Symbol PF DVPP – Doplňující pedagogické studium zaměřené na přípravu učitelů 2. stupně ZŠ a SŠ

DVPP – Studium ke splnění kvalifikačních předpokladů

Doplňující pedagogické studium zaměřené na přípravu učitelů 2. stupně ZŠ a SŠ

Název a kód studijního programu: Doplňkové pedagogické studium – B7501

Zkratka oboru: DPS-CŽV

 

Typ programu:

Studium ke splnění kvalifikačních předpokladů v oblasti pedagogických věd podle § 2, vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů. Jedná se o studium v oblasti pedagogických věd k získání kvalifikace učitele 2. stupně základní školy a střední školy všeobecně-vzdělávacího nebo odborného předmětu, který odpovídá charakteru předcházejícího studia.

 

Cílová skupina:

Cílovou skupinou jsou absolventi vysokoškolského studia akreditovaného magisterského studijního programu NEUČITELSKÉHO ZAMĚŘENÍ (Mgr., Ing. – včetně absolventů lingvistických oborů), který odpovídá charakteru některého z vyučovacích předmětů základní resp. střední školy. Tímto studiem získají způsobilost vyučovat všeobecně vzdělávací nebo odborné předměty.

 

Profil programu:

Program je akreditován MŠMT v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, číslo akreditace Č.j.: MSMT- 14401/2021-2-483.

 

Účel vzdělávání:

Studium programu CŽV vede ke splnění kvalifikačních předpokladů pedagogických pracovníků v souladu s § 2 vyhlášky č. 317/2005 Sb.

 

Osvědčení:

Po úspěšném absolvování studia CŽV je účastníkům předáno osvědčení.

 

Forma studia:

Kombinace prezenčního a distančního studia s využitím on-line nebo off-line aktivit prostřednictvím webových stránek, proto je nezbytné, aby účastníci programu CŽV měli přístup k počítači s připojením k internetu.

 

Cíle studia:

Absolvent získá znalosti a dovednosti v oblasti pedagogiky, didaktiky a psychologie, které jsou nezbytnou součástí odborné kvalifikace pedagogického pracovníka. Znalosti a dovednosti získané studiem pedagogiky umožní absolventům kvalifikovaný výkon pedagogické praxe, včetně získání souboru profesních a osobnostních dovedností a dispozic, kterými má být učitel vybaven, aby mohl efektivně vykonávat své povolání. Absolvent bude vybaven následujícími kompetencemi:

  • Kompetence oborově předmětová – učitel je schopen v rámci své aprobace transformovat poznatky příslušných oborů do vzdělávacích obsahů vyučovacích hodin. Dovede integrovat mezioborové poznatky a vytvářet mezioborové vztahy.
  • Kompetence didaktická/psychodidaktická – ovládá strategie vyučování a učení, dovede využívat metodický repertoár, který je schopen přizpůsobit individuálním potřebám žáků.
  • Kompetence pedagogická – ovládá procesy a podmínky výchovy, je schopen podporovat rozvoj individuálních kvalit žáků, má znalosti o právech dítěte a respektuje je ve své práci.
  • Kompetence manažerská – má znalosti o podmínkách a procesech fungování školy, ovládá administrativní úkony spojené s evidencí žáků, má organizační schopnosti pro mimovýukové aktivity žáků.
  • Kompetence diagnostická, hodnotící – dovede použít prostředky pedagogické diagnostiky, je schopen identifikovat žáky se specifickými poruchami učení.
  • Kompetence sociální – ovládá prostředky utváření pozitivního učebního klimatu.
  • Kompetence prosociální – ovládá prostředky socializace žáků.
  • Kompetence komunikativní – ovládá prostředky pedagogické komunikace, dovede uplatnit efektivní způsoby komunikace a spolupráce s rodiči a ostatními sociálními partnery.
  • Kompetence intervenční – ovládá intervenční prostředky k zajištění kázně, je schopný rozpoznat sociálně patologické projevy žáků.
  • Kompetence osobnostní – psychická a fyzická zdatnost a odolnost, dobrý aktuální zdravotní stav, mravní bezúhonnost.
  • Kompetence osobnostně kultivující – má znalosti všeobecného rozhledu, umí vystupovat jako reprezentant své profese, má osobnostní předpoklady pro kooperaci s kolegy, je schopen reflektovat vzdělávací potřeby a zájmy žáků.

 

Rozsah studia:

Výuka bude probíhat v průběhu tří semestrů s časovou dotací 254 hodin formou prezenční a distanční výuky.

