Výchova - jak lze definovat výchovu a jak je chápána v pedagogice - tradiční reformní pojetí, existují zásady, které bychom měli při výchově respektovat?
Biologické a sociální vlivy na výchovu - co vše výchovu ovlivňuje - a to uvnitř každého jedince (biologické vlivy a limity) i vně jedince (vlivy a limity sociálního prostředí).
Výchova a socializace - co vše na nás a na výchovný proces ve společnosti působí, jak funguje socializace a co obsahuje, jak se liší socializační vlivy od výchovy?
Rodinné prostředí - rodina jako instituce a její funkce, dysfunkční rodiny, problémové rodiny a spolupráce školy s rodiči žáka.
Školní třída jako sociální skupina a její vliv na žáka, výchovné problémy při soužití dětí ve třídě.
Škola a její proměna jako vzdělávací a výchovné instituce - tradiční a reformní školy, pojem krize školy a její znaky, problémy současné české školy a její transformace.
Návykové chování a závislost, co to jsou drogy, závislost a její znaky, příčiny experimentů s drogami u mládeže.
Primární prevence soc. patol. jevů na školách, Minimální preventivní program, metody prevence, řešení výchovných problémů ve školách.
Druhy drog a jejich zneužívání mládeží.
Alkohol a kouření, možnosti prevence ve školním prostředí.
Šikana a agresivita mezi dětmi a mládeží, prevence, řešení problémů ve škole.
Rasismus a extremismus mezi mládeží, jeho příčiny, projevy, podoby, extremistická hnutí.
Sekty a kulty, mechanismus jejich fungování, podoby sektářství.
Gambling, jeho projevy, závislost na hře.
Násilí v kultuře a jeho vliv na mládež, role násilí v televizi, filmech, počítač. hrách na mládež.
Nezaměstnanost, příčiny a souvislosti. Formy nezaměstnanosti, dopad nezaměstnanosti na rodiny a celou společnost.
Bezdomovectví - příčiny, rozdělení, formy pomoci bezdomovcům.
Doporučená literatura:
BENDL, S. Jak předcházet nekázni aneb kázeňské prostředky. Praha: ISV, 2004. ISBN 80-86642-14-3.
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.
HRABAL, V st. & ml. Diagnostika. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0319-5.
HRČKA, M. Sociální deviace. Praha: Sociologické nakladatelství,2001.ISBN 80-85850-68-0.
KLAPILOVÁ, S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc: Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, 2001. ISBN 80-7067-669-8.
KOLÁŘ, M. Bolest šikanování: Cesta k zastavení epidemie šikanování ve školách. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-513-X.
KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách: Příčiny, diagnostika a praktická pomoc. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-123-1.
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
MATOUŠEK, O.; KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X.
NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost: Současné poznatky a perspektivy léčby. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-432-X.
PELIKÁN, J. Hledání těžiště výchovy. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1265-2.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 2. přeprac. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4.
ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi: Jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese: Variabilita a patologie lidské psychiky. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-214-9.
VALIŠOVÁ, A.; KASÍKOVÁ, H. et al. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0.
VYKOPALOVÁ, H. Sociálně patologické jevy v současné společnosti. Olomouc: Právnická fakulta, Univerzita Palackého, 2001. ISBN 80-244-0337-4.
Didaktika odborného výcviku
Didaktika jako vědní pedagogická disciplína. Význam didaktiky odborných předmětů a odborného výcviku, jejich předmět.
Stručný historický vývoj středního a učňovského školství u nás.
Pojetí výuky, modely výuky, typy a fáze výuky.
Osobnost učitele odborných předmětů a mistra odborného výcviku. Osobnost žáka ve výuce.
Obecné požadavky určující charakter výuky, systém didaktických zásad v odborném výcviku.
Práce s rámcovými učebními osnovami, ŠVP, tématický plán, učebnice, metodické příručky a odborná literatura. Systémy odborného výcviku, rozčlenění a utřídění učiva odborného výcviku na složky.
Stanovení pedagogických cílů odborného výcviku.
Organizační formy výuky odborného výcviku.
Vyučovací metody v odborném výcviku, faktory ovlivňující volbu metod, charakte-ristika vyučovacích metod používaných v odborném výcviku.
