Katedra tělesné výchovy a sportu |
|
Katedra tělesné výchovy a sportuPodpora sportovců s vysokou výkonností Kvalifikační práce, portfolio studenta, SZZ
|
Státní závěrečné zkoušky z tělesné výchovy a sportuMagisterské studium učitelství pro střední a základní školy
Rozdělení disciplín:
I.Okruhy otázek z antropomotoriky: 1. Teorie tělesných cvičení (strukturální, procesuální a finální stránka). 2. Struktura komplexu silových schopností. Biologický základ, diagnostika, věkové a pohlavní zvláštnosti. 3. Struktura komplexu rychlostních schopností. Biologický základ, diagnostika, věkové a pohlavní zvláštnosti. 4. Struktura komplexu vytrvalostních schopností. Biologický základ, diagnostika, věkové a pohlavní zvláštnosti. 5. Struktura komplexu obratnostních schopností. Biologický základ, diagnostika, věkové a pohlavní zvláštnosti. 6. Zjišťování morfologického předpokladu tělocvičné a sportovní motoriky (typologie, somatotyp). 7. Biologický věk (metody určení biologického věku, význam určování biologického věku). 8. Ontogeneze lidské motoriky: periodizace lidského věku, Karlbergův model růstu, růstové grafy. 9. Tělesné složení (metody měření tělesného složení, význam z hlediska sportovního a společenského). 10. Obecná teorie testování, testové baterie Unifittest 6-60 a Eurofit.
Okruhy otázek z teorie a didaktiky sportovního tréninku 11. Obecná charakteristika sportu, charakteristika sportovního tréninku a klasifikace sportovních výkonů. Cíl a úkoly sportovního tréninku, systém sportovního tréninku. 12. Zákony a principy sportovního tréninku. 13. Struktura a metody rozvoje silových schopností. 14. Struktura a metody rozvoje rychlostních schopností. 15. Struktura a metody rozvoje vytrvalostních schopností. 16. Struktura a obecné zásady rozvoje obratnosti. 17. Sportovní trénink jako proces biopsychosociální adaptace (principy zatížení a zotavení, Seleyův adaptační syndrom, princip superkomenzace). 18. Stavba a řízení sportovního tréninku (etapy a cykly sportovního tréninku, tréninková jednotka, sestavování tréninkového plánu). 19. Technická, taktická a psychologická příprava ve sportovním tréninku. 20. Doping (druhy zakázaných látek, průběh dopingové kontroly, nejznámější případy dopingu).
Okruhy otázek z historie tělesné kultury 21. Antická tělesná kultura (historické skutečnosti a hlavní charakteristické znaky). 22. Vznik a vývoj mezinárodního sportovního a olympijského hnutí, jeho historické skutečnosti, základní principy a současné trendy. 23. Systém tělesné kultury v ČSR v letech 1918 - 1938, včetně jinonárodnostních organizací a spolků. 24. Vývoj systému tělesné kultury v Československu od roku 1945 do současnosti. 25. Tělovýchovné a sportovní systémy 19. a počátku 20. století (historické skutečnosti, hlavní charakteristické znaky, případná kritika jednotlivých systémů).
II.Okruhy otázek z psychologie TV 1. Metody vědecké práce v psychologii tělesné výchovy.2. Osobnost učitele TV, vytváření pozitivního vztahu k tělesným cvičením. 3. Uplatňování základů psychologie učení v TV. 4. Psychologické využití aktivního životního stylu. 5. Charakteristika vyučovací jednotky TV z hlediska sociální psychologie.
Okruhy otázek z didaktiky tělesné výchovy 6. Vývoj didaktiky tělesné výchovy (zavedení Tv do školních osnov, Tyršova národní soustava, vývoj školní Tv po 2. světové válce). 7. Vyučování a učení v tělesné výchově (učení a motorické učení, pedagogické základy motorického učení, obsah učiva a jeho uspořádání v procesu motorického učení, průběh a fáze motorického učení). 8. Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže (periodizace vývoje, mladší školní věk, střední školní věk, starší školní věk). 9. Tělovýchovný pedagog (struktura předpokladů a vlastností pedagoga, proces formování tělovýchovného pedagoga. 10. Diagnostická činnost tělovýchovného pedagoga (význam pedagogické diagnostiky, hodnocení a posuzování, diagnostické prostředky, technika kritických případů, nedostatky v posuzování, obsahová analýza). 11. Sport jako prostředek výchovy (tělovýchovný pedagog jako vychovatel, poklesky sportovců, šíře pedagogických problémů, metody výchovného působení). 12. Motivace a aktivace sportovce (motivace a demotivace, udržení aktivity, motivace a únava). 13. Fair play a doping (význam, kořeny problému, výchova osobnosti, soutěžení a spolupráce, možnosti prevence dopingu, doping v rekreačním sportu).
Okruhy otázek z teorie a didaktiky atletiky 14. Technika a didaktika hladkých sprintů a štafet. 15. Technika a didaktika překážkových běhů. 16. Technika a didaktika skoků. 17. Technika a didaktika vrhů a hodů. 18. Organizace a pořádání atletických závodů, historie atletiky v ČR a její úspěchy.
