Pedagogická fakulta – homepage

Katedra tělesné výchovy a sportu

Katedra tělesné výchovy a sportu

Aktuality (nástěnka)

O katedře

Informace pro uchazeče

Podpora sportovců s vysokou výkonností

Informace pro studenty

Studijní opory

Celoživotní vzdělávání

Volitelná tělesná výchova

Kvalifikační práce, portfolio studenta, SZZ

Věda a výzkum, publikace

 

Další katedry PF JU

 

Státní závěrečné zkoušky z tělesné výchovy a sportu

Magisterské studium učitelství pro střední a základní školy

 

Rozdělení disciplín:

  1. Antropomotorika, teorie a didaktika sportovního tréninku a historie TK.
  2. Psychologie tělesné výchovy, didaktika tělesné výchovy, teorie a didaktika atletiky, gymnastiky, her a plavání.
  3. Fyziologie tělesných cvičení, tělovýchovné lékařství a zdravotní tělesná výchova.

 

I.

Okruhy otázek z antropomotoriky:

1. Teorie tělesných cvičení (strukturální, procesuální a finální stránka).

2. Struktura komplexu silových schopností. Biologický základ, diagnostika, věkové a pohlavní zvláštnosti.

3. Struktura komplexu rychlostních schopností. Biologický základ, diagnostika, věkové a pohlavní zvláštnosti.

4. Struktura komplexu vytrvalostních schopností. Biologický základ, diagnostika, věkové a pohlavní zvláštnosti.

5. Struktura komplexu obratnostních schopností. Biologický základ, diagnostika, věkové a pohlavní zvláštnosti.

6. Zjišťování morfologického předpokladu tělocvičné a sportovní motoriky (typologie, somatotyp).

7. Biologický věk (metody určení biologického věku, význam určování biologického věku).

8. Ontogeneze lidské motoriky: periodizace lidského věku, Karlbergův model růstu, růstové grafy.

9. Tělesné složení (metody měření tělesného složení, význam z hlediska sportovního a společenského).

10. Obecná teorie testování, testové baterie Unifittest 6-60 a Eurofit.

 

Okruhy otázek z teorie a didaktiky sportovního tréninku

11. Obecná charakteristika sportu, charakteristika sportovního tréninku a klasifikace sportovních výkonů. Cíl a úkoly sportovního tréninku, systém sportovního tréninku.

12. Zákony a principy sportovního tréninku.

13. Struktura a metody rozvoje silových schopností.

14. Struktura a metody rozvoje rychlostních schopností.

15. Struktura a metody rozvoje vytrvalostních schopností.

16. Struktura a obecné zásady rozvoje obratnosti.

17. Sportovní trénink jako proces biopsychosociální adaptace (principy zatížení a zotavení, Seleyův adaptační syndrom, princip superkomenzace).

18. Stavba a řízení sportovního tréninku (etapy a cykly sportovního tréninku, tréninková jednotka, sestavování tréninkového plánu).

19. Technická, taktická a psychologická příprava ve sportovním tréninku.

20. Doping (druhy zakázaných látek, průběh dopingové kontroly, nejznámější případy dopingu).

 

Okruhy otázek z historie tělesné kultury

21. Antická tělesná kultura (historické skutečnosti a hlavní charakteristické znaky).

22. Vznik a vývoj mezinárodního sportovního a olympijského hnutí, jeho historické skutečnosti, základní principy a současné trendy.

23. Systém tělesné kultury v ČSR v letech 1918 - 1938, včetně jinonárodnostních organizací a spolků.

24. Vývoj systému tělesné kultury v Československu od roku 1945 do současnosti.

25. Tělovýchovné a sportovní systémy 19. a počátku 20. století (historické skutečnosti, hlavní charakteristické znaky, případná kritika jednotlivých systémů).

 

II.

Okruhy otázek z psychologie TV

1. Metody vědecké práce v psychologii tělesné výchovy.

2. Osobnost učitele TV, vytváření pozitivního vztahu k tělesným cvičením.

3. Uplatňování základů psychologie učení v TV.

4. Psychologické využití aktivního životního stylu.

5. Charakteristika vyučovací jednotky TV z hlediska sociální psychologie.

 

Okruhy otázek z didaktiky tělesné výchovy

6. Vývoj didaktiky tělesné výchovy (zavedení Tv do školních osnov, Tyršova národní soustava, vývoj školní Tv po 2. světové válce).

7. Vyučování a učení v tělesné výchově (učení a motorické učení, pedagogické základy motorického učení, obsah učiva a jeho uspořádání v procesu motorického učení, průběh a fáze motorického učení).

8. Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže (periodizace vývoje, mladší školní věk, střední školní věk, starší školní věk).

9. Tělovýchovný pedagog (struktura předpokladů a vlastností pedagoga, proces formování tělovýchovného pedagoga.

10. Diagnostická činnost tělovýchovného pedagoga (význam pedagogické diagnostiky, hodnocení a posuzování, diagnostické prostředky, technika kritických případů, nedostatky v posuzování, obsahová analýza).

11. Sport jako prostředek výchovy (tělovýchovný pedagog jako vychovatel, poklesky sportovců, šíře pedagogických problémů, metody výchovného působení).

12. Motivace a aktivace sportovce (motivace a demotivace, udržení aktivity, motivace a únava).

13. Fair play a doping (význam, kořeny problému, výchova osobnosti, soutěžení a spolupráce, možnosti prevence dopingu, doping v rekreačním sportu).

