Accelerator Board (akcelerační karta) |
Hardwarová rozšiřující karta speciálně určená pro urychlení nebo podporu
výkonu některých funkcí počítače jako např. rychlosti procesoru nebo vstupně
výstupních operací. |
Access (přístup) |
Možnost načtení dat do počítačového systému ze záznamového media nebo
vstupního zařízení. |
Access Time (přístupová doba) |
Doba
potřebná pro přístup k souboru dat na záznamovém médiu a k jejich načtení do
počítačového systému. |
Acquire |
Otevření a import datových souborů do určité softwarové aplikace (tento
termín se v různých softwarových aplikacích požívá různě). V souvislosti se
softwarem pro zpracování obrazu se tak většinou děje pomocí rozhraní twain,
nebo využitím aplikace typu plug-in. |
Active-Matrix Display (aktivní displej) |
Typ
plochého displeje z tekutých krystalů, který se používá u laptopů a
přenosných počítačů. Aktivní displej poskytuje v porovnání s pasivním
displejem kvalitnější obraz. |
Adaptive Compression (adaptivní komprese) |
Metoda komprese běžně užívaná pro zálohování souborů. Metoda komprese se
mění v závislosti na typu souboru. Není doporučována pro kompresi grafických
informací, mohlo by dojít k poškození původních dat. |
ADC (analogově-digitální převodník) |
Zařízení, které převádí analogové signály na signály digitální, například
úroveň napětí do binárního tvaru nebo záznam na videokazetě do digitálního
formátu. |
Additive Colors (aditivní barvy) |
Tři
základní aditivní barvy jsou červená, zelená a modrá. Je-li světlo těchto
tří barev smícháno ve stejném poměru, vznikne světlo bílé. |
Addressable Resolution (adresovatelné rozlišení) |
Maximální rozlišení kteréhokoliv zařízení. Konečný počet pixelů, které je
dané zařízení schopné vytvořit, zpracovat, nebo zobrazit. |
Adobe Acrobat |
Program fy Adobe pro vytváření souborů v přenosných formátech (Portable
Document Format), který dokáže zobrazit původní vzhled dokumentu, aniž by
měl k dispozici konkrétní program nebo font, kterým byl dokument vytvořen.
|
Airbrushing (sprej) |
Kreslicí nástroj použitý v mnoha grafických programech, vytvářející efekt
podobný nástřiku barvy mechanickým rozprašovačem. |
Aliasing (roztřepení) |
Viditelná zoubkovitost okrajů, které se objevuje u obrazů při příliš malém
rozlišení. Může být způsobena nesprávným skenováním, nebo zpracováním
obrazu. |
Algorithm (algoritmus)
|
Matematický postup při řešení problému nebo rovnice. Při zobrazování je
tento termín obvykle používán pro popis posloupnosti postupů, které
dohromady tvoří např. metodu komprese nebo program pro řízení barev.
|
Alpha (alfa)
|
Stupeň průhlednosti obrazu v počítačové grafice. Není totéž jako jas.
|
Alpha Channel (alfa kanál)
|
Doplňkový osmibitový kanál, který je u některých grafických programů
používán pro uložení informací o maskách nebo ukládání jiných doplňkových
informací o obrazu. Mnoho grafických programů využívá tento kanál pro
ukládání vybraných polí a masek. |
Alpha Chip (procesor Alpha) |
Procesor RISC vyvinutý společností Digital Equipment Corporation, který se
proslavil svojí rychlostí. |
Analog (analogový) |
Elektronický signál, zvuk, nebo jiný měřitelný proces, jehož úroveň se v
čase spojitě mění. |
Alternative Media (alternativní media) |
Tento
pojem se vztahuje k velké skupině technologií grafických výstupů,
zobrazujících na různé podklady. |
Anti-Aliasing (potlačení roztřepení) |
Technika vyhlazování přechodů mezi dvěma částmi obrazu. Odstranění nebo
zarovnání zubatých okrajů pomocí technik průměrování nebo vyhlazování.
|
Apple Talk |
Komunikační síťový systém ( Síťový protokol) představený společností Apple
Computer a určený pro prostředí počítačů Macintosh. |
Architecture (architektura) |
Pojem
označující složení daného počítačového systému. Vztahuje se k základním
složkám systému, struktuře sběrnice, standardům, protokolům a instrukcím,
které definují určitý mikropočítačový systém. |
Archival Storage (archivování) |
Ukládání digitálních dat na externích paměťových médiích pro dlouhodobé
uskladnění. |
Archive (archív) |
Uložení vybraných digitálních souborů pro zálohování nebo pro dlouhodobé
uskladnění. |
Array Processor (procesorové pole) |
Specifická část velkého počítačového systému, která přispívá k rychlému
zpracování dat. Procesorové pole je schopné vykonávat několik operací
současně. |
ARTA (Apple Real-Time Architecture) |
Architektura platforem Macintosh "AV", které integrují zvuková a vizuální
data. |
Artifact (artefakt) |
Nechtěné vizuální anomálie, způsobené vstupním nebo výstupním zařízením,
nebo také činností programu, které snižují kvalitu obrazu. |
Artificial Intelligence (umělá inteligence) |
Použití počítačů k řešení problémů a zpracování informací takovou metodou,
která se přibližuje lidskému myšlení. |
Ascender |
Část
malého písmena, která přesahuje základní výšku znaku, tak jak je tomu v
případě horní poloviny písmena "b". |
ASCII (americký standardizovaný kód pro výměnu informací) |
Kódovací systém, který znaky písem definuje ve standardních číselných
hodnotách. |
Aspect Ratio (poměr stran) |
Vztah
mezi vodorovnou délkou a svislou výškou obrazu. Vodorovná délka je v poměru
uvedena na prvním místě (např. 3:2). |
Assembly (montáž) |
Slučování četných souborů do konečného produktu. Běžně používaný termín pro
označení postupu práce při tónování barev do konečného výsledku.
|
ATM (asynchronní přenosový režim) |
Technika velmi rychlého přepínání, která umožňuje přenos dat v paketech
rychlostí 155Mb (megabitů) a 622 Mb za sekundu. |
ATM (Adobe Type manager) |
Program společnosti Adobe, který zlepšuje zobrazení písma jakékoliv
velikosti na monitoru počítače. |
AV (Audio-Visual) (audiovizuální) |
Všeobecný pojem používaný při popisování animace, zvuku, videa a kompaktních
disků CD-I. |
Background Processing (zpracování na pozadí) |
Umožňuje zadat provádění určitých úloh do pozadí, zatímco počítač pokračuje
v zpracování dříve zadaných instrukcí. |
Banding (pruhování) |
Obrysy nebo přechody ve stínování, které jsou způsobeny nepřiměřeným
rozsahem jasu použitým pro zobrazení obrazu. Pruhování se může objevit i při
zobrazování plných barev ve velkých plochách na monitoru pracujícím s
barevnou hloubkou menší než 24 bitů. K pruhování snímku může dojít také při
tisku barevných přechodů, které se rozkládají na velké ploše, pokud není k
dispozici přiměřený rozsah barev pro jemné zobrazení přechodů mezi
jednotlivými odstíny. |
Bandwidth (šířka frekvenčního pásma) |
Šířka
frekvenčního pásma udává množství dat, které lze přenést. Používá se také
jako technický parametr zobrazovacího zařízení, který udává maximální
rozlišení, jaké je dané zařízení schopno zobrazit. |
Barrel Distortion (soudkovité zkreslení) |
Zkreslení, při kterém jsou strany obrazu vypouklé ven. |
Base resolution (základní rozlišení) |
Rozlišení obrazu Photo CD (512 x 768 pixelů), které je upraveno pro
zobrazení na běžných monitorech. |
4
Base |
Obraz
o rozměrech 1536 x 1024 pixely, který je naskenován a uložen v kvalitě Photo
CD. Tento obraz je připraven k použití v televizním systému HDTV.
|
Base/4 |
Rozlišení obrazu, které má 1/4 pixelů základního rozlišení. |
Base/16 |
Rozlišení obrazu, které má 1/16 pixelů základního rozlišení. |
16
Base |
Obraz
o rozměrech 2048 x 3072 pixely, který je naskenován a uložen v kvalitě Photo
CD a je vhodný pro digitální zobrazování a DTP. |
64
Base |
Obrazový soubor s maximálním rozlišením, které je vhodné pro disky Pro Photo
CD. Tento soubor s rozlišením 4000 x 6000 pixelů produkuje barevné obrazy o
velikosti 72 MB. |
Basic (BALUSTRADE Image Sensor) |
Speciální typ senzoru pro snímání obrazu nebo snímač CCD, který dokáže
pomocí jediného čipu zachytit vysoce kvalitní digitální obrazy. |
Batch Processing (dávkové zpracování) |
Metoda. která vykonáváním jediného příkazu umožňuje opakované zpracování
skupiny dat nebo několika souborů dat. |
Baud Rate (přenosová rychlost) |
Pojem
rovnocenný s pojmem bps (bitů za sekundu). Je používán pro určení rychlosti,
kterou lze počítačová data přenést pomocí modemu. Běžné přenosové rychlosti
modemů jsou 2400, 9600, 14400 a 28800 baudů. |
BBS (Bulletin Board System) |
Systém, který umožňuje spojení počítačů přes modemy, a tedy i kopírování
souborů nebo předávání zpráv a vzkazů. |
Bernoulli (disk Bernoulli) |
Výměnné magnetické paměťové médium vyráběné společností Isomer Corp.
|
Beta Site (testovací pracoviště) |
Pracoviště, které se podílí na testování určitých výrobků těsně před jejich
uvedením na trh. |
Beta Test (beta test) |
Proces testování softwarového produktu při skutečných provozních podmínkách,
který předchází uvedení výrobku na trh. |
Bezier Curve (Beziérova křivka) |
Křivka, která je dána dvěma koncovými body a nastavením tvarovacích bodů.
