Aktuality

Socrates

Program SOCRATES

Řešitel: Dr. Václav Souček

Aktuální výzkumné projekty:

  1. Název projektu: GENIE - Globalization and Europeanization Network in Education.
    Socrates programme - Erasmus 3 (Thematic Networks).2003-2005

    Shrnutí projektu:
    Vznik projektu GENIE (Tematická síť o Globalizaci a evropanizaci ve vzdělávání) je reakcí na narůstající vliv procesu evropanizace a narůstající rychlost a pronikání globalizačních vlivů na národní vzdělávací systémy ve všech jejích aspektech. GENIE si klade za cíl utvořit vůbec první síť akademických pracovníků a přidružených organizací v celé Evropě, kteří se zajímají o metodiku výuky témat o globalizaci a evropanizaci. Jejím účelem je shromáždit, prověřovat a sdílet zdroje, zkušenosti a odborné poznatky týkající se různých aspektů globalizační problematiky v kontextu vzdělávání, a specificky toho, jak se toto projevuje v současném evropském prostředí. Společným cílem Tématické sítě je rozvoj a konsolidace odborných poznatků a vysokoškolských výukových metodik v souvislosti s výše zmíněným tématem. Specifické seskupení odborníků a tematické zaměření GENIE na problematiku a dopady globalizace a evropanizace nabídne možnost pro zamýšlení se a vzájemnou podporu při řešení tohoto zadání. To poskytne účastníkům možnost reflektovat a utvořit si vlastní představu o tom, jak se evropanizace a globalizace promítají do života Evropy, a to především na základě porovnávání zkušeností a poznatků souvisejících s tématem a s jeho výukou.

  2. Název projektu: HUMAN PLUS 2004 - the European Archipelago of Humanistic Thematic Networks.2004-2005
    SOCRATES PROGRAMME - Erasmus - Thematic Networks.

    Tento projekt se pokouší o propojení asi 17 aktuálně operujících Tématických sítí, které jsou humanitně zaměřené.

    Téma: "Jakou roli hrají humanitní obory v evropské společnosti, vzdělávání a výzkumu."
    Výstupem tohoto projektu bude publikace shrnující roli humanitních oborů v současné Evropě a problémy spojené se současným ohrožením jejich existence v kontextu zvýšeného důrazu evropské vzdělávací politiky na komerčně využitelné obory.

  3. Název projektu: GRundtvig Active Parents Education (GRAPE)
    SOCRATES - GRUDTVIG 2004-2006

    Shrnutí projektu:
    Cílem projektu je vyvinout model či strategii, která by pomohla rodičům, kteří jsou nějakým způsobem znevýhodněni, aby dokázali lépe zvládat vývojové problémy svých dětí v souvislosti s lepším porozuměním vzdělávacích možností pro své děti, a tak jim nabídnout poznatky a dovednosti, aby byli schopni aktivně a konstruktivně podpořit své děti v tom, aby se sami stali aktivními činiteli v utváření vlastního plnohodnotného občanského života v rámci evropské společnosti. Součástí projektu bude i porovnávací analýza s jinými obdobnými výzkumnými projekty, které již byly v Evropě uskutečněny.
    Součástí projektu bude zejména výměna profesních zkušeností mezi jednotlivými evropskými partnery se zřetelem na poznatky získané v oblasti práce se znevýhodněnými rodiči ve výše zmíněném smyslu. Současně půjde o ustanovení evropské sítě odborníků, kteří pracují v různých kapacitách v oblasti sociální péče a vzdělávání, za účelem podpory těchto rodin v otázce jejich celoživotního a vše-zahrnujícího vzdělávání, s tím, aby byly schopny aktivně podpořit výchovu svých dětí, zvlášť pokud jde o rozvoj občanských a demokratických dovedností a hodnot.

    Projekt se zaměří zejména na následující:

    1. pomoc sociálně znevýhodněným rodičům v tom, aby lépe porozuměli, jak vzdělávací systém funguje;
    2. přijmout pozitivní a vstřícný vztah vůči spolupráci se školou a jednotlivými učiteli;
    3. nabídnout jim konkrétní metody pro to, aby se mohli aktivně podílet na vzdělávání svých dětí, a tak jim dát pocit kontroly nad svým životem;
    4. pomoci jim lépe zvládat výchovný vztah s vlastními dětmi v tom smyslu, aby byly více schopni podpořit své děti v jejich vzdělávací kariéře.

    Projekt je rozvržen do tří fází.

    První fáze:

    1. výběr potenciálních klientů, kterým by projekt mohl prospět
    2. získání potřebných informací od klientů pomocí dotazníků
    3. analýza získaných dat
    4. formální upřesnění a sjednocení postupů pro osobní pohovory s klienty, a to na základě získaných dat
    5. celkové vyhodnocení první fáze

    Druhá fáze:
    uskutečnění pohovorů

    1. analýza dat
    2. vypracování příručky pro práci s klienty ve dvou verzích, jedna pro odborné pracovníky, druhá pro klienty

    Třetí fáze:

    1. příručka bude podrobena experimentálnímu testu partnery projektu, a současně i přizvanými institucemi z jiných evropských států
    2. závěrečné vyhodnocení příručky
    3. závěrečné vyhodnocení projektu, včetně komparativního zhodnocení vůči jiným obdobným projektům
    4. zveřejnění příručky v jazyku partnerských institucí