Pedagogická fakulta - homepage

Katedra anglistiky

Katedra anglistiky

Aktuality
 

O katedře

Členové

Směrnice vedoucí katedry

Informace pro studenty

Akce katedry

Nabídky pracovních míst

Dobrovolnictví - charita

Stipendia, stáže, workshopy

Erasmus

 

Další katedry PF JU

 

English

Publications

Mgr. Kateřina Dvořáková, Ph.D.

 

Books

Dvořáková, K. Výuka cizích jazyků v pojetí waldorfské pedagogiky se zaměřením na 1. stupeň ZŠ. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta 2011, 173 s., ISBN 978-80-7290-522-5.

Table of contents (.pdf)

The publication titled The Waldorf Approach to Teaching Foreign Languages, deals with the methodology of foreign-language teaching used at Waldorf (Steiner) schools with a particular focus on young learners aged 6 to 11. Its main aim is to present and explore how foreign languages are taught in this pedagogical system with over ninety years of worldwide experience in incorporating two foreign languages into a primary curriculum from the first class onwards. The theoretical part aspires to be a sort of a guide for the Waldorf foreign language teacher working in the primary classes. After a brief characterization of the so-called alternative methods and their contribution to the process of humanizing foreign-language education in the first chapter, attention is paid to some of the general philosophical, historical and pedagogical principles of Waldorf pedagogy. The anthroposophical perception of language and its practical application in the form of eurythmy and creative speech are dealt with in chapter two. Chapter three describes the aims and conditions of effective foreign-language teaching. Furthermore, it presents a detailed account of the methodological approach for classes one to five, including the prominent developmental characteristics of pupils and the corresponding methods, techniques, possible activities and expected outcomes. Some of the specific features of the Waldorf approach to foreign language teaching are analyzed in chapter four. Finally, the last of the theoretical chapters touches upon several practical issues related to the work of a foreign language teacher at the Steiner school. The main empirical objective of this study is to explore selected aspects of the Waldorf methodology as applied to foreign-language teaching. The research project is designed as a qualitative study. Data is collected by means of extensive participatory observation (including the author's own teaching in classes one to five), in-depth interviews with expert teachers and an analysis of documents, such as video recordings and student production.

 

Studies and articles

Dvořáková, K. 2017. High School Transition: Czech Waldorf Elementary School Graduates’ Experiences Of Foreign Language Lessons. In: Slavonic Pedagogical Studies Journal, č. 1, ¨ r. 6, s. 111-119. ISSN: 1339-8660

Dvořáková, K. 2016. Foreign Language Instruction in the Waldorf Elementary School: Students’ Views and Perceptions. In: Slavonic Pedagogical Studies Journal, č. 2, r. 5, s. 391-402. ISSN: 1339-8660

Dvořáková, K. 2013 Gramatika v primární jazykové třídě. In: Metodický poradník učitele cizího jazyka. Ústí nad Labem : Univerzita J. E. Purkyně, s. 137-143. ISBN: : 978-80-7414-668-8

Dvořáková, K: Portfoliové hodnocení v přípravě učitelů anglického jazyka pro primární vzdělávání. In Hodnocení a sebehodnocení žáků v primárním vzdělávání – aktuální otázky, perspektivy a výzvy. Brno : Masarykova univerzita 2012, s. 101-111. ISBN: 978-80-210-5876-7

Dvořáková, K: CLIL a hodnocení výsledků žáků 1. stupně. In Propojení cizího jazyka a vyučovacího předmětu na základní škole. České Budějovice : ZŠ Matice školské 2012, s. 40-42. ISBN: 978-80-903427-4-3

Betáková, L., Dvořáková, K. Teaching English to Learners with Limited Access to Foreign Language Instruction. Lingua Viva, Pedagogická fakulta JU, 2011, ISSN 1801-1489.