|
Binary (dvojkový) |
Číselná soustava používaná většinou počítačů, které pro reprezentaci všech
čísel užívají pouze dvě číslice, 0 a 1. |
Bit |
Číslice dvojkové soustavy, nejmenší část informace v dvojkové soustavě,
používané počítači. Bit může nabývat hodnotu 0 nebo 1. |
Bitmap Graphics (bitmapová grafika) |
Grafika, jenž je tvořena
jednotlivými pixely. |
|
|
Black (černá) |
Čtvrtá barva používaná při čtyřbarevném tisku. V názvu "CMYKL je označena
písmenem K (blacK). Při tisku je zapotřebí samostatná černá barva, protože
smícháním stejného množství azurové (Cyan), purpurové (Magenta) a žluté (Yellow)
barvy nevznikne dokonalá černá barva. |
Black Generation (vytváření černé) |
Pojem
popisující přidávání černé barvy k ostatním procesním barvám při převodu
obrazu z barev RGB (Red, Green, Blue) do barev CMYK (Cyan, Magenta, Yellow,
blacK). Vytváření černé barvy je prováděno jedním ze dvou způsobů, GCR nebo
UCR. |
Blanket |
Válec
s pryžovým povrchem, používaný při ofsetovém tisku k přenosu barvy z
kovolistu na papír. |
Bleed (na spadání) |
Tiskařský termín označující obraz nebo potištenou oblast, která přesahuje
ořezové značky. "Na spadnutí" se tiskne pro vyrovnání případných jemných
nepřesností při ořezu předlohy. V opačném případě by po ořezu mohly u okrajů
listů zůstat bílé proužky nepotišteného papíru. |
Blend (přechod) |
Funkce v grafických programech, používaná pro vytváření propojení dvou
objektů pomocí určitého počtu přechodových objektů. |
Blooming |
Vizuální efekt způsobený vystavením snímače CCD příliš velkému množství
světla. Toto "digitální přeexponování" může způsobit zdeformování objektu
nebo špatné podání barev. |
Blue (modrá) |
Jedna
ze tří základních aditivních barev. |
Blur (rozmazat) |
Změkčení detailů obrazu. Rozmazání obrazu je obvykle prováděno programovým
průměrováním hodnot pixelů na hranicích objektů, kterým se dosahuje měkčích
přechodů. |
BPI (Bits Per Inch) (bitů na palec) |
Termín definující hustotu dat v bitmapovém obrazu. |
BPS (Bits Per Second (bitů za sekundu) |
Jednotka rychlosti přenosu dat, používaná místo pojmu "baud". |
Brush (štětec) |
V
mnoha kreslících programech tento termín popisuje filtr, který vykonává
speciální funkce, jako např. vyhlazování vybraných hran. V některých
kreslicích programech je štětec znázorněn ikonou, která vypadá opravdu jako
štětec. |
Bubble Jet (bublinková trysková tiskárna) |
Tisková technologie, používaná u inkoustových tiskáren, zavedená společností
Canon. V tiskové hlavě se pomocí mikrobublin protlačuje inkoust malými
tryskami. Kapičky inkoustu pak stříkají na tiskové médium a vytvářejí znaky
nebo grafiku. |
Buffer (vyrovnávací paměť) |
Část
paměti počítače, která slouží pro dočasné uložení informací. Vyrovnávací
paměť je nezbytná pro kompenzaci rozdílných přenosových rychlostí různých
zařízení. |
Browser (prohlížeč) |
Programové vybavení sloužící k přístupu a navigaci ve World Wide Web.
|
Burn |
Termín popisující expozici kovolistu při ofsetovém listu. |
Bus (sběrnice) |
Soustava vodičů a obvodů sloužící v počítačovém systému k přenosu informací.
|
Byte |
Jednotka informace složená z 8 bitů. Základní jednotka pro vyjádření
velikosti dat. |
Cache (vyrovnávací paměť) |
Paměť
pro dočasné uložení dat, zařazená mezi pevným diskem počítače a pamětí RAM,
sloužící ke zkrácení doby přístupu k informacím. |
Calibration (kalibrace) |
Proces nastavení jednotlivých zařízení digitálního zobrazování, jehož
výsledkem je přesný a předvídatelný výstup. |
Camera Ready |
Předloha připravená pro exponování na kovolist. |
Capture (zachycení, sejmutí) |
Získání informace, např. obrazové, pomocí skeneru nebo digitálního
fotoaparátu. |
Cathode Ray Tube (CRT) (obrazovka) |
Obrazovka se používá v televizních přijímačích nebo monitorech k zobrazení
výstupního videosignálu nebo informací z počítače. Obrazovky využívá
aditivního způsobu vytváření barev ze tří základních barev: červené, zelené
a modré. |
CCD Array (maticový snímač CCD) |
Uspořádání snímacích prvků
CCD do velmi těsné blízkosti, které umožňuje během jedné expozice
současné zachycení velkého množství obrazových bodů - pixelů.
|
|
|
CCD Color Scanner (barevný skener se snímači CCD) |
Vstupní zařízení využívající snímače CCD pro snímání analogových barevných
obrazů, které získanou informaci převádí do digitálního tvaru. |
CCD (Charged Coupled Device) (nábojově vázaný prvek) |
Typ
fotocitlivého snímače, který je používán v ,moha skenerech, digitálních
fotoaparátech a kamkordérech. Tento snímač vytváří elektrický proud přímo
úměrný množství světla, které na něj dopadá. |
CCIT (mezinárodní telegrafní a telefonní poradní výbor) |
CCITT
je organizace s celosvětovou působností tvořící standardy pro oblast
telekomunikací. |
CD (Compact Disc) (kompaktní disk) |
Malý
plastický disk sloužící pro ukládání digitálních informací. Informace
zaznamenané na kompaktním disku jsou čteny laserovým paprskem. |
CD Interactive (CD-I) (kompaktní disk) |
Multimediální systém využívající disky CD.ROM XA, které umožňují současnou
prezentaci videosekvencí zvuku, dat a textu. Uživatel může zasahovat do
průběhu tak, že reaguje na programem generované výzvy. |
CD-ROM (CD-Read-Only Memory) |
Formát kompaktního disku, který umožňuje jednorázové uložení informací,
které lze pak pouze číst. |
CD-R (CD-Recordable) (zapisovatelný kompaktní disk) |
Formát kompaktního disku, který při použití příslušného vybavení umožňuje
záznam dat. Zaznamenaná data není možné vymazat. |
CD-ROM-XA (CD-ROM Extended Architecture) |
Speciálné typ zařízení pouze pro čtení kompaktních disků, které ke
kompatibilní s formátem Photo CD a s ostatními aplikacemi CD. Disky ve
formátu Photo CD MultiSession nelze plně využít v mechanikách
nepodporujících architekturu XA. |
CEPS (Color Electronic Prepress) |
Digitální systém pro tisk s velmi kvalitním výstupem, který je speciálně
určen pro úpravu barev a kompletování obrazu. |
CGA (Color Graphics Adapter) |
Norma
pro barevný grafický výstup s nízkým rozlišením (200 x 300 pixelů) pro
počítače kompatibilní s PC. |
CGM (Computer Graphics Metafile) |
Vektorový grafický formát pro grafické soubory, který umožňuje přenos obrazů
mezi programy. |
Chip (čip) |
Termín označující integrovaný obvod. |
Choke |
V
ofsetovém tisku termín popisující vzájemný vztah mezi prvky popředí a prvky
nebo barvou pozadí. Pro vytvoření prvků popředí, které vystupují z pozadí,
může být pozadí potlačeno nebo smícháno s barvou prvků popředí. Viz také "Spread"
a "Trapping". |
Chroma (chromatičnost) |
Odstín nebo barevná informace spojená s obrázkem. |
Chrominance (barvonosný signál) |
Část
signálu, která popisuje barevný odstín a jeho sytost. Používána pro
vyjádření rozdílu mezi dvěma barvami stejného jasu. |
CHRP (Common Hardware Reference Platform) |
Počítačové platformy vyvinuté společnostmi IBM a Apple, které používají
stejný protokol a umožňují práci pod různými operačními systémy.
|
CIE (Commission International de l´Eclairange) |
Soubor norem týkajících se barev, které jsou založeny na matematickém
modelování lidského vnímání světla. Barevné prostory CIE se používají pro
popis a přenos barevných informací, nezávislých na daném zařízení.
|
CLC (barevný laserový kopírovací stroj) |
Barevná laserová tisková technologie společnosti Canon. |
Client-Server (klient-server) |
Prostředek pro efektivní ukládání velkých souborů a programů na serveru,
místo v počítači klienta nebo ke správě souborů, obrazový server spravuje
obrazové soubory atp. Tento způsob je rychlejší než přenos celého souboru po
počítačové síti. |
Cloning (klonování) |
Proces vytváření přesné kopie již existujících digitálních obrazových dat
buď do jiného souboru nebo kopírování části obrazu v rámci stejného souboru.
|
Closed Architecture (uzavřená architektura) |
Počítačové systémy s uzavřenou architekturou, které značně omezují možnost
připojení periferních zařízení k systému. Tato omezení se týkají zejména
zařízení od jiných výrobců. |
CLUT (Color Look-Up Tables) |
Technika digitálního zpracování barev v případě, že zobrazovací systém není
schopen reprodukovat všechny barvy obrazu. Tato technika představuje
nejlepší možné podání barev na displeji pro predikci přesných barev na
výstupu. |
CMY (azurová, purpurová, žlutá) |
Tyto tři základní
subtraktivní barvy se používají při barevném negativním tisku a v
některých barevných výstupních zařízeních pro vytváření plné stupnice
barev. Smícháním čistých barev CMY (Cyan, Magenta, Yellow) vznikne barva
černá, eliminací všech tří barev vznikne barva bílá. |
|
CMYK (azurová, purpurová, žlutá a černá) |
Čtyři
barvy, které se používají při čtyřbarevném tisku pro vytváření
fotografického vzhledu a plných barev. Černá barva se přidává navíc, protože
barvy CMY (Cyan, Magenta, Yellow) nejsou dostatečně čisté pro vytvoření
skutečné černé barvy. |
Coated Paper Stock (papír s povrchovou úpravou) |
Papír
s průhlednou hladkou vrstvou nanesenou na jednu nebo na obě strany papíru,
která mění vzhled konečného tisku. Povrchové úpravy papíru jsou definovány
jako vysoce lesklé, pololesklé, nebo matné povrchy. |
Compatibility |
The
ability for data, programs (software) and equipment (hardware) to run and/or
work together. This allows for the individual components to be put together
to form a system. |
Color (barva) |
Barva
je vytvářena kombinací jasového a barvonosného signálu. |
Color Calibration (kalibrace barev) |
Programový anebo hardwarový systém upravující podání barev na dvou nebo více
digitálních zařízeních. Systémy pro kalibraci barev obecně srovnávají
barevné profily určitého zařízení do hardwarově nezávislého jazyka, který
může použít zařízení následující. |
Color Correction (korekce barev) |
Proces úpravy barev pro vyvážení nedostatků skeneru nebo vlastností
výstupního zařízení. |
Color Curve (barevná křivka) |
Grafický prostředek pro zobrazení barevných hodnot a pro provádění barevných
změn v obrazu. Uživatelská změna úhlu sklonu barevné křivky provede změnu v
jednom nebo všech barevných kanálech. |
Color Key |
Tiskový systém vyvinutý společností 3M. jedná se o suchý nátisk pomocí
barevných fólií v barvách CMYK, které po nanesení na sebe reprezentují
ofsetový tisk barevného obrazu. |
Color Management System (CMS) |
Kombinace programového vybavení a hardwarových zařízení používaná k
vytváření přesných barevných výsledků pomocí digitálního zobrazovacího
systému. |
Color Model (barevný model) |
Pojem
vztahující se k jednotlivým barvám v obrazu, jako např. RGB (Red, Green,
Blue), nebo CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, blacK). Taktéž nazývaný Color Space
(barevný prostor) nebo Color System (barevný systém). |
Color Proof (barevný nátisk) |
Barevný vzorek, který má reprezentovat konečný výtisk, vytvořený ofsetovým
tiskem. Nátisk je možné provést z osvitů (filmových předloh) před jejich
použitím k výrobě kovolistů. |
Color Separation (separace barev) |
Elektronický nebo fotografický proces separace barev jednotlivého barevného
obrazu v barvách RGB (Red, Green, Blue) do tří základních barev CMY (Cyan,
Magenta, Yellow) a K (blacK), užívaných při tisku. Tyto čtyři jednobarevné
filmy se používají pro výrobu kovolistů pro čtyřbarevný tisk. |
Color Space (barevný prostor) |
Trojrozměrný systém používaný pro popis rozsahu barev. |
Color System (barevný systém) |
Pojem, vztahující se k popisu nebo reprodukci barev. Patří k nim, mimo jiné
i CIE, PMS a Photo YCC. |
Color Temperature (barevná teplota) |
Stupnice používaná pro vyjádření energie viditelného záření různých zdrojů.