 

Studijní plán:

Studijní předmět Kredity Časová dotace Rozvrh (sem) Typ ukončení
1
P/D
2
P/D
3
P/D
Pedagogika 7 20 16/4     Zp
Psychologie 7 20 16/4     Zp
Speciální pedagogika 9 30 8/0 14/8   Zp/ZK
Seminář k závěrečným pracím 2 4   4/0   Zp
Technologie ve vzdělávání 4 10   5/5   Zp
Společný blok oborových didaktik 4 10 10/0     Zp
Samostatné oborové didaktiky I 7 20 4/16     Zp
Samostatné oborové didaktiky II 7 20   4/16   Zp
Samostatné oborové didaktiky III 7 20     4/16 ZK
Úvodní pedagogicko-psychologická praxe 7 19 19     Zp
Oborově didaktická praxe I – průběžná 7 21   21   Zp
Oborově didaktická praxe II – souvislá 10 60     60 Zp
Závěrečná práce 12         Zp
Závěrečná zkouška         x ZZ
Celkem 90 254 97 77 80  

Zp – zápočet
ZK – zkouška
ZZ – závěrečná zkouška

 

Studijní opory:

Přijatí uchazeči obdrží přístupová hesla do elektronického prostředí, kde jsou studijní opory zveřejněny.

 

Požadavky pro absolvování programu:

Podmínkou pro úspěšné absolvování programu je 80% účast na přednáškách a seminářích, získání dílčích zápočtů a zkoušek v jednotlivých semestrech podle podmínek konkrétních lektorů. Získání zápočtů a zkoušek je podmínkou pro účast na závěrečné zkoušce a dosažení osvědčení. Účastníci programu budou také postupně zpracovávat, podle instrukcí garanta, profesní portfolio. Studium bude zakončeno závěrečnou zkouškou tvořenou prezentací a obhajobou závěrečné písemné práce v rozsahu minimálně 30 stran zaměřenou především na didaktiku všeobecně vzdělávacích nebo odborných předmětů, ověřením získaných odborných znalostí a prezentací výstupů z profesního portfolia.

 

Úplata za CŽV:

Úplata za každý semestr činí 10 000,- Kč, celkem 30 000,- Kč.

 

Minimální kapacita programu: 10 účastníků

Maximální kapacita programu: 120 účastníků

 

Podmínky pro přijetí do programu:

Ke studiu v programu CŽV může být přijat jen uchazeč, který splňuje podmínky předchozího ukončeného vzdělání stanovené zákonem o pedagogických pracovnících a platnou akreditací a který uhradil stanovený poplatek za přihlášku. Zápis k CŽV je podmíněn úhradou zápisného v termínu stanoveném ve sdělení děkana o přijetí do programu CŽV.

 

Přihláška:

Přihláška je dostupná na https://wstag.jcu.cz/portal/studium/uchazec/eprihlaska.html. Přihláška je v systému automaticky po vyplnění a potvrzení odeslána v elektronické podobě, poté uchazeč přihlášku vytiskne, podepíše a odešle na níže uvedenou adresu společně s ověřeným diplomem.

 

Poplatek za přihlášku:

Činí 500,- Kč, pokyny k platbě viz elektronická přihláška.

 

Přílohy k přihlášce:

Úředně ověřená kopie dokladu o dosaženém vzdělání, resp. o ukončeném vzdělání předepsaném v cílové skupině.

 

Přijímací zkouška:

Nekoná se, bude přijato prvních 120 uchazečů v pořadí, v jakém budou vytištěné přihlášky s přílohou doručeny na fakultu, rozhodnutí o přijetí bude zasláno přijatým uchazečům společně s pozvánkou k zápisu a pokyny k úhradě poplatků po ukončení přijímacího řízení.

 

Příjem přihlášek: do 30. 11. 2021 na níže uvedenou adresu:

Jihočeská univerzita
Pedagogická fakulta – Centrum DVPP
Jeronýmova 10
371 15 České Budějovice
nebo přímo v podatelně fakulty, Jeronýmova 10, přízemí č. 109

 

Zahájení studia: LS AR 2021/2022 (leden/únor 2022)

Odborný garant: PhDr. Iva Žlábková, Ph.D., e-mail: zlabkovai@pf.jcu.cz, tel. 387 773 243

Organizační garant: Centrum DVPP, e-mail: jandova@pf.jcu.cz, tel. 387 773 324

 

Další organizační informace:

Výuka probíhá v prostorách PF JU České Budějovice převážně v sobotu cca 2× v měsíci. Volba zaměření – oborové didaktiky proběhne v 1. semestru vzdělávání po absolvování společného bloku oborových didaktik.