Pedagogická fakulta – homepage

Katedra tělesné výchovy a sportu

Katedra tělesné výchovy a sportu

Aktuality (nástěnka)

O katedře

Informace pro uchazeče

Podpora sportovců s vysokou výkonností

Informace pro studenty

Studijní opory

Celoživotní vzdělávání

Volitelná tělesná výchova

Kvalifikační práce, portfolio studenta, SZZ

Věda a výzkum, publikace

 

Další katedry PF JU

 

Okruhy otázek Státní závěrečné zkoušky z tělesné výchovy a sportu pro bakalářské studium

studijní obor Tělesná výchova a sport jednooborové (BTV)
studijní obor Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání (ZŠ)
studijní obor Tělesná výchova a sport dvouoborové (SŠ)

 

Rozdělení disciplín:

  1. Antropomotorika, Teorie a didaktika sportovního tréninku, dějiny tělesné kultury a ekologie tělesné kultury.
  2. Psychologie sportu, aplikovaná TV, pedagogika a didaktika TVS.
  3. Tělovýchovné lékařství, fyziologie tělesné zátěže a zdravotní TV.

 

I.

Okruhy otázek z antropomotoriky:

1. Teorie tělesných cvičení (strukturální, procesuální a finální stránka).

2. Struktura komplexu silových schopností. Biologický základ, diagnostika, věkové a pohlavní zvláštnosti.

3. Struktura komplexu rychlostních schopností. Biologický základ, diagnostika, věkové a pohlavní zvláštnosti.

4. Struktura komplexu vytrvalostních schopností. Biologický základ, diagnostika, věkové a pohlavní zvláštnosti.

5. Struktura komplexu obratnostních schopností. Biologický základ, diagnostika, věkové a pohlavní zvláštnosti.

6. Zjišťování morfologického předpokladu tělocvičné a sportovní motoriky (historie lidské typologie, somatotyp).

7. Biologický věk (metody určení biologického věku, význam určování biologického věku).

8. Tělesné složení (metody měření tělesného složení, význam z hlediska sportovního a společenského).

 

Okruhy otázek z teorie a didaktiky sportovního tréninku

9. Obecná charakteristika sportu, charakteristika sportovního tréninku a klasifikace sportovních výkonů. Cíl a úkoly sportovního tréninku, systém sportovního tréninku.

10. Zákony a principy sportovního tréninku.

11. Struktura a metody rozvoje silových schopností.

12. Struktura a metody rozvoje rychlostních schopností.

13. Struktura a metody rozvoje vytrvalostních schopností.

14. Struktura a obecné zásady rozvoje obratnosti.

15. Sportovní trénink jako proces biopsychosociální adaptace (principy zatížení a zotavení, Seleyův adaptační syndrom, princip superkomenzace).

16. Stavba a řízení sportovního tréninku (etapy a cykly sportovního tréninku, tréninková jednotka, sestavování tréninkového plánu).

17. Technická, taktická a psychologická příprava ve sportovním tréninku.

18. Doping (druhy zakázaných látek, průběh dopingové kontroly, nejznámější případy dopingu).

 

Okruhy otázek z dějin tělesné kultury a ekologie TK:

19. Antická tělesná kultura.

20. Tělovýchovné a sportovní systémy 19. stol. a počátku 20. stol.

21. Vznik a vývoj mezinárodního sportovního a olympijského hnutí.

22. Systém TK v meziválečném Československu.

23. Současné trendy vývoje mezinárodního sportu a olympijského hnutí.

24. Složky životního prostředí nejvíce ovlivňující kvalitu TK.

25. Vliv tělesné kultury na životní prostředí.

 

II.

Okruhy otázek z psychologie sportu a aplikované TV:

1. Současné trendy v pohybově rekreačních programech u nás a v zahraničí. Komplexní pohled na zdraví člověka (tělesné, mentální, sociální zdraví).

2. Motivační faktory pohybové a sportovní aktivity. Psychologické aspekty cvičení fitness. Autopercepce a body-image.

3. "Competitive anxiety" - regulace aktuálních psychických stavů sportovce. Význam psychologické typologie sportů.