Je cejchovaná v Kelvinech. Každá hodnota odpovídá směsi vlnových délek
vnímané jako určitá barva z viditelného spektra v rozsahu od červené až po
modrobílou. Denní světlo - modrobílá barva = 5500 Kelvinů. Wolframové vlákno
v žárovce vyzařuje světlo o teplotě asi 3200 Kelvinů, tedy oranžové světlo.
|
Colorimetr (kolorimetr) |
Zařízení pro měření barevných hodnot. |
ColorSense |
Systém pro správu barev vyvinutý společností Kodak pro dosažení přesného
řízení barev i při použití mnohonásobných počítačových platforem a
programových aplikací. |
ColorSync II |
Program pro správu barev vyvinutý společností Apple Computer. ColorSync řídí
barvy mezi digitálními zařízeními tak, že porovnává popis barvy v každém
zařízení s normou CIE. |
Comp |
Zkratka pro composite (kompozitní) nebo comprehensive (obsáhlý). Nákres
prováděný v průběhu tvorby dokumentu, který poskytuje náhled na konečný
vzhled výtisku. |
Compact Disc Erasable (mazatelný kompaktní disk) |
Typ
kompaktního disku, na který lze zaznamenat data, a který umožňuje
zaznamenaná data smazat a zaznamenat data nová. |
Composite Video (kompozitní video) |
Videosignál, který obsahuje jasové a barvonosné signály spolu se
synchronizačními signály. Signál je přenášen pouze jediným signálním
kabelem. Standardním příkladem je televizní signál. |
Compression (komprese) |
Proces zmenšení velikosti datového souboru, který je obvykle prováděn
programově. Slouží ke zmenšení místa potřebného pro uložení souboru nebo pro
zkrácení doby přenosu. |
Computer Program (počítačový program) |
Pojem
vztahující se k určité části softwarového vybavení počítačového systému.
Někdy se místo něj používá pojem aplikace, nebo programová aplikace.
|
Computer-to-Plate (počítač-kovolist) |
Metody aplikování obrazu z počítače přímo na kovolist pro ofsetový tisk.
Obraz je z počítače přenesen přímo do zařízení, které je exponuje na
kovolist. Při tomto postupu není zapotřebí separace barev a osvitu na film.
|
Console (konzole) |
Termín zřídka používaný pro počítačový monitor a klávesnici. |
Contact Print (kontaktní disk) |
Fotografický tisk prováděný z originálního negativu nebo pozitivu na
fotocitlivý film, papír nebo kovolisty kontaktním způsobem. |
Continuous Tone (CT) (spojitá tonalita) |
Obraz, který se skládá z vizuálně nekonečného tonálního rozsahu barev nebo
stupňů šedé. Změny hodnot se jeví jako spojitě gradientní. |
Contouring (konturování) |
Viz "Banding".
|
Contrast (kontrast) |
Rozsah rozdílu jasů mezi nejsvětlejším a nejtmavějším odstínem objevujícím
se v obraze. Vysoce kontrastní obrazy obsahují hlavně tmavé odstíny a bílou
barvu s několika málo přechody nebo odstíny. |
Copy (kopie, kopírování) |
Text
rozložený na stránce, nebo kopírování dat z jednoho místa na druhé.
|
Copyright (autorské právo) |
Zákonné vlastnictví uměleckého nebo psaného materiálu. Vlastnictví
autorských práv lze převést smlouvou. |
CPU (Central Processing Unit) (procesor) |
Hlavní výkonná jednotka počítače. Tato část obsahuje zpracovávající a řídící
obvody a interní paměť. |
Cropping (odříznutí) |
Proces odříznutí nepotřebných částí obrazu. Například, vyříznutí obrazu tak,
aby obsahoval pouze tvář. |
CT Merge (difúze) |
Proces kombinování dvou obrazů se spojitou tonalitou, vytvářející
nepozorovatelné prolnutí dvou obrazů. |
Cyan (azurová) |
Jedna
ze tří základních subtraktivních barev. Vzniká smícháním stejného množství
modrého a zeleného světla. Azurová barva je také jednou z barev používaných
při čtyřbarevném tisku. |
D-RAM (Dynamic Random Access Memory) |
Termín popisující paměť počítače, jejíž obsah se neustále mění. |
DAC (Digital-to Analog Convertor) (digitální analogový převodník) |
Jakékoliv zařízení, které je schopné převést nespojitá binární čísla do
tvaru spojitého analogového signálu nebo napětí. |
DAT (Digital Audio Tape) |
Záznamové médium pro ukládání dat a pro zálohování. Často používané pro jeho
výhodnou cenu za jeden MB. |
Data |
Čísla, která tvoří digitální soubor. |
Data Base (databáze) |
Organizovaný soubor dat nebo informací. |
Data Compression (komprese dat) |
Proces zmenšení velikosti datového souboru, který je obvykle prováděn
programově. |
Datum (jednotlivý údaj) |
Jednotné číslo od data; nejmenší datový údaj. |
DCS (Desktop Color Separation) |
Formát souboru, který zahrnuje čtyři soubory formátu EPS pro jednotlivé
barvy separace CMYK (Cyan, magenta, Yellow, blacK) a soubor formátu PICT pro
zobrazení na monitoru. |
DDCP (Direct Digital Color Proof) |
Barevný náhled, který je vytvořen přímo z digitálního souboru bez separace
barev. |
DDES (Digital Data Exchange Standard) |
Soubor standardů vyvinutých dodavateli a koncovými uživateli zařízení a
programového vybavení pro digitální zpracování obrazu, zajišťující možnost
přenosu dat mezi jednotlivými zařízeními pro přípravu tisku bez potřeby
datové konverze. |
Densitometr (denzitometr) |
Zařízení určené k měření intenzity světla prošlého nebo odraženého od papíru
nebo filmu. je používáno pro kontrolu přesnosti, kvality a konzistence
výstupního zařízení. |
Density (hustota) |
Stupeň neprůsvitnosti fotografického filmu. |
Descender |
Část
malého písmena, která přesahuje základní velikost znaku směrem dolů. jedná
se např. o písmeno "p". |
Descreening |
Funkce některých skenerů, která umožňuje odstraňování tiskového rastru, tzv.
"moaré", které se může objevit při skenování. |
Desktop Publishing (DTP) (publikování pomocí počítače) |
Použití stolního počítače pro vytváření a vykonávání některých přípravných
prací pro tisk a publikování. |
Device-Independent Color (barevný systém nezávislý na zařízení) |
Jakýkoliv systém pro vyjádření barev, který je založen na barevném modelu
nezávislém na zařízení, jako např. CIE. Tento systém není založen na škále
barev jednotlivého zařízení. |
DIF (Data Interchange Format) (přenosový formát dat) |
Standardizovaný formát přenosu dat, který umožňuje přenos digitálních dat
mezi různými programy. |
Digit (číslice) |
Základní jednotka informace, ze které jsou vytvářena všechna data.
|
Digital (číselný, digitální) |
Informace nebo data, která jsou reprezentována číselnou hodnotou (0 nebo1)
dvojkové soustavy. |
Digital Camera (digitální fotoaparát) |
Fotoaparáty, které pro vytváření fotografie nepoužívají standardní film.
