzštině a dalších jazycích, které ovládají zúčastnění. Výstupem z projektu, který bude ukončen v roce 2013, budou kromě psychologických, sociologických a lingvistických poznatků o vzájemné vazbě jazyka, sociálního rozvrstvení a generových hierarchií ve společnosti také jazyková doporučení pro nesexistické užívání jazyka, která navážou na ta dosavadní a rozvinou je na základě empiricky podložených dat.

V roce 1998 začala PF JU jako první vysokoškolské pracoviště v České republice nabízet semináře k genderově citlivé pedagogice a genderové lingvistice. Tehdy zcela neznámé téma dnes patří k důležitým oblastem veřejné prezentace a je o ně velký zájem. Projekt Language – Cognition – Gender potvrzuje, že v češtině k němu máme mnoho co říci. Bližší informace k projektu i k otázkám genderově vyvážené pedagogiky a jazyka najdete na www.eamos.cz/gender a u řešitelky projektu Dr. Jany Valdrové.