Existuje mnoho druhů a výrobců grafických karet. Jednotlivé modely se mezi sebou liší dosaženým výkonem, kvalitou zobrazení a dalšími parametry. V tomto článku si postupně vysvětlíme jednotlivé parametry grafických karet.


    velikost paměti

    Základní charakteristikou grafické karty je velikost její paměti. Grafický čip tuto paměť využívá pro ukládání vytvořeného obrazu, mezivýsledků, doplňujících informací a textur. Velikost paměti se udává v MB. Pro běžné kancelářské využití postačí velikost kolem 8 MB, pro hry a práci s 3D grafikou zvolíme raději 32 MB a více. Většina grafických karet se dodává právě s 32 MB paměti, menší velikost je spíše již výjimkou.


   počet barev

    S velikostí paměti grafické karty úzce souvisí také maximální počet zobrazitelných barev. Čím více chceme barev použít, tím větší paměť bude zabírat informace o barvě každého bodu obrazovky. Grafické karty podporují několik počtů barev. Minimum je 16 barev, následuje 256. Další režim je nazván High Color a dokáže zobrazit 65536 odstínů barev. Informace o každém bodu zabírá 16 bitů. Nejvíce používaný režim je True Color (tzv. "pravé barvy"), kdy je možné zobrazit téměř 4 295 miliónů různých odstínů barev. Informace o jednom pixelu však zabírá již 32 bitů.
   
Je celkem pochopitelné, že s větším počtem barev vzrůstají také nároky na výpočetní výkon grafické karty.


   rozlišení

    Dalším velmi zásadním parametrem grafického adaptéru je dosažené rozlišení. Rozlišením rozumíme viditelný počet bodů v jedné řádce a počet řádek. Hodnota rozlišení se udává jako dvojice čísel. První číslo určuje počet bodů na jednom řádku, druhé pak počet řádků (nebo také počet bodů v jednom sloupci). Vynásobením obou čísel dostaneme celkový počet bodů, který grafická karta musí vykreslit. Při vyšším rozlišení jsou jednotlivé body menší, protože se jich na stejnou plochu musí vejít více.
   
Rozlišení však také závisí na použitém monitoru. Grafická karta může např. podporovat vyšší rozlišení, než je monitor schopen zobrazit. Maximální zobrazitelné rozlišení monitoru závisí také na jeho velikosti. Čím vyšší úhlopříčku monitor má, tím více bodů dokáže zobrazit. Pro monitor 17' je vhodné rozlišení 1024 x 768 bodů.


   obnovovací frekvence

    S použitým rozlišením souvisí také hodnota obnovovací frekvence. Obnovovací frekvence určuje, kolikrát za vteřinu je grafická karta (spolu s monitorem) schopna aktualizovat obraz. Udává se horizontální a vertikální frekvence. Horizontální obnovovací frekvence určuje řádkovou obnovovací frekvenci, vertikální pak obnovovací frekvenci celé obrazovky. Pokud je vertikální frekvence příliš nízká, vidíme na monitoru blikající obraz. Za ergonomickou považujeme hodnotu 72 Hz, nižší hodnoty jsou pro delší práci s počítačem nepřípustné. Optimální je frekvence 75 - 85 Hz, nejlépe však 100 Hz.
   
A jakým způsobem souvisí obnovovací frekvence s použitým rozlišením? Vysvětlení je jednoduché. Při vyšším rozlišení musí grafická karta vykreslit více bodů a to jí bude trvat přirozeně déle. Proto také stihne obraz obnovit méněkrát, než při rozlišení nižším.