Jakýkoliv systém fotoaparátu, který je schopen převést analogovou obrazovou
informaci do digitálního signálu nebo souboru. |
Digital Duplicates (digitální duplikáty) |
Reprodukce obrazů, které jsou vytvářeny skenováním původního analogového
obrazu do digitálního obrazového souboru a následným zobrazením digitálního
souboru pomocí některého digitálního tiskového nebo záznamového zařízení.
|
Digital Halftone (digitální polotón) |
Použití malých pixelů pro vytvoření polotónovitého obrazce, který je
následně přenesen na film, na kovolist, nebo přímo do tisku. |
Digital Internegatives (pracovní negativy) |
Pracovní negativy jsou vytvářeny naskenováním originálních negativů do
digitálního souboru. Digitální data jsou následně pomocí speciálního
výstupního zařízení (viz Film Recorders) přenesena na negativní film.
|
Digital Printer (digitální tiskárna) |
Jakékoliv tiskové zařízení, které dokáže vytisknout digitální data.
|
Digital Signal Processors (DSP) |
Mikroprocesorový čip speciálně určený pro převod, úpravu a zpracování
digitálních signálů v reálném čase. Tento čip umožňuje rychlejší telefonické
spojení, faxování, zaznamenávání a editování zvuku a videosekvencí.
|
Digitize (digitalizace) |
Proces vzorkování analogových dat a převod signálu do digitálního formátu,
který je použitelný při zpracování na počítači. |
Digitizer (digitizér) |
Zařízení, které uživateli umožňuje převádět polohu mechanické části na
digitální formát a zpracovat je na počítači. (např. myš, tablet apod.).
|
DIMM (Dual Inline Memory Module) |
Přídavný modul, určený k rozšíření paměti RAM počítače. |
DIP (Dual In-line Package) |
Miniaturní přepínače s vývody ve dvou řadách, používané u některých
periferních počítačových zařízení k nastavení provozních parametrů.
|
Direct Digital Color Proof (přímý digitální tisk barevného náhledu) |
Použití jakéhokoliv výstupního zařízení pro vytvoření náhledu z digitálního
souboru bez použití fotomechanické metody. |
Direct Memory Access (přímý přístup do paměti) |
Metody přenosu dat mezi operační pamětí a dalším zařízením bez účasti
procesoru. |
Direct Memory Access (přímý přístup do paměti) |
Metody přenosu dat mezi operační pamětí a dalším zařízením bez účasti
procesoru. |
Direct-to-Press Printing (přímý tisk) |
Tisková zařízení, která z tiskového procesu vyučují nutnost barevných
separací na film. Tato zařízení využívají počítačem řízený systém, který
pomocí laseru "zapisuje" data na kovolist, přímo použitelný v tiskovém
stroji. |
Disk Drive (disková mechanika) |
Zařízení, které obsahuje pevný nebo vyměnitelný rotující disk, sloužící k
ukládání digitálních dat. |
Dithering |
Postup používaný některými výstupnímu zařízeními pro simulování stupňů šedé
nebo barevných odstínů pomocí techniky náhodného uspořádání pixelů různých
tvarů a velikostí, místo pravidelného uspořádání polotónových bodů.
|
DOS (Disk Operating System) |
Hlavní systémový software, který řídí činnost počítače. |
Dot (bod) |
Obraz
v barevných separacích nebo polotónech je tvořen z jednotlivých bodů.
Polotónové body mají stejnou hustotu, ale proměnlivou velikost (amplitudová
modulace). |
Dot Gain (rozpíjení) |
Efekt, který vzniká zvětšením jednotlivých bodů při tisku polotónového
obrazu na papír. Rozpíjení bodů způsobuje ztmavnutí tištěného obrazu. Je
ovlivněno různou schopností jednotlivých druhů papíru absorbovat inkoust.
|
Dot Matrix (bodová matice) |
Úderová technologie tisku používající pro vytvoření všech obrazů, čar a
textu skupiny bodů. tištěných na papír přes barvicí pásku. |
Dot Pitch (rozpeč bodů) |
Vzdálenost jednotlivých bodů na stínítku monitoru. Běžně se pohybuje od 0,2
do 0,3 milimetrů. Čím menší je rozteč (vzdálenost) bodů, tím kvalitnější je
zobrazení na monitoru. |
Download (načtení) |
Načtení dat z jiného počítače, serveru, nebo systému. |
DPI (Dots Per Inch) (bodů na palec) |
Hodnota popisující rozlišení obrazových souborů, skenerů, nebo výstupních
zařízení. Množství rozlišitelných pixelů, které dané zařízení dokáže nanést
buď vertikálně nebo horizontálně na jeden palec (2,54 cm). |
Drag and Drop (táhni a pusť) |
Termín používaný pro popis možnosti grafického uživatelského rozhraní, při
níž lze úkol vykonat pouhým přesunutím ikony do určité oblasti. |
Draw Program (kreslící program) |
Program, který umí vytvářet a pracovat s objektově orientovanou grafikou.
|
Drive Speed (rychlost otáčení) |
Rychlost, kterou se otáčí disk v mechanice. Udává se v otáčkách za minutu.
Vyšší otáčky diskové mechaniky umožňují rychlejší čtení a přenos dat.
|
Driver (ovladač) |
Program sloužící k ovládání periferního zařízení, jako např. skeneru nebo
tiskárny. |
Drum Scanner (bubnový skener) |
Typ
optického skeneru, u něhož je předloha (reflexní nebo průhledná) umístěna na
otáčivý válec. Při otáčení válce prochází světlo odražené od obrazu optickou
soustavou, která umožňuje snímání obrazu v sérii jemných a přesných čar.
|
Dry Silver Color Process (suchý nátisk) |
Tisková technologie vyvinutá společností 3M, při které se obraz vytváří na
podkladovém materiálu bez použití vyvolávacích lázní. |
DSP (Digital Signal Processor) |
Čipy
určené pro snazší zpracování digitálních videosekvencí, zvuku a pro
urychlení zpracování obrazovch informací. |
Duotone |
Monochromatický obraz vytvořený překrytím dvou polotónových obrazů
rozdílných barev. Zpravidla je vytvářen z původní černobílé fotografie za
účelem přidání dalšího tónového rozsahu nebo pro získání barevného nádechu
nebo vzhledu kolorované fotografie. |
DVD (Digital Versatile Disc) |
Technologie podobná kompaktnímu disku, DVD má však mnohem větší kapacitu pro
ukládání dat. Na jednostranný DVD s jednoduchou hustotou je možné zaznamenat
téměř 4,7 GB a na oboustranný DVD s dvojitou hustotou lze zapsat 18 GB a
více, což je zhruba 20-ti násobek kapacity kompaktního disku. |
DVI (Digital Video Interactive) |
Technologie, která na standardní CD-ROM umožňuje pomocí komprese zaznamenat
přibližně 70 minut interaktivního videa. |
Dye Sublimation (Diffusion Transfer) (sublimační technologie) |
Tepelná technologie barevného tisku, při níž je obraz vytvářen tak, že je na
podkladový materiál nanášena barva v plynném skupenství. Tato technologie
poskytuje obrazy v téměř fotografické kvalitě. |
Dynamic Range (dynamický rozsah) |
Měřitelný rozdíl mezi největším a nejmenším jasem, který dokáže jakýkoli
systém skenovat, vytvořit, zpracovat nebo zaznamenat. Rozsah stupňů šedé,
který je schopen daný systém reprodukovat. |
Feathering |
Funkce v mnoha grafických programech, která změkčuje okraje kolem aktuálního
výběru. |
Fiber Optic Cables (kabely s optickými vlákny) |
Kabely složené z velmi tenkých skleněných vláken, která pro přenos dat
využívají světelné impulsy místo impulsů elektrických. Tyto kabely disponují
mnohem větší šířkou pásma než lze dosáhnout při přenosu signálu po vedeních.
|
Field Image (půlsnímek) |
Obraz
obsahující polovinu informace kompletního televizního snímku. Podle normy
NTSC se televizní snímek skládá z 525 řádků. Půlsnímek obsahuje 262,5 řádků,
což představuje sudé nebo liché řádky prokládaného televizního snímku. |
File Converters (konvertory souborů) |
Zařízení nebo programy určené pro konverzi souborů z jednoho typu formátu do
druhého. |
File Format (formát souboru) |
Způsob uspořádání digitální informace při jejím ukládání z programu. Metoda
uspořádání nebo ukládání dat je pro každý program specifická, ale většina
programů dokáže importovat a exportovat standardizované formáty grafických a
textových souborů, jako např. TIFF, GIF a EPS pro grafiku nebo RTF a ASCII
pro text. |
Film Recorders (filmová záznamová zařízení) |
Zařízení používaná pro přenesení digitálních souborů na filmový materiál.
Obrazovková záznamová zařízení (CRT) používají pro vytvoření obrazu
obrazovku a filtry v barvách RGB. Bubnová záznamová zařízení/zapisovače (Drum)
zahrnují stránkové nebo páskové modely, které pro zaznamenání obrazu na film
používají bílé světlo nebo laser. |
Filters (filtry) |
Programy používané pro úpravu digitálních obrazů, která je prováděna změnami
barevných hodnot nebo uspořádáním zvolených pixelů. |
Firmware |
Programy vložené do počítačové paměti ROM, tvořící základní technické
vybavení počítače. Tyto informace jsou trvale uloženy do čipu a nelze je
změnit. |
FITS |
(Functional
Interpolating Transformational System) Programová technologie, která
uživateli umožňuje editovat velmi velké obrazovkové soubory v téměř reálném
čase tím, že se načítají pouze editovaná data. |
Fixed Disk (pevný disk) |
Jiný
termín pro označení pevného disku. Pevný disk nelze vyjmout, je fixován na
počítač. |
Flash Memory (paměť typu Flash) |
Speciální typ paměti RAM, která udržuje data bez použití elektrického
proudu. Tento typ paměti je v současnosti používán v mnoha digitálních
fotoaparátech a některých přenosných počítačích. |
FlashPix |
Formát obrazových souborů vyvinutý a podporovaných společnostmi Eastman
Kodak Co., Microsoft Corp., Hewlett-Packard, Live Picture a dalšími. Formát
používá technologii FITS (viz FITS) pro usnadnění přenosu a zpracování
velkých obrazových souborů. |
Flat (montáž) |
Papír
nebo film, na kterém jsou umístěny všechny filmy, potřebné k vytvoření
příslušných tiskových předloh pro ofsetový tisk. |
Flatbed Scanner (plochý skener) |
Skener používající řádkový snímač CCD. Předloha je upevněna na skleněné
desce a snímač CCD se pohybuje. |
Flexible Disk |
Viz
"Floppy Disk". |
Flicker (blikání, chvění obrazu) |
Viditelné kolísání jasu obrazu. K tomuto problému často dochází u
obrazovkových monitorů se snímkovým kmitočtem nižším než 50 Hz. |
Flicker (blikání, chvění obrazu) |
Viditelné kolísání jasu obrazu. K tomuto problému často dochází u
obrazovkových monitorů se snímkovým kmitočtem nižším než 50 Hz. |
Floppy Disk (disketa) |
Disk
s magnetickým povrchem používaný pro ukládání počítačových informací, které
lze z počítače vyjímat. V současné době se nejčastěji používají diskety s
rozměrem 5,25" a 3,5" s kapacitami od 360 KB do 2,88 MB. |
Floptical (floptický) |
Záznamové zařízení pro záznam dat na disketu, které pro navádění magnetické
hlavy používá světelný paprsek a je schopné na jednu disketu zaznamenat až
21 MB. |
Font (písmo) |
Všechna čísla, symboly a písmena charakterizovaná svou jednotnou
typografickou podobou. |
FPO (For Position Only) |
Termín pro obrazy s nízkým rozlišením, umístěné v návrhu stránky jen pro
definování polohy konečného obrazu. Obraz FPO je při vytváření výstupů
nahrazen původním obrazovým souborem (s vysokým rozlišením). |
Fractal (fraktál) |
Matematicky vytvořený vzor, který je generovatelný pro jakékoliv zvětšení
nebo zmenšení. |
Fractal Compression (fraktální komprese) |
Metoda videokomprese, která využívá algoritmus komprese založený na
fraktálech. |
Fractal Image (fraktální obraz) |
Obraz
vytvořený z matematicky generovaných geometrických vzorů obsahujících
nekonečné množství obrazových detailů. |
Frame Buffer (rámcová vyrovnávací paměť) |
Oblast paměti RAM, která je vyhrazena pro uchování dat pro zobrazení na
monitoru. |
Frame Grabber |
Rozšiřující deska počítače, která digitalizuje a zpracovává videosignál.