Okruhy otázek z teorie a didaktiky gymnastiky 19. Historický vývoj gymnastiky, gymnastické systémy, úspěchy československé a české sportovní gymnastiky. 20. Technika a didaktika prostných u mužů a žen (struktura pohybových činností, metodická řada nácviku, charakteristika nářadí z hlediska norem a pravidel). 21. Technika a didaktika přeskoku u mužů a žen (struktura pohybových činností, metodická řada nácviku, charakteristika nářadí z hlediska norem a pravidel). 22. Technika a didaktika bradel u mužů a žen (struktura pohybových činností, metodická řada nácviku, charakteristika nářadí z hlediska norem a pravidel). 23. Technika a didaktika hrazdy a kruhů u mužů (struktura pohybových činností, metodická řada nácviku, charakteristika nářadí z hlediska norem a pravidel). 24. Bezpečnost ve výuce sportovní gymnastiky, záchrana, dopomoc a sebezáchrana v SG.
Okruhy otázek z teorie a didaktiky her 25. Didaktika kopané - didaktické formy, rozbor děje utkání, nácvik pohybových dovedností HČJ), malé formy, pravidla hry. 26. Didaktika volejbalu - didaktické formy a metody, rozbor děje utkání, nácvik pohybových dovedností (HČJ), malé formy, pravidla hry. 27. Didaktika basketbalu - didaktické formy a metody, rozbor děje utkání, nácvik pohybových dovedností (HČJ), malé formy, pravidla hry. 28. Didaktika házené - didaktické formy a metody, rozbor děje utkání, nácvik pohybových dovedností (HČJ), malé formy, pravidla hry. 29. Didaktika sportovních her - didaktický systém ve sportovních hrách. Motorické učení ve sportovních hrách. 30. Didaktika sportovních her - charakteristika SH, základní dělení, didaktický systém ve sportovních hrách. Motorické učení ve sportovních hrách. 31. Drobné pohybové hry - význam pohybových her, systematika, názvosloví, metodika nácviku, nedostatky při nácviku pohybových her
Okruhy otázek z teorie a didaktiky plavání 30. Historický vývoj plavání ve světě a u nás, plavání na OH 31. Základy teorie a biomechaniky plavání, základní pojmy a základní pohyby. Hydrodynamický vztlak, hydrodynamické síly a odpory. 32. Technika a metodika plaveckých způsobů kraul a znak. 33. Technika a metodika plaveckých způsobů prsa a motýlek. 34. Technika a metodika startovních skoků a obrátek. Plavecké štafety. 35. Pravidla plavání s důrazem na vymezení techniky jednotlivých plaveckých způsobů, startovních skoků a obrátek. 36. Didaktika plavání se zřetelem na věkové zvláštnosti. 37. Didaktika plavání s důrazem na využití her ve vodě. 38. Záchrana tonoucích a první pomoc.
III.Okruhy otázek z tělovýchovného lékařství a fyziologie tělesné zátěže. 1. Pohybová soustava (Kosterní svaly, Nervový systém, Autonomní nervový systém, Pasivní komponenty pohybového systému, Dělení svalstva z funkčního hlediska, Charakter odpovědi organismu na zátěž) 2. Metabolismus - Reakce na fyzickou zátěž, Způsoby získávání energie (Anaerobní způsob získávání energie, Aerobní způsob získávání energie, Kyslíkový deficit a kyslíkový dluh, Anaerobní práh) Adaptace metabolismu (Adaptace anaerobního systému získáváni energie, Adaptace aerobního systému získávání energie) 3. Typy svalových vláken 4. Transportní systém pro kyslík (Kardiovaskulární soustava, Dýchací systém, Krev - reakce a adaptace na zátěž) 5. Únava (Druhy únavy, Regenerace sil - zotavení) 6. Endokrinní systém (Reakce a adaptace systému na zátěž) 7. Fyziologické odlišnosti a zdravotní rizika při sportu dětí a starších osob. 8. Vlivy zevního prostředí na výkonnost (Vliv vysokohorského prostředí, Vliv zvýšené teploty prostředí, Vliv snížené teploty prostředí) 9. Fyzická aktivita, její vztah k délce a kvalitě života. Civilizační choroby. 10. Strava a fyzická zátěž, pitný režim. 11. Testování zdatnosti v laboratoři a v terénu, jejich hodnocení a význam. 12. Žena a fyzická zátěž.
Okruhy otázek ze zdravotní tělesné výchovy 13. Diagnostika v ZTV (zahrnuje diagnostiku svalů s tendencí ke zkrácení, s tendencí k oslabení, základní hybné stereotypy, zásady protahování, posilování..) 14. Podstata správného držení těla (zahrnuje metody posuzování držení těla, problematika vytváření návyku správného držení těla, základní polohy) 15. Příčiny a typy vadného držení těla (vady páteře, dolního končetin a možnosti vyrovnání) 16. Oslabení srdečně cévního systému, oslabení endokrinologická a metabolická - Obezita, Diabetes mellitus (charakteristika oslabení, zásady TV procesu) 17. Oslabení dýchacího systému, gynekologická oslabení (charakteristika oslabení, zásady TV procesu)
[ Katedra tělesné výchovy a sportu ] [ Jihočeská univerzita ] [ Pedagogická fakulta ] © 2015–2024 KTS PF JU správa webu: Martin Toman |