 

Okruhy otázek z teorie a didaktiky atletiky

14. Technika a didaktika hladkých sprintů a štafet.

15. Technika a didaktika překážkových běhů.

16. Technika a didaktika skoků.

17. Technika a didaktika vrhů a hodů.

18. Organizace a pořádání atletických závodů, historie atletiky v ČR a její úspěchy.

 

Okruhy otázek z teorie a didaktiky gymnastiky

19. Historický vývoj gymnastiky, gymnastické systémy, úspěchy československé a české sportovní gymnastiky.

20. Technika a didaktika prostných u mužů a žen (struktura pohybových činností, metodická řada nácviku, charakteristika nářadí z hlediska norem a pravidel).

21. Technika a didaktika přeskoku u mužů a žen (struktura pohybových činností, metodická řada nácviku, charakteristika nářadí z hlediska norem a pravidel).

22. Technika a didaktika bradel u mužů a žen (struktura pohybových činností, metodická řada nácviku, charakteristika nářadí z hlediska norem a pravidel).

23. Technika a didaktika hrazdy a kruhů u mužů (struktura pohybových činností, metodická řada nácviku, charakteristika nářadí z hlediska norem a pravidel).

24. Bezpečnost ve výuce sportovní gymnastiky, záchrana, dopomoc a sebezáchrana v SG.

 

Okruhy otázek z teorie a didaktiky her

25. Didaktika kopané - didaktické formy, rozbor děje utkání, nácvik pohybových dovedností HČJ), malé formy, pravidla hry.

26. Didaktika volejbalu - didaktické formy a metody, rozbor děje utkání, nácvik pohybových dovedností (HČJ), malé formy, pravidla hry.

27. Didaktika basketbalu - didaktické formy a metody, rozbor děje utkání, nácvik pohybových dovedností (HČJ), malé formy, pravidla hry.

28. Didaktika házené - didaktické formy a metody, rozbor děje utkání, nácvik pohybových dovedností (HČJ), malé formy, pravidla hry.

29. Didaktika sportovních her - didaktický systém ve sportovních hrách. Motorické učení ve sportovních hrách.

30. Didaktika sportovních her - charakteristika SH, základní dělení, didaktický systém ve sportovních hrách. Motorické učení ve sportovních hrách.

31. Drobné pohybové hry - význam pohybových her, systematika, názvosloví, metodika nácviku, nedostatky při nácviku pohybových her

 

Okruhy otázek z teorie a didaktiky plavání

30. Historický vývoj plavání ve světě a u nás, plavání na OH

31. Základy teorie a biomechaniky plavání, základní pojmy a základní pohyby. Hydrodynamický vztlak, hydrodynamické síly a odpory.

32. Technika a metodika plaveckých způsobů kraul a znak.

33. Technika a metodika plaveckých způsobů prsa a motýlek.

34. Technika a metodika startovních skoků a obrátek. Plavecké štafety.

35. Pravidla plavání s důrazem na vymezení techniky jednotlivých plaveckých způsobů, startovních skoků a obrátek.

36. Didaktika plavání se zřetelem na věkové zvláštnosti.

37. Didaktika plavání s důrazem na využití her ve vodě.

38. Záchrana tonoucích a první pomoc.

 

III.

Okruhy otázek z tělovýchovného lékařství a fyziologie tělesné zátěže.

1. Pohybová soustava (Kosterní svaly, Nervový systém, Autonomní nervový systém, Pasivní komponenty pohybového systému, Dělení svalstva z funkčního hlediska, Charakter odpovědi organismu na zátěž)

2. Metabolismus - Reakce na fyzickou zátěž, Způsoby získávání energie (Anaerobní způsob získávání energie, Aerobní způsob získávání energie, Kyslíkový deficit a kyslíkový dluh, Anaerobní práh) Adaptace metabolismu (Adaptace anaerobního systému získáváni energie, Adaptace aerobního systému získávání energie)

3. Typy svalových vláken

4. Transportní systém pro kyslík (Kardiovaskulární soustava, Dýchací systém, Krev - reakce a adaptace na zátěž)

5. Únava (Druhy únavy, Regenerace sil - zotavení)

6. Endokrinní systém (Reakce a adaptace systému na zátěž)

7. Fyziologické odlišnosti a zdravotní rizika při sportu dětí a starších osob.

8. Vlivy zevního prostředí na výkonnost (Vliv vysokohorského prostředí, Vliv zvýšené teploty prostředí, Vliv snížené teploty prostředí)

9. Fyzická aktivita, její vztah k délce a kvalitě života. Civilizační choroby.

10. Strava a fyzická zátěž, pitný režim.

11. Testování zdatnosti v laboratoři a v terénu, jejich hodnocení a význam.

12. Žena a fyzická zátěž.

 

Okruhy otázek ze zdravotní tělesné výchovy

13. Diagnostika v ZTV (zahrnuje diagnostiku svalů s tendencí ke zkrácení, s tendencí k oslabení, základní hybné stereotypy, zásady protahování, posilování..)

14. Podstata správného držení těla (zahrnuje metody posuzování držení těla, problematika vytváření návyku správného držení těla, základní polohy)

15. Příčiny a typy vadného držení těla (vady páteře, dolního končetin a možnosti vyrovnání)

16. Oslabení srdečně cévního systému, oslabení endokrinologická a metabolická - Obezita, Diabetes mellitus (charakteristika oslabení, zásady TV procesu)

17. Oslabení dýchacího systému, gynekologická oslabení (charakteristika oslabení, zásady TV procesu)

 

 

Formátovat stránku pro tisk

 

Katedra tělesné výchovy a sportu ]

Další katedry PF JU ]

[ Jihočeská univerzita ] [ Pedagogická fakulta ]

© 2015–2024 KTS PF JU       správa webu: Martin Toman