Materiální didaktické prostředky, využívání moderních vyučovacích prostředků, požadavky na učební pomůcky. Budování odborných učeben.
Organizace vyučování na středních školách. Koordinace odborného výcviku a teoretického vyučování.
Vyučovací jednotka v odborném výcviku a v odborných předmětech. Typy a struktura učebního dne.
Perspektivní příprava mistra odborného výcviku na vyučování.
Aktuální příprava mistra odborného výcviku na učební den. Pedagogická diagnostika, didaktická analýza učiva.
Vedení evidence odborného výcviku při skupinové a individuální výuce.
Hodnocení a klasifikace v odborném výcviku.
Otázky bezpečnosti a hygieny práce a požární ochrany ve výcvikových prostorech.
Základy učení senzomotorickým dovednostem.
Odborná praxe žáků.
Hlediska psychologie a fyziologie práce.
Doporučená literatura:
Čadílek, M.: Pedagogické minimum pro mistry technických oborů. Brno : CTI - Cech topenářů a instalatérů České republiky, 1999. ISBN 80-86208-03-6.
Vintr, J.: Úvod do didaktiky odborného výcviku. České Budějovice : Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 2004, ISBN 80-7040-689-5.
Čadílek, M.: Didaktika odborného výcviku technických oborů. Brno, PdF MU 1993.
Cina, M., Volmon, V.: Vybrané kapitoly z didaktiky odborného výcviku. Nitra, PF 1992.
Klingora, Z.: Organizace a vedení výuky učňů v praktické přípravě. Praha, Fortuna 1994.
Solfronk, J.: Organizační formy vyučování. Praha, SPN 1991.
Pedagogická psychologie
Předmět pedagogické psychologie, vztahy k dalším psychologickým vědám, k poradenské a školní psychologii, k pedagogice, její význam.
Metodologické otázky pedagogické psychologie. Metody získávání dat: pozorování, rozhovor, experiment, psychologické testy, analýza produktů činnosti.
Učení a zrání - vymezení. Druhy učení: podmiňování (klasické a operantní), učení senzomotorické, verbální, pojmové, problémové, zákony učení (motivace, opakování, transferu, zpětné vazby, interference).
Vybrané teorie učení - asocianistická (H. Ebbinghaus), E. L. Thorndike (pokus a omyl), I. P. Pavlov, W. Köhler, J. Piaget, L. S. Vygotský, J. Galperin.
Učení a motivace - vnitřní a vnější.
Kognitivní styly, styly učení.
Obecné a specifické determinanty ovlivňující proběh učení - jedinec, situace, materiál. Fáze učení - motivační, poznávací, výkonná, kontrolní (ověřovací).
Problém školního prospěchu a neprospěchu, relativní prospěch a neprospěch. Mimointelektové a intelektové příčiny neprospěchu. Mentální retardace.
Specifika nadaných dětí a jejich rozvoj, psychologické aspekty tvořivosti.
Děti s problémy - ADHD, neurózy, SPU.
Poruchy chování /lhaní, krádeže, záškoláctví, toulání/. Agresivita a šikana. Návykové látky.
Pedagogicko-psychologické poradenství.
Interakce a komunikace ve škole, v pedagogické situaci. Verbální a neverbální aspekty komunikace. Očekávání učitele, atribuce. Naučená bezmocnost.
Rodina a některé její charakteristiky. Styly /způsoby/ výchovy . Vzory ve výchově. Výchova a sebevýchova. Odměny a tresty. Volnočasové aktivity.
Školní třída jako skupina, jejích charakteristiky. Diagnostikování interpersonálních vztahů - metoda sociometrie.
Psychologie osobnosti učitele. Požadavky na učitelovu osobnost. Typologické systémy osobnosti učitele (Caselmannova a typologie vzniklá na Slovensku).
Sociální klima školy, třídy.
Konflikty, náročné školní situace a jejich zvládání. Stres, doping.
Duševní zdraví. Koncepce zdravé a normální osobnosti.
Význam a úkoly psychohygieny. Režim práce a odpočinku, únava, psychické přesycení. Možnosti psychoterapie.