4. Psychologická charakteristika pohybové činnosti. Vnímání pohybu, kinestéze, ideomotorika, pohybová paměť, anticipace, kreativita.

5. Nástin teorie motorického učení. Kontrola pohybu, role reflexů, interference a transfer. Limity informačního zdroje v procesu MU. Vliv emocí.

6. Využívání pohybových a sportovních aktivit ke snižování stresu, úzkosti. aj. negativních psychických stavů.

7. Sociálně integrativní a osobně stabilizující účinky sportu pro postižené.

8. Didaktická technologie v pohybové rekreaci a sportu.

 

Okruhy otázek z pedagogiky a didaktiky TVS (tento okruh se nevztahuje pro studijní obor Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání (ZŠ), pro studijní obor Tělesná výchova a sport dvouoborové (SŠ) :

9. Vývoj didaktiky tělesné výchovy (zavedení Tv do školních osnov, Tyršova národní soustava, vývoj školní Tv po 2. světové válce).

10. Vyučování a učení v tělesné výchově (učení a motorické učení, pedagogické základy motorického učení, obsah učiva a jeho uspořádání v procesu motorického učení, průběh a fáze motorického učení).

11. Tělovýchovný pedagog (struktura předpokladů a vlastností pedagoga, proces formování tělovýchovného pedagoga.

12. Diagnostická činnost tělovýchovného pedagoga (význam pedagogické diagnostiky, hodnocení a posuzování, diagnostické prostředky, technika kritických případů, nedostatky v posuzování, obsahová analýza).

13. Sport jako prostředek výchovy (tělovýchovný pedagog jako vychovatel, poklesky sportovců, šíře pedagogických problémů, metody výchovného působení).

14. Motivace a aktivace sportovce (motivace a demotivace, udržení aktivity, motivace a únava).

15. Fair play a doping (význam, kořeny problému, výchova osobnosti, soutěžení a spolupráce, možnosti prevence dopingu, doping v rekreačním sportu).

 

Okruhy otázek z teorie a didaktiky plavání

16. Historický vývoj plavání ve světě a u nás, plavání na OH

17. Základy teorie a biomechaniky plavání, základní pojmy a základní pohyby. Hydrodynamický vztlak, hydrodynamické síly a odpory.

18. Technika a metodika plaveckých způsobů kraul a znak.

19. Technika a metodika plaveckých způsobů prsa a motýlek.

20. Technika a metodika startovních skoků a obrátek. Plavecké štafety.

21. Pravidla plavání s důrazem na vymezení techniky jednotlivých plaveckých způsobů, startovních skoků a obrátek.

22. Didaktika plavání se zřetelem na věkové zvláštnosti.

23. Didaktika plavání s důrazem na využití her ve vodě.

24. Záchrana tonoucích a první pomoc.

 

Okruhy otázek z teorie a didaktiky atletiky

25. Technika a didaktika hladkých sprintů a štafet.

26. Technika a didaktika překážkových běhů.

27. Technika a didaktika skoků.

28. Technika a didaktika vrhů a hodů.

29. Organizace a pořádání atletických závodů, historie atletiky v ČR a její úspěchy.

 

Okruhy otázek z teorie a didaktiky gymnastiky

30. Historický vývoj gymnastiky, gymnastické systémy, úspěchy československé a české sportovní gymnastiky.

31. Technika a didaktika prostných u mužů a žen (struktura pohybových činností, metodická řada nácviku, charakteristika nářadí z hlediska norem a pravidel).

32. Technika a didaktika přeskoku u mužů a žen (struktura pohybových činností, metodická řada nácviku, charakteristika nářadí z hlediska norem a pravidel).

33. Technika a didaktika bradel u mužů a žen (struktura pohybových činností, metodická řada nácviku, charakteristika nářadí z hlediska norem a pravidel).

34. Technika a didaktika hrazdy a kruhů u mužů (struktura pohybových činností, metodická řada nácviku, charakteristika nářadí z hlediska norem a pravidel).