Videosignál je převeden na jednotlivé digitální snímky, které počítač dokáže
načíst a zobrazit. |
Frame Image (televizní snímek) |
Televizní snímek, který je kombinací dvou půlsnímků a který obsahuje sudé i
liché obrazové řádky. Jeden snímek představuje 1/25 sekundy. |
FTP (File Transfer Protocol) |
Jazyk
používaný pro snadnější přenos souborů z Internet severů na jiné počítače
nebo servery. |
Full Bleed |
Tiskařský termín značící obraz nebo potištěnou oblast, která přesahuje
ořezové značky stránky. |
Halftone (zpracování polotónů) |
Způsob vytváření polotónů uspořádanými skupinami bodů různé velikosti, které
lze tisknout inkoustovými tiskárnami nebo tiskařskými stroji. Čím jemnější
je síť bodů, tím vyšší je kvalita reprodukce. |
Handshaking (komunikační protokol) |
Způsob řízení komunikace mezi počítači nebo jinými komunikačními zařízeními.
Je velmi důležitý zejména při vysokých přenosových rychlostech. |
Hard Copy (tištěný výstup) |
Jakýkoli tištěný výstup nebo náhled obrazu, zobrazeného na obrazovce
monitoru. |
Hard Disk, Hard Drive (pevný disk, mechanika pevného disku) |
Zařízení, používaná v osobních počítačích pro ukládání digitálních dat na
pevné kotoučky pokryté magnetickou vrstvou. |
HDCP (High Definition Color Printing) (barevný tisk s vysokým rozlišením)
|
Speciální tiskový proces, používající vyvážené rozložení bodů a
optimalizovaný tiskový rastr až 625 lpi k dosažení téměř fotografické
kvality tisku. |
Hertz (Hz) |
Jednotka kmitočtu (frekvence) periodických dějů, vyjadřující počet cyklů za
sekundu. |
Hi-Fi Color (věrné barvy) |
Doplňkový způsob tisku, rozšiřující možnosti tiskařských strojů. Používá
stochastický rastr, šestibarevný tisk a další techniky, které podstatně
rozšiřují škálu barev dostupnou v tradičním čtyřbarevném tisku. |
Highlight (jas) |
Nejjasnější nebo nejsvětlejší plochy v obrazu. |
Histogram (histogram) |
Graf
zobrazující četnost výskytu jednotlivých odstínů v obrazu. na vodorovné ose
se vynáší jednotlivé dostupné odstíny (od černé až po bílou). Na svislé ose
se uvádí počet pixelů, které v daném obrazu mají odpovídající odstín.
|
HLS (Hue, Luminance, Saturation) (odstín, jas, sytost) |
Barevný model, který k popisu barev používá veličiny Hue (odstín), Luminance
(jas) a Saturation (sytost). |
Holography (holografie) |
Fotografický systém, který používá přímého a odraženého záření laseru k
expozici interferenčních obrazců na film. Promítáním těchto obrazů za
specifických podmínek vzniká trojrozměrný obraz. |
Home Page (domovská stránka) |
Hlavní stránka na Web zdroji. Procházení Web zdroje vždy začíná na domovské
stránce. Většina domovských stránek obsahuje odkazy na další stránky.
|
Horizontal Resolution (horizontální rozlišení) |
Počet
vertikálních čar, které je schopen systém zobrazit (počítáno na horizontální
ose). |
Host (řídící počítač, server) |
Obvykle server nebo řídící počítač, přístupný pomocí počítačové sítě.
|
HSB (Hue, Saturation, Brightness) (odstín, sytost, jas) |
Barevný model, který k popisu barev používá veličiny Hue (odstín),
Saturation (sytost) a Brightness (jas). |
HSV (Hue, Saturation, Value) (odstín, sytost, jas) |
Barevný model, který k popisu barev používá veličiny Hue (odstín),
Saturation (sytost) a Value (jas). |
HTML (Hypertext Markup Language) |
Formát a jazyk, používaný ke konzistentnímu popisu komponentů grafických a
textových materiálů prezentovaných na World Wide Web (WWW). |
HTTP (Hypertext Transfer Protocol) (hypertextový přenosový protokol)
|
Metoda použitá pro získání dokumentů HTML na World Wide Web (WWW). Uživateli
se dokument otevře po zpřístupnění adresy URL (Uniform Resource Location).
|
Hue (odstín) |
Jeden
z parametrů používaných pro popis barvy. Odstín lze specifikovat určitou
vlnovou délkou nebo souřadnicemi CIE. |
Hybrid Imaging (hybridní zobrazování) |
Elektronický zobrazovací systém, ve kterém se používají tradiční technologie
založené na halogenidech stříbra současně s digitálními technologiemi.
|
Hyper-Compression (hyper komprese) |
Technologie, vyvinutá společností Eastman Kodak Co. a používaná pro kompresi
fotografických obrazů. Výsledný objem dat je několik setin původního objemu
a tvoří jej doslova několik byte informace. To umožňuje ukládat celý obraz
do části čárového kódu nebo na magnetický proužek kreditní karty. Po zpětném
načtení a zobrazení na monitoru vznikne černobílý obraz s malým rozlišením,
který je přesto rozpoznatelný. |
Hypertext |
Dokument vytvářený několika navzájem elektronicky provázanými bloky textu.
Tyto postupy se používají zejména v počítačových sítích (LAN, Internet).
|
I/O (Input/Output) (V/V - vstup/výstup) |
Vstupní a výstupní zařízení jsou obvody v počítači, zajišťující přesun
digitálních dat z paměťových médií (např. pevného disku) do operační paměti
(RAM) nebo do jiných paměťových médií. |
IC (Integrated Circuit) (IO - integrovaný obvod) |
Elektronická součástka, tvořená velkým množstvím tranzistorů uspořádaných na
křemíkové destičce (čipu). Tyto součástky se používají např. v počítačích,
zařízeních spotřební elektroniky apod. |
Icon (ikona) |
Malý
grafický symbol nebo obrázek, který na obrazovce reprezentuje soubor nebo
program atd. Nejlépe se s ní manipuluje myší nebo tabletem. |
IHS (Intensity, Hue, Saturation) (intenzita, odstín, sytost)
|
Barevný model, který k popisu barev používá veličiny Intensity (intenzita),
Hue (odstín), a Saturation (sytost). |
Image Processing Board (akcelerační karta) |
Přídavná karta do počítače speciálně navržená tak, aby umožňovala nebo
zrychlovala činnost programů pro zpracování obrazů nebo některých jejich
funkcí. |
Imagesetter (osvitová jednotka) |
Výstupní laserové zařízení, pracující s vysokým rozlišením, používané pro
záznam bitových map na film nebo fotografický papír. Tato zařízení se
vyrábějí v plochém nebo bubnovém provedení, ve kterém lze pracovat s
rozlišením 1000 dpi nebo více. |
Import (vložení) |
Přístup k oddělenému souboru během práce s dokumentem v určitém programu
tak, aby se soubor stal součástí dokumentu. |
Imposition (vyřazení) |
Rozmístění stránek publikace na arch papíru tak, aby po vytištění a přehnutí
byly uspořádány ve správném sledu. |
Initialize (inicializace) |
Přípravný proces, který musí zařízení absolvovat před spuštěním určité
úlohy. Při inicializaci se mažou nepotřebné údaje (data nebo instrukce) v
paměťových médiích. |
Ink Jet (inkoustový tisk) |
Technologie tisku, při níž se nepoužívá úderů mechanických částí do papíru,
ale znaky a grafika se tvoří kapičkami vhodného inkoustu, vystřikovanými na
papír. |
Input (vstupní informace) |
Jakákoliv informace, která je předána do počítače buď ke zpracování nebo
uložení. Vstupní informace může být předávána z digitálních fotoaparátů,
skenerů, záznamových nebo paměťových zařízení, klávesnice, myši apod.
|
Interactive (interactive) |
Systém, ve kterém jsou zásahy operátora a odezvy vzájemně provázány.