Dvořáková, K., Láng, K., Mattheoudakis, M. Story-based Language Teaching: An Experimental Study on the Implementation of a Module in Three European Countries In: The TeMoLaYoLe book: Teaching modern languages to young learners: teachers, curricula and materials. Strasbourg / Graz: Council of Europe / European Centre for Modern Languages 2007, s. 59-76. ISBN 978-92-871-6297-7

Dvořáková, K. Portfolio v didaktice angličtiny In: Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice 2007, s. 81-86. ISBN 978-80-7395-024-8

Dvořáková, K. Early Foreign Language Teaching in the Czech Republic: Existing Problems and Future Challenges In: Foreign Language Acquisition at an Early Age/Osvojování cizích jazyků v raném věku, Brno: Masarykova Univerzita 2006, s. 61-70. ISBN 80-210-4149-8

Dvořáková, K. Distinctive features of the Waldorf approach to teaching foreign languages at lower primary level, Brno: Masarykova Univerzita 2005. ISBN 80-210-3930-2

Dvořáková, K. Tvorba školního vzdělávacího programu na waldorfské škole, In: Příprava učitelů a aktuální proměny v základním vzdělávání. České Budějovice: Jihočeská univerzita 2005, s. 34-38. ISBN 80-7040-789-1

Dvořáková, K. Way to Win 6 In: ELT SIGNPOSTS 2005. Brno: Masarykova Univerzita 2005. ISBN 80-210-3760-1

 

Textbooks

Betáková, L., Dvořáková, K. Angličtina 6 Way to Win - učebnice. Plzeň: Nakladatelství Fraus, 2005, 96 s. ISBN 80-7238-370-1

Betáková, L., Dvořáková, K. Angličtina 6 Way to Win - pracovní sešit. Plzeň: Nakladatelství Fraus, 2005, 72 s. ISBN 80-7238-371-X

Betáková, L., Dvořáková, K. Angličtina 6 Way to Win - příručka pro učitele. Plzeň: Nakladatelství Fraus, 2005, 98 s. ISBN 80-7238-372-8

Betáková, L., Dvořáková, K. Angličtina 7 Way to Win - učebnice. Plzeň: Nakladatelství Fraus, 2006, 104 s. ISBN 80-7238-389-2

Betáková, L., Dvořáková, K. Angličtina 7 Way to Win - pracovní sešit. Plzeň: Nakladatelství Fraus, 2006, 64 s. ISBN 80-7238-390-6

Betáková, L., Dvořáková, K. Angličtina 7 Way to Win - příručka pro učitele. Plzeň: Nakladatelství Fraus, 2006, 96 s. ISBN 80-7238-391-4

Betáková, L., Dvořáková, K. Angličtina 8 Way to Win - učebnice. Plzeň: Nakladatelství Fraus, 2007, 112 s. ISBN 978-80-7238-399-3

Betáková, L., Dvořáková, K. Angličtina 8 Way to Win - pracovní sešit. Plzeň: Nakladatelství Fraus, 2007, 72 s. ISBN 978-80-7238-400-6

Betáková, L., Dvořáková, K. Angličtina 8 Way to Win - příručka pro učitele. Plzeň: Nakladatelství Fraus, 2007.

Betáková, L., Dvořáková, K. Angličtina 9 Way to Win - učebnice. Plzeň: Nakladatelství Fraus, 2008. ISBN 978-80-7238-673-4

Betáková, L., Dvořáková, K. Angličtina 9 Way to Win – pracovní sešit. Plzeň: Nakladatelství Fraus, 2008. ISBN 978-80-7238-674-1

Betáková, L., Dvořáková, K. Angličtina 9 Way to Win – příručka pro učitele. Plzeň: Nakladatelství Fraus, 2008. ISBN 978-80-7238-675-8

 

Way to Win - Angličtina pro základní školy a víceletá gymnázia (publisher's webpage)

 

 

Formátovat stránku pro tisk

 

Katedra anglistiky ]

Další katedry PF JU ]

[ Jihočeská univerzita ] [ Pedagogická fakulta ]

© 2015–2017 KAJ PF JU       správa webu: Martin Toman