35. Bezpečnost ve výuce sportovní gymnastiky, záchrana, dopomoc a sebezáchrana v SG.

 

Okruhy otázek z teorie a didaktiky her

36. Didaktika kopané - didaktické formy, rozbor děje utkání, nácvik pohybových dovedností HČJ), malé formy, pravidla hry.

37. Didaktika volejbalu - didaktické formy a metody, rozbor děje utkání, nácvik pohybových dovedností (HČJ), malé formy, pravidla hry.

38. Didaktika basketbalu - didaktické formy a metody, rozbor děje utkání, nácvik pohybových dovedností (HČJ), malé formy, pravidla hry.

39. Didaktika házené - didaktické formy a metody, rozbor děje utkání, nácvik pohybových dovedností (HČJ), malé formy, pravidla hry.

40. Didaktika sportovních her - didaktický systém ve sportovních hrách. Motorické učení ve sportovních hrách.

41. Didaktika sportovních her - charakteristika SH, základní dělení, didaktický systém ve sportovních hrách. Motorické učení ve sportovních hrách.

42. Drobné pohybové hry - význam pohybových her, systematika, názvosloví, metodika nácviku, nedostatky při nácviku pohybových her

 

III.

Okruhy otázek z tělovýchovného lékařství a fyziologie tělesné zátěže

1. Pohybová soustava (Kosterní svaly, Nervový systém, Autonomní nervový systém, Pasivní komponenty pohybového systému, Dělení svalstva z funkčního hlediska, Charakter odpovědi organismu na zátěž).

2. Metabolismus - Reakce na fyzickou zátěž, Způsoby získávání energie (Anaerobní způsob získávání energie, Aerobní způsob získávání energie, Kyslíkový deficit a kyslíkový dluh, Anaerobní práh) Adaptace metabolismu (Adaptace anaerobního systému získáváni energie, Adaptace aerobního systému získávání energie).

3. Typy svalových vláken.

4. Transportní systém pro kyslík (Kardiovaskulární soustava, Dýchací systém, Krev - reakce a adaptace na zátěž).

5. Únava (Druhy únavy, Regenerace sil - zotavení).

6. Endokrinní systém (Reakce a adaptace systému na zátěž).

7. Fyziologické odlišnosti a zdravotní rizika při sportu dětí a starších osob.

8. Vlivy zevního prostředí na výkonnost (Vliv vysokohorského prostředí, Vliv zvýšené teploty prostředí, Vliv snížené teploty prostředí).

9. Fyzická aktivita, její vztah k délce a kvalitě života. Civilizační choroby.

10. Strava a fyzická zátěž, pitný režim.

11. Testování zdatnosti v laboratoři a v terénu, jejich hodnocení a význam.

12. Žena a fyzická zátěž.

 

Okruhy otázek ze zdravotní tělesné výchovy (tento okruh se nevztahuje pro studijní obor Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání (ZŠ), pro studijní obor Tělesná výchova a sport dvouoborové (SŠ) :

13. Diagnostika v ZTV (zahrnuje diagnostiku svalů s tendencí ke zkrácení, s tendencí k oslabení, základní hybné stereotypy, zásady protahování, posilování,..).

14. Podstata správného držení těla (zahrnuje metody posuzování držení těla, problematika vytváření návyku správného držení těla, základní polohy).

15. Příčiny a typy vadného držení těla (vady páteře, dolního končetin a možnosti vyrovnání).

16. Oslabení srdečně cévního systému, oslabení endokrinologická a metabolická - Obezita, Diabetes mellitus (charakteristika oslabení, zásady TV procesu).

17. Oslabení dýchacího systému, gynekologická oslabení (charakteristika oslabení, zásady TV procesu).

 

 

Formátovat stránku pro tisk

 

Katedra tělesné výchovy a sportu ]

Další katedry PF JU ]

[ Jihočeská univerzita ] [ Pedagogická fakulta ]

© 2015–2024 KTS PF JU       správa webu: Martin Toman