Interaktivní programy dovolují nebo přímo vyžadují, aby operátor reagoval na
výzvy a řídil další postup. |
Interface (rozhraní) |
Styčný bod operátora a systému. Za rozhraní mezi počítačem a jeho uživatelem
lze považovat klávesnici, myš nebo monitor. |
Interlaced, Interlacing (prokládaný, prokládání) |
Standardní způsob zobrazování na obrazovkách monitorů nebo televizorů, při
kterém se nejprve kreslí liché obrazové řádky a potom se mezi ně prokládají
sudé řádky. Prokládání snižuje blikání televizního obrazu, ovšem i
prokládaný obraz na monitoru počítače může pozorovatelně blikat. Kvalitní
počítačové monitory vždy používají neprokládané zobrazování. |
Internal Data Path (vnitřní přenosová cesta) |
Cesta, po které se přenášejí data v daném programu. |
Interpolation (interpolace) |
Technika, používaná pro zvětšení rozměrů obrazu zvýšením počtu bodů a
rozlišení obrazu. Při interpolaci se analyzují informace o existujících
pixelech a použitím průměrných hodnot se vytvářejí doplňkové pixely,
vkládané mezi existující pixely. |
IPU (Internal Processing Unit) (vnitřní procesorová jednotka)
|
Hlavní procesorová jednotka, která řídí činnost a rychlost celého počítače.
|
ISA Bus (Industry Standard Architecture) (sběrnice ISA) |
16bitová sběrnice pro osobní počítače, která byla poprvé použitá v
počítačích třídy IBM AT. |
ISDN (Integrated Service Digital Network) |
Mezinárodní standard pro přenos dat, obrazu a zvuku po telefonních linkách
veřejné komunikační sítě. |
ISO 9660 |
Soustava standardů pro CD-ROM, která zahrnuje fyzikální charakteristiky
disku, např. šířku stopy a logické parametry, např. metody pro vytváření
názvů souborů a jejich přípon. Normy byly stanoveny organizací International
Standards Organization (Mezinárodní organizace pro normalizaci).
|
IT8 |
Výbor
IT8 vytvořil standardy pro výměnu digitálních dat v grafických komunikačních
programech a systémech přípravy tisku, které jsou známé pod názvem Digital
Data Exchange Standard. |
IVUE |
Formát souborů, použitý v aplikaci Live Picture. Tento formát používá
technologii FITS (Functional Interpolating Transformational System), která
umožňuje přístup k celému obrazu nebo zvolenému segmentu prakticky v reálném
čase a neomezené zvětšování obrazu. |
LAN (lokální počítačová síť) |
Lokální počítačovou síť tvoří vzájemně propojené počítače jednoho pracovního
místa (organizace, úřadu apod.) |
Landscape, Landscape Mode (na šířku) |
Orientace obrazu tak, že je širší než vyšší. Parametr, kterým se řídí
výstupní zařízení tak, aby dokument byl na tiskovém médiu správně
orientován. |
Laser Scanner (laserový skener) |
Skener, který pro snímání obrazu používá paprsek laseru. |
Lasso (laso) |
Nástroj, používaný v řadě aplikačních programů, který uživateli umožní
vybrat určitou plochu tím, že ji obkrouží. |
Leading (proklad) |
Označení meziřádkové mezery v typografii, obvykle se udává v bodech.
|
Library (knihovna) |
Záznamový systém, organizovaný tak, aby uchovával soubory, data, programy
apod. a poskytoval k nim snadný přístup. |
Lightness (světlost, jas) |
Pojem, vyjadřující sílu světelného vjemu způsobeného světlem buď odraženým
od objektu, nebo objektem vyzařovaným. |
Line Art (kresba, pérovka) |
Obraz, tvořený pouze černou a bílou barvou, bez polotónů. |
Line Screen (polotónový rastr) |
Pojem
vztahující se k uspořádání elementů polotónové tiskové plochy. Standardně se
používá pro vyjádření hustoty polotónového rastru, tj. Line Screen 133
znamená hustotu rastru 133 linek na palce (lpi). Čím vyšší je hustota rastru
(čím je rastr jemnější), tím ostřejší a podrobnější bude obraz. |
Line Screen (polotónový rastr) |
Pojem
vztahující se k uspořádání elementů polotónové tiskové plochy. Standardně se
používá pro vyjádření hustoty polotónového rastru, tj. Line Screen 133
znamená hustotu rastru 133 linek na palce (lpi). Čím vyšší je hustota rastru
(čím je rastr jemnější), tím ostřejší a podrobnější bude obraz. |
Linear Scanner (lineární skener) |
Skener, který používá lineární (řádkový) snímač CCD. Snímač snímá obraz
postupně, po celých řádcích. Pohybuje se buď snímač nad předlohou nebo
předloha pod snímačem. |
Linearization (linearizace) |
Proces, kterým se upravuje sklon přímky, udávající závislost mezi výstupními
a vstupními hodnotami (gama) tak, aby byly shodné. |
Local Bus (lokální sběrnice) |
Část
počítače, která vytváří přenosovou cestu pro data. Pro přenos dat do paměti
RAM se používají nejrychlejší sběrnice. |
Lossless Compression (bezeztrátová komprese) |
Metody komprese dat, při níž nedochází ke ztrátě informace. |
Lossy Compression (ztrátová komprese) |
Metoda komprese dat, při níž dochází k částečné ztrátě informace. |
LPI (lines per inch) ( linek na palec) |
Viz
heslo "Line Screen". |
LPM (Line Pairs per Milimetr) (počet dvojlinek na milimetr) |
Veličina, která udává hustotu pixelů v obrazu na milimetr. |
Luminance (jas) |
Veličina udávající jas obrazu. Některé aplikační programy mohou měnit nebo
načítat informace o jasu daného obrazu. |
LUT (Look-Up Table) (převodní tabulka) |
Informační tabulky, které operátorovi nebo aplikačním programům umožňují
používat data, vztahující se k určitým převodním funkcím daného zařízení.
Pro každé výstupní zařízení existují převodní tabulky, které upravují
vyvážení barev daného zařízení tak, aby odpovídalo záznamovým
charakteristikám filmu. |
LZW (Lempel-Ziv-Welch) |
Bezeztrátová metoda komprese používaná v grafickém formátu TIFF k dosažení
menší velikosti souborů. |
Macro (makro) |
Předem sestavená a uložená posloupnost stisknutí kláves, aktivovaná
stisknutím určité klávesové kombinace, používaná pro úsporu času při
provádění opakované činnosti na počítači. |
Magenta (purpur) |
Jedna
ze základních subtraktivních barev pigmentu, používaného pro tisk. Purpurová
barva vznikne smícháním červeného a modrého světla ve stejném poměru. |
Magnetic Disk (magnetický disk) |
Záznamové médium, používané pro magnetický záznam digitálních dat.
|
Makeready (příprava) |
Posloupnost kroků, které je nutné provést při nastavování ofsetového tisku.
Často se používá i pro označení prvních výtisků, vytištěných při dolaďování
tiskového stroje. |
Marquee (výběr) |
Výběrový nástroj v aplikačních programech pro zpracování obrazů, typicky
představovaný animovanou tečkovanou křivkou, označující vybranou část
obrazu. |
Masking (maskování) |
Technika, která umožňuje manipulovat s určitou částí obrazu, zatímco ostatní
oblasti zůstávají nezměněné. |
Mass Storage (archivační systémy) |
Systémy s velkou kapacitou, určené pro archivaci dat. |
Match Print |
Přímý
způsob tisku digitálního barevného náhledu, vyvinutý společností 3M, který
umožňuje tiskaři určit barvy potřebné pro konečný tisk. |
MCA (Micro Channel Archtecture) (architektura Micro Channel)
|
Konstrukce počítačů, která umožňovala jejich rozšíření zásuvnými modely. |
Mechanical |
Předlohy připravené konvenčními prostředky pro tisk tak, že z nich lze
vytvořit polotónové negativy nebo matice. |
Megabyte (MB) |
Přibližně 1 milión byte (1000 KB). Přesná hodnota je 1 048 576 byte. Používá
se např. pro vyjádření kapacity paměti. |
Merging (slučování) |
Slučování dvou nebo více datových souborů. Obvyklé je např. slučování dvou
kanálů bitmapového obrazu. |
Metafile (metasoubor) |
Soubor, který může být sdílen více aplikačními programy. |
Metamerism (metamerie) |
Dvě
barvy, které se pod určitým osvětlením zdají stejné a pod jiným osvětlením
se liší. |
MHz (megahertz) |
Jednotka pro měření kmitočtu, odpovídá jednomu milionu hertzů. Kmitočet
řídícího oscilátoru počítače se obvykle udává v MHz. |
Microprocessor (mikroproscesor) |
Mikroelektronický obvod (integrovaný obvod), vykonávající v počítači
aritmetické, logické či řídící operace. Někdy se také označuje jako CPU.
|
Mini Disc |
Malý
kompaktní disk (CD) vyvinutý firmou Sony. |
Mirror (zrcadlení) |
Funkce některých aplikačních programů, které zrcadlově převrací obraz (v
horizontálním nebo vertikálním směru). |
Mixers (mixery) |
Zařízení, které směšují více vstupů. |
MO Disk (Magneto-Optical) (magnetooptické disky) |
Přepisovatelná záznamová média, která kombinují magnetooptický zápis a
magnetické čtení informace. |
Modem |
Zařízení, umožňující přenos dat mezi počítači, jinými přenosovými systémy
nebo počítačovými sítěmi po telefonních linkách. |
Moire (moaré) |
Vznik
nechtěných, periodicky se opakujících vzorů, ke kterému dochází při
nevhodném překrytí dvou polotónových rastrů. Tměna úhlu rastru většinou
moaré odstraní. |
Moire Pattern (moaré) |
Nechtěný vizuální efekt, ke kterému dochází při tisku polotónů, pokud jsou
jednotlivé separace vytvořeny s nevhodnými úhly rastru. |
Monitor Calibration (kalibrace monitoru) |
Postup, kterým se nastavují parametry zobrazení na monitoru (barevné podání,
sytost a jas) tak, aby obraz na monitoru odpovídal obrazu na koncovém
výstupním zařízení. Uživatel pak může předpokládat, že to co vidí na
obrazovce monitoru je téměř shodné s tiskovým výstupem. |
Morphing (proměna) |
Postupný a nenápadný přechod od jednoho obrazu do jiného, při kterém počítač
animuje posloupnost přesunů z výchozího obrazu do odpovídajících bodů obrazu
výsledného. |
Motherboard (základní deska) |
Deska
plošných spojů, tvořící základní obvodovou část počítače. Obsahuje procesor,
řídící obvody atd. a zásuvky pro rozšiřující desky (karty). |
Mouse (myš) |
Polohovací zařízení, připojené k počítači. Pohybu myši po podložce odpovídá
pohyb kurzoru po obrazovce monitoru. |
MPEG (Motion Pictures Expert Group) |
Metoda komprese videosekvencí. |
MS-DOS (diskový operační systém Microsoft) |
Jeden
z nejrozšířenějších operačních systémů osobních počítačů. Jeho typickým
znakem je ovládání z tzv. příkazového řádku. |
Multimedia (multimédia) |
Označení technického vybavení počítače, který umožňuje vytvářet prezentace s
využitím grafiky, zvuku, videosekvencí. Prezentace mohou být i interaktivní.
|
Multiscan |
Využití jediného zpracovatelného kanálu pro zpracování více úloh prakticky
současně. |
Multisession |
Obchodní značka ve vlastnictví společnosti NEC, používaná pro označení
monitorů pracujících s různými obrazovými kmitočty. |
Multitasking (zpracování více úloh současně) |
Označení režimu činnosti, při němž, mikroprocesor zpracování více úloh nebo
při němž pracuje pro více aplikačních programů současně. |
Multithreading |
Režim
činnosti, velmi podobný multitaskingu, při němž jeden program spouští dva
nebo více procesů, které se dělí o zpracování informací s menší režií, než
jaká by byla zapotřebí pro dva samostatné programy. |
OCR (optické rozpoznávání znaků) |
Software, který umožňuje konvertovat skenované dokumenty, uložené do
grafických souborů, na textové soubory. |
ODC (On-Demand Color) (barva jak vyjde) |
Tento
termín se používá zejména v souvislosti s rychlým barevným tiskem, např.
