Základem přenosu dat po síti je protokol. Jedná se o jazyk, kterým se mezi sebou oba počítače domlouvají. Pro běžnou práci postačí instalace protokolu TCP/IP. Některé starší hry vyžadují ještě např. protokol IPX/SPX. Více současně používaných protokolů však zpomaluje činnost obou počítačů a snižuje propustnost sítě.

 

    V Ovládacích panelech zvolíme položku Síť. Na kartě Konfigurace se zobrazí seznam nainstalovaných součástí sítě. Jsou zde zobrazeny i všechny nainstalované protokoly. Pokud některý chceme přidat, stiskneme tlačítko Přidat... Z nabídky vybereme Protokol a stiskneme Přidat... Z nabídky výrobců zvolíme Microsoft a v pravé části dialogu označíme požadovaný protokol. Po stisku Ok se protokol nainstaluje do systému.

 

    V dialogu Síť vybereme protokol TCP/IP svázaný se síťovou kartou a stiskneme tlačítko Vlastnosti. Na záložce Adresa IP zadejte svoji IP adresu. V zásadě by měla fungovat jakákoliv adresa. IP adresa druhého počítače bude stejná až na poslední číslo. Použít můžeme např. adresy 192.168.200.1 a 192.168.200.2. Maska podsítě musí být vždy nastavena na 255.255.255.0. V záložce Konfigurace DNS zakážeme používání serveru DNS. Ostatní položky v jednotlivých záložkách necháme beze změny.

 

    V dialogu Síť se nyní přepneme na záložku Identifikace. Do pole Název počítače zadáme jméno počítače, pod kterým bude identifikován pro síť Microsoft Windows. Název může být dlouhý maximálně 15 znaků a nesmí obsahovat mezery. V síti musí být tento název jedinečný. Do pole Pracovní skupina zadáme identifikaci pracovní skupiny. Ta musí být na všech počítačích shodná. Omezení je opět 15 znaků. Do pole Popis počítače zadáme poznámku, která tento počítač výstižně charakterizuje.

 

    Na kartě Řízení přístupu zkontrolujeme, zda je zatrženo políčko Společné řízení přístupu. Změny potvrdíme tlačítkem OK.