Aktuality

Psychologie - SZZ - Metodologie

Státnicové otázky pro bakalářské studium psychologie - Metodologie

(průnik znalostí z předmětů Základy metodologie, Základy psychometrie, Statistika pro psychology)

U každé otázky je požadována základní orientace v tématech, schopnost je vysvětli a uvažovat nad nimi z teoretického i z praktického hlediska.

 

  1. Psychologie jako věda
    (co je to věda, paradigma dle Kuhna, způsoby poznávání a fixování přesvědčení dle Peirce, vlastnosti metody vědy, cíle poznávání v psychologii, budování a hodnocení vědecké teorie, teorie pravdy, indukce, dedukce, metodologické problémy v psychologii, idiografické a nomotetické aspekty psychologie)
  2. Charakteristiky kvantitativního a kvalitativního výzkumu
    (porovnání předností a omezení, možnosti metodologicky smíšených výzkumů)
  3. Problém - cíl a účel - výzkumná otázka - hypotéza ve výzkumu
    (význam těchto prvků výzkumu, způsoby formulace, co je to hypotéza, nulová hypotéza, vlastnosti dobré hypotézy, proměnné a operacionální definice, dobrá výzkumná otázka v kvalitativním výzkumu, příklady výzkumné otázky a hypotézy)
  4. Typy výzkumných designů - kvantitativní přístupy
    (které proměnné lze v designu sledovat, jejich vhodnost dle typu proměnných, typy projektů a jejich charakteristika, přednosti a nedostatky, příklad využití jednotlivých designů)
  5. Typy výzkumných designů - kvalitativní přístupy
    (charakteristika a způsoby využití jednotlivých typů výzkumů, příklad využití jednotlivých designů)
  6. Experiment
    (experimentální podmínky, validita experimentu, vnější proměnné, metody jejich kontroly, mezisubjektové, vnitrosubjektové a multivariační plány, příklad využití experimentu)
  7. Výběr vzorku v kvantitativním a kvalitativním přístupu
    (princip reprezentativity, princip teoretické saturace, způsoby výběru u daných přístupů, jejich přednosti a omezení)
  8. Metody sběru dat v kvantitativním přístupu
    (vstup do terénu, kontakt s respondentem, rozhovor, dotazník, používání škál, pozorování, analýza stop a výsledků činnosti, sémantický diferenciál, Q-třídění, psychologické testy a jejich vlastnosti, metaanalýza)
  9. Metody sběru dat v kvalitativním přístupu
    (vstup do terénu, kontakt s respondentem, rozhovor, pozorování, ohniskové skupiny, analýza stop a výsledků činnosti, výzkumníkův deník, terénní poznámky)
  10. Zpracování dat v kvantitativním přístupu
    (druhy proměnných a úrovně měření dle Stevensona, příprava a uspořádání dat, kontingenční tabulka, korelační matice, statistická významnost, testování hypotéz, postupy popisné, explanatorní a konfirmatorní statistiky ve vztahu k druhům proměnných v datech, parametrické a neparametrické statistické metody, problematika interpretace dat)
  11. Zpracování dat v kvalitativním přístupu
    (příprava a uspořádání dat, způsoby kódování, analytická indukce, konstantní komparace, analytické uzávorkování, konkrétní pokročilé metody jako např. vyložení karet, kontrastování, tematické kódování, specifika zpracování dat dle zakotvené teorie, narativní analýza a další, problematika interpretace dat)
  12. Kritéria kvality výzkumu
    (validita a reliabilita - jejich vymezení, odhad, vztah ke kvalitě výzkumu, problematika reprezentativity vzorku a zobecňování výsledků, kritéria kvalitativního výzkumu - důvěryhodnost, přenositelnost, spolehlivost, triangulace), 
  13. Etické zásady ve výzkumu
    (důvěrnost, informovaný souhlas, znalost etických témat ve výzkumu dle etického kodexu, např. dle APA, citování a publikování odborných textů, příklady etických momentů ve výzkumu a jejich ošetření)
  14. Teorie měření
    (klasická teorie měření a moderní teorie měření, hrubé a odvozené skóry, druhy rozložení dat, normy a jejich význam, standardizace testu, zdroje variability v měření)
  15. Test jako nástroj měření
    (validita a reliabilita metod - základní definice, typy a způsoby jejich odhadu, problematika škál a škálování, konstrukce testu)