inkoustovou nebo elektrostatickou technologií, příp. přímý osvitem kovolistu.
|
Off-Line Storage (ukládání mimo počítač) |
Záznamová média, která netvoří součást počítače, např. diskety, disky
SyQuest a další. |
Offset Printing (ofsetový tisk, ofsetová litografie) |
Běžný
tiskařský proces, při kterém se barva z kovolistu přenáší na papír pomocí
rotujícího gumového válce. |
OLE (připojování a vkládání objektů) |
Technologie použitá ve Windows 95. V programech, které podporují OLE, lze do
jednoho souboru připojit (linking), nebo vložit (embedding) jiný datový
soubor. Pokud je soubor připojen a bude v původním programu změněn, projeví
se změny automaticky v připojeném souboru. Pokud je však soubor vložen,
změny provedené v původním programu se v něm neprojeví. |
On-Line (přímo v propojení) |
Termín používaný v souvislosti s počítačovými sítěmi (např. CompuServe,
Interbet), který označuje aktivní účast na různých aspektech komunikace a
"okamžitý" přístup k informacím. |
On-Line Storage (ukládání v počítači) |
Záznamové systémy a média, jejichž činnost je přímo závislá na CPU.
|
Open Architecture (otevřená architektura) |
Koncepce počítače, umožňující používat doplňkový hardware nebo software,
který nemusí být vyroben a instalován výrobcem počítače. |
Operating System (operační systém) |
Systém programů, které řídí činnost počítače a běh ostatních programů.
|
OPI (otevřené rozhraní systémů pro přípravu tisku) |
Systém pro přípravu stránky, který využívá obrazy skenované s nízkým
rozlišením. Po montáži a před konečnými separacemi nebo tiskem jsou tyto
obrazy nahrazeny obrazy skenovanými s vysokým rozlišením. |
Optical Disk (optický disk) |
Záznamový digitální diskový systém, sloužící pro uložení velkého objemu dat.
|
Optical Resolution (optické rozlišení) |
Maximální fyzické rozlišení daného zařízení. Využijete-li pouze optického
rozlišení, dosáhnete lepších výsledků než při použití tzv. výstupního
rozlišení, které vzniká z optického rozlišení programovým interpolačním
doplněním bodů. |
Optical Scanner (optický skener) |
Zařízení, které převádí obrazy z reflexních nebo průhledných předloh na
digitální data. |
Optical Storage (optické archivování) |
Záznamová zařízení navržená pro ukládání velkých objemů dat, např. na
kompaktní disky (CD) apod. |
Orientation (orientace) |
Orientace tisku na stránce, viz hesla "Landscape (Na šířku)" a Portait (Na
výšku)". |
Overprinting (přetisk) |
Tisk
jedné barvy nebo odstínu přes jinou, běžně používaný pro dosažení vhodného
překrytí (trapping). |
Page Layout (návrh stránky) |
Proces a programové vybavení, kterým se jednotlivé předlohy rozmísťují na
tiskovou stránku. |
Pagination (stránkování) |
Uspořádání stránek publikace do správného pořadí. |
Paint Program (kreslící program) |
Aplikační program, který umožňuje tvorbu a úpravu bitmapových obrazů.
|
PAL (Phase Alternation Line) |
Televizní norma, popisující televizní a video signál, používaná ve většině
evropských zemí, Austrálii a dalších státech. |
Palette (paleta) |
Rozsah barev a jejich odstínů dostupných při zobrazovacím procesu, nebo
název pro nástroj nebo volbu v grafických programech. |
Pantone |
Společnost, produkující početné systémy barev pro tiskové a počítačové
programy. Systém PMS patří k běžně používaným barevným systémům, který je
tvořen 3000 barevnými odstíny, přesně číselně charakterizovanými.
|
Pantone Matching System (PMS) (systém barev Pantone) |
Průmyslový standard přímých tiskových barev. |
Parallel Port (paralelní rozhraní) |
Rozhraní počítače, umožňující současný přenos 8 bitů dat z nebo do počítače.
|
Parallel Processing (paralelní zpracování) |
Souběžné zpracování úlohy více procesory nebo kanály v mikroprocesoru,
podstatně zrychlující činnost systému nebo umožňující zpracování úloh
současně. |
Passive-Matrix Display (pasivní displej) |
Viz
heslo "Active-Matrix Display (aktivní displej)". |
Paste-Up (slepování) |
Tradiční metoda přípravy předloh, při níž se jednotlivé elementy lepí na
podklad lepidlem, tmelem nebo voskem. |
PCI Bus (sběrnice PCI) |
Sběrnice o šířce 32 bitů, sloužící v počítači k propojení periferních
zařízení, přídavných a rozšiřujících desek a procesoru. |
PCMCIA Memory Cards |
Paměťové médium o velikosti tlusté kreditní karty. V současnosti se pro něj
používá název PC Card. |
PCX (přípona souborů vytvářených programem Paintbrush) |
Bitmapový grafický formát, se kterým pracuje většina grafických programů.
|
PDF (přenosný formát dokumentu) |
Formát elektronických dokumentů, který umožňuje přenos datových souborů mezi
různými platformami. V nich lze zobrazit původní vzhled dokumentu, aniž by
byl k dispozici původní program nebo písma, kterým byl dokument vytvořen.
Pro prohlížení souborů v tomto formátu lze použít řadu volně dostupných
programů, např. Adobe Acrobat Reader. |
PDL (jazyk pro popis stránky) |
Jazyk
(soustava příkazů a instrukcí), kterými lze vyčerpávajícím způsobem popsat
stránku dokumentu. Pomocí těchto příkazů lze dokument vytisknout na
libovolném výstupním zařízení, které tento jazyk podporuje. |
Pentium |
Jeden
z nejmodernějších typů procesorů z produkce společnosti Intel, používaný v
osobních počítačích třídy IBM PC. |
Peripheral (periferní zařízení) |
Hardware, rozšiřující a zdokonalující funkci počítače, který není součástí
centrální procesorové jednotky, i když může být umístěn ve skříni počítače.
|
Persistence (dosvit) |
Jev,
při kterém zůstává bod na obrazovce monitoru zobrazený i potom, co
elektronový paprsek opustil dané místo. |
Phase Change Printer (tiskárna využívající fázový přechod) |
Tiskárna, která používá barvicí pigment v tuhé fázi, a před tiskem jej
rozpouští, aby mohl být aplikován na papír. |
Phosphor (luminofor) |
Chemická sloučenina nanesená na vnitřní plochu stínítka obrazovky, která se
po dopadu elektronů rozzáří. Jas a barevný odstín luminoforu se s časem
mění, a proto je pro udržení konzistentních barev nutné monitor pravidelně
kalibrovat. |
Photo CD |
Obchodní značka ve vlastnictví společnosti Eastman Kodak, označující
záznamový systém pro ukládání fotografie ne kompaktní disky. |
Photo Composing (koláž) |
Termín používaný pro grafickou techniku, při níž se obraz vytváří z několika
jiných obrazů nebo jejich částí, případně využívající i texty. |
Photo YCC |
Barevný standard vytvořený společností Eastman Kodak a používaný pro
vytvoření barevného prostoru pro zobrazování v systému Photo CD a v
systémech DTP. |
Photothermography (fototermografie) |
Technologie, při níž se pro aktivování stříbra v aktivní vrstvě tiskového
média používá teplo. |
Pica |
Délková jednotka, používaná v typografii, odpovídá asi 1/6 palce tj. 4,233
mm. |
PICT |
Grafický bitmapový formát. |
Pincushion Distortion (polštářkové zkreslení) |
Zkreslení obrazu na obrazovce monitoru tak, že připomíná polštářek (středy
stran obrazu jsou jakoby promáčknuté dovnitř). |
Pixel |
Zkratka slov "picture element", označuje se jí obrazový bod. |
Plasma Display (plazmový displej) |
Zobrazovací jednotka, používající výboj ve zředěném plynu. Displej je tvořen
dvěma průhlednými deskami mezi nimiž je plyn. Desky jsou pokryty sítí
elektrod. Pokud se určité elektrody, odpovídající souřadnicím daného bodu
elektricky nabijí, plyn mezi nimi se rozzáří. |
Platform (platforma) |
Název
označující určitou koncepci a konstrukci počítače, např. PC, Macintosh, Sun,
mainframe ("sálový" počítač) apod. |
Plotter (plotr) |
Výstupní zařízení, které tvoří barevné obrazy kreslením čar, vytvářených
barevnými inkousty. |
Plug And Play |
Označení pro software nebo hardware, které při instalaci provede automaticky
všechna potřebná nastavení a lze je okamžitě používat. |
PMS |
Viz
heslo "Pantone Matching System (systém barev Pantone)". |
PMT (Photo Mechanical Transfer) (fotografický tisk) |
Tiskový proces, při němž se obrazy tvoří expozicí na fotocitlivý papír.
|
PMT (Photo Multiplier Tube) (fotonásobič) |
Zařízení, používané ve skenerech a filmových kamerách, které se vyznačuje
velkým dynamickým rozsahem a velkým odstupem signálu od šumu. |
Point (typografický bod) |
Délková jednotka používaná v typografii, zejména v anglosaských zemích. Její
velikost je 1/2 pica, tj. asi 1/72 palce, tj. 0,353 mm. |
Portrait, Portrait Mode (na výšku) |
Orientace obrazu tak, že je vyšší než širší. Parametr, kterým se řídí
výstupní zařízení tak, aby dokument byl na tiskovém médiu správně
orientován. |
PostScript |
Jeden
z nejpoužívanějších jazyků pro popis stránky (PDL), vyvinutý společností
Adobe Systems. |
PostScript Point (postscriptový bod) |
Upravená délková jednotka "point", která odpovídá přesně 1/72 palce, tj.
0,353 mm. S touto jednotkou pracuje většina grafických programů.
|
PowerPC Chip (čip PowerPC) |
Mikroprocesorový čip, společně vyvinutý společnostmi Apple, IBM a Motorola,
schopný pracovat pod většinou operačních systémů. |
PPD |
Zkratka pro PostScript Printing Description (popis postscriptového tisku),
která se používá pro soubor, popisující zvláštnosti použité tiskárny a
grafického nebo textového programu. |
PPI (Pixels Per Inch) (pixelů na palec) |
Jednotka, udávající počet pixelů (obrazových bodů) na palec délky. Často
bývá nahrazována jednotkou "dpi" (dots per inch - bodů na palec).
|
PPP (Point to Point Protocol) |
Komunikační protokol, používaný pro propojení počítače se sítí Internet
pomocí modemu. |
Pre-Flighting (předtisková kontrola) |
Procedura, při níž se před odesláním úloh ke konečnému zpracování provádí
kontrola případných potíží a chyb. Lze při ní odhalit chybějící písma,
potíže s popisem barev nebo nesprávné příkazy jazyka PostScript.
|
Prepress (příprava tisku) |
Příprava fotografických materiálů, grafiky, ilustrací a typografické
ztvárnění publikace pro konečný tisk, které se obvykle provádí na počítači.
|
Pressure Sensitive Pen (pero citlivé na tlak) |
Nástroj, který umožňuje vstup dat do počítače speciálním perem, se kterým se
pracuje jako při psaní nebo kreslení. |
Primary Color (základní barva) |
Barva, která tvoří základ pro míchání ostatních barev. Základními barvami
jsou červená (Red), zelená (Green) a modrá (Blue) pro aditivní systém
(míchání světel), nebo azurová (Cyan), purpurová (Magenta) a žlutá (Yellow)
pro subtraktivní systém (míchání pigmentů). Při ofsetovém tisku se k barvám
CMY přidává ještě černá (blacK), která podstatně zlepšuje reprodukci obrazu.
|
Print On Demand (tisk na požádání) |
Technologie rychlého tisku, zahrnující kopírování nebo přímý osvit kovolistu.
|
Printer font (písmo tiskárny) |
Soubory písem, používané tiskárnou pro tisk. Tato písmena se mohou lišit od
písem používaných počítačem. |
Process Color (tiskové, procesní barvy) |
Základní barvy, azurová (Cyan), purpurová (Magenta), žlutá (Yellow) a černá
(blacK), používané při barevném ofsetovém tisku. |
Progresive Scan (postupné kreslení) |
Systém obnovy obrazu na monitoru při neprokládaném řádkování, který
podstatně omezuje blikání a chvění obrazu. |
Proprietary (vlastněný) |
Koncepce nebo konstrukce programů, systémů nebo zařízení, která je ve
vlastnictví určité skupiny. Tato skupina může poskytnout licenci pro
používání chráněných technologií v jiných programech nebo systémech.
|
Protocol (protokol) |
Posloupnost kroků, které je nutné provést při aktivaci určité činnosti, před
zahájením a v průběhu komunikace nebo výměny dat v počítači nebo mezi
počítači. |
Proxy (zástupce) |
Reprezentační část nebo vzorek většího obrazu. |
Proxy Image (náhled) |
Obraz
s nízkým rozlišením, používaný v grafických programech pro ukázku vlivu
provedených změn, aniž by dané transformace byly provedeny v obrazech s
vysokým rozlišením. |
RAID (diskové pole) |
Skupina finančně méně náročných disků, které jsou uspořádány a spolupracují
tak, aby se zrychlil přístup k datům a zvýšila přenosová rychlost.
|
RAM (paměť
s okamžitým přístupem) |
Paměťové čipy, charakteristické krátkou přístupovou dobou a značnou
kapacitou. V počítači tvoří tu část paměti, do které se načítá program a
jeho data (tzv. operační paměť). |
RGB |
Označení pro aditivní
barevný systém, tvořený červenou (Red), zelenou (Green) a modrou (Blue)
barvou. Tento systém je použit např. v obrazovkách monitorů nebo
televizorů pro vytváření barevného obrazu. |
|
RAS (vzdálený server) |
Server, ke kterému se počítače připojují pomocí modemu. |
Raster Image (rastrový obraz) |
Obraz
definovaný jako souhrn pixelů tvořících pravoúhlou plochu. |
Rasterization (rastrování) |
Převod informací o obrazu ve vektorové grafice na informace bitmapové
(rastrová grafika). |
Raw Data (původní data) |
Data,
která dosud neprošla formátováním nebo jiným zpracováním. |
Real-Time (zobrazený v reálném čase) |
Pojem
označující zobrazování událostí na obrazovce počítače takovým tempem, jakým
by se odehrávaly ve skutečnosti. |
Red (červená) |
Jedna
ze základních barev světla v aditivním barevném systému (celý systém tvoří
červené, zelené a modré světlo). |
Reflective (reflexní) |
Pojem
označující tištěné materiály, které musí být osvětlovány ze strany
pozorovatele. |
Refresh Rate (obnovovací kmitočet) |
Opakovací kmitočet překreslování snímků na obrazovce monitoru. Snímky se
musí neustále překreslovat proto, že jednotlivé body luminoforu jsou
aktivovány elektronovým paprskem postupně a jen po kratičkou dobu. Stimulace
se tedy musí neustále opakovat. Čím vyšší je snímkový kmitočet, tím
stabilnější se bude zdát obraz na monitoru. Snímkový kmitočet 72 Hz je
standardním pro programy digitálního zpracování obrazů a je velmi blízko
hranici, za kterou lidský mozek přestává vnímat jeho blikání nebo chvění.
|
Removable Media (výměnná media) |
Záznamová média, která lze vyjmout ze záznamového systému (např. disky
SyQest). |
Rendering (vizualizace) |
Aplikace světel a stínů na dvojrozměrný obraz tak, aby vzniknul dojem
pohledu na trojrozměrný objekt. |
Resolution (rozlišení) |
Veličina udávající počet pixelů (obrazových bodů) na jednotku délky v daném
obrazu. U vstupních nebo výstupních zařízení udává počet bodů, které je dané
zařízení schopné rozpoznat nebo vytisknout na jednotku délky (obvykle
palec). |
Retouching (retušování) |
Odstranění chyb nebo nevhodných částí z obrazu. |
RIFF (Raster Image File Format) |
Grafický formát používaný pro ukládání polotónových obrazů. |
RIP (Raster Image Processor) (rastrovací procesor) |
Softwarový nebo hardwarový procesor převádějící data z grafického programu
do bitové mapy pro tiskový výstup. |
RISC (procesor pracující s omezeným souborem instrukcí) |
Koncepce a provedení procesoru, která zrychluje provádění operací tím, že je
rozdělí na menší, optimálně naprogramované kroky. |
ROM (Read Only Memory) (paměť pouze pro čtení) |
Typ
paměti, jejíž obsah nelze smazat nebo změnit. Informace uložené v paměti ROM
zůstanou zachovány i po vypnutí počítače. |
S-RAM CD |
Kompaktní disk, používaný pro zálohování paměti RAM. |
S-VGA (Super Video Graphics Array) |
Formát pro zobrazování grafických informací na obrazovce monitoru.
|
Sans Serif |
Písmo, které nemá patky, bezpatkové písmo. |
Saturation (sytost) |
SSytost barvy je vyjádřena zastoupením bílé barvy v daném odstínu. Pastelové
barvy jsou méně syté, naopak o zářivých barvách se mluví jako o sytých
barvách. |
Scan (skenování) |
Postup, kterým se převádí předloha do formy digitálních dat. |
Scan Rate (snímkový kmitočet) |
Rychlost, se kterou se může měnit obraz na obrazovce monitoru. |
Scanner (skener - bubnový, plochý nebo filmový) |
Zařízení vytvářející digitální data snímáním předloh, dokumentů nebo
negativů. |
SCODL |
Grafický formát, používaný při osvitu filmů. |
Screen (polotónová mřížka) |
Polotónová mřížka na filmu, použitá současně s fotografií nebo fotografickým
filmem k převodu spojitých tónů do polotónového rastru. |
Screen Angles (úhly rastrů) |
Úhly,
o které musí být při tisku polotónů pootočeny jednotlivé polotónové rastry.
Natáčení rastrů brání vzniku moaré ve výtiscích. Nejpoužívanější úhly jsou:
černá (black) = 45°, purpurová (magenta) = 75°, žlutá (yellow) = 90°,
azurová (cyan) = 105°. |
Screening (vytváření tiskových rastrů) |
Použití mřížek nebo výpočetních metod k vytvoření polotónových rastrů,
odpovídajících obrazům se spojitými tóny. |
SCSI (Small Computer Systems Interface) (rozhraní SCSI) |
Počítačové rozhraní umožňující připojení periferních zařízení, navržené pro
vysoké přenosové rychlosti. |
SCSI Chain (řetězec zařízení SCSI) |
Vzájemně propojená zařízení, kompatibilní se SCSI, připojená k počítači přes
konektor rozhraní SCSI. Do řetězce SCSI může být zapojeno až 7 zařízení.
|
SCSI Port (konektor SCSI) |
Zásuvka použitá k připojení zařízení SCSI k centrální procesorové jednotce.
|
SECAM |
Televizní norma, popisující televizní a video signál, používaná ve Francii a
Rusku. |
Separation (separace) |
Rozložení obrazu do jednotlivých barev, používaných při tisku. Při
čtyřbarevném tisku se vytvářejí separace, odpovídající systému CMYK, tj.
barvám azurové (Cyan), purpurové (Magenta), žluté (Yellow) a černé (blacK).
|
Serif (patka) |
Malá
ploška nebo rozšíření na koncích čar, v některých zlomech a ve spojích čar
tvořících jednotlivé znaky určitého písma. Písma, která mají patky se
nazývají patková. |
Server |
Počítač, který slouží jako síťové zařízení pro vzájemně propojenou síť
počítačů. |
Service Bureau (grafické studio) |
Společnost, která se zabývá zpracováním obrazů, např. skenováním předloh
nebo vytvářením výstupu pro tisk. |
SGO (originál druhé generace) |
Výstup ze systému pro zpracování obrazu na filmu nebo negativu, který slouží
jako originál pro další operace. |
Shade (odstín) |
Jas
nebo světlost obrazu nebo barvy, vyjádřená porovnáním se škálou odstínů
šedé. |
Shadow (stíny) |
Detaily nebo podrobnosti obsažené v tmavých částech obrazu. |
Shadow Point (práh černé) |
Nejtmavší tón, který lze v obrazu vytisknout, aniž by byl vytištěