TAČR TL03000322 (2020-2022) Ověření metodiky čtení Sfumato pro nácvik čtení u žáků s dyslexií

Verification of the efficacy of the Sfumato Reading methodology for helping dyslexic pupils to learn to read (this page in English)

 

Technologická agentura České republiky, reg. č. TL03000322

Program: TL - Program na podporu aplikovaného společenskovědního a humanitního výzkumu, experimentálního vývoje a inovací ÉTA

Doba řešení: 05/2020 - 03/2022

Hlavní příjemce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích

Hlavní řešitel: PhDr. Ivana Šimková, Ph.D.

 

Řešitelský tým:

PhDr. Ivana Šimková, Ph.D. (hlavní řešitel)

doc. Mgr. Jiří Jošt, CSc.

PaedDr. Helena Havlisová, Ph.D.

prof. MUDr. Josef Syka, DrSc.

PaedDr. Mária Navrátilová

Mgr. Miroslava Exnerová

Mgr. Hana Dyntarová

PhDr. Mgr. Silvie Janovcová

Mgr. Kateřina Hourová

Mgr. Iva Ondráčková

Ing. Josef Mašek

 

Anotace:

Hlavním cílem projektu je ověřit účinnost metodiky Sfumato pro nácvik čtení u žáků s dyslexií (zlepšení čtenářských/pravopisných dovedností a v širším slova smyslu úspěšnou socializaci). Realizace výuky počátečního čtení běžnými výukovými metodami je u dyslektických žáků obtížná. Z povahy Sfumata vyvozujeme, že bude účinná u dyslektiků s obtížemi analyticko-syntetickými. Ty se projevují jak v jazykových výkonech (např. ve fonologickém testu sluchová analýza a syntéza či ve čtení zejména na úrovni dekódování, tj. plynulosti a tempu a také chybovosti), tak nejazykových výkonech (např. v subtestu WISC/kostky). Široce rozšířená metoda čtení, analyticko-syntetická – jinak osvědčená u normálně se vyvíjejících dětí – stimuluje u dyslektiků jejich specifickou poruchu, tj. obtíže analyticko-syntetické, a tím se stává překážkou v normálním čtenářském vývoji. Naproti tomu Sfumato obchází tuto specificky narušenou oblast schopností u dyslektiků a nabízí příznivější podmínky pro čtenářský vývoj. Sfumato bude mít dle očekávání příznivý efekt na čtení, zejména v oblasti dekódování, a dále na oblast nejazykovou (zvýšení sebedůvěry, posun od externality k internalitě, pokles anxiety) a na zvýšení obliby čtení.

 

Etické aspekty výzkumu

Výzkum se řídí platnými etickými pravidly v souladu se zásadami etické realizace výzkumu. Účastníci se do výzkumu zapojují dobrovolně. Veškeré získané materiály jsou považovány za osobní a je s nimi takto nakládáno. Výstupy jsou publikovány pouze v anonymizované podobě, bez výslovného souhlasu účastníka nebudou materiály poskytnuty žádné třetí osobě. Účastníci výzkumu jsou plně informováni o požadavcích a specifikách výzkumu, souhlasí s využitím poskytnutých dat a svou účast ve výzkumu stvrzují poučeným informovaným souhlasem.

 

Materiály

Vyjádření Etické komise PF JU (.pdf)

Psychologické kazuistiky žáků ve výzkumu (.pdf)

Konference 17. 3. 2022 – plakát (.pdf)

Konference 17. 3. 2022 – program (.pdf)

Propagační leták pro zapojené ZŠ (.jpg)

Ověření metodiky čtení Sfumato pro nácvik čtení u žáků s dyslexií (článek) (.pdf)

Výsledky výzkumu projektu TL0300032 (.pdf)

 

Záznam konference

1. část (zahájení, doc. Zelinková, prof. Syka):

 

2. část (doc. Jošt, dr. Janovcová):

 

3. část (dr. Navrátilová, Mgr. Hourová, Mgr. Exnerová, závěr):

 

 

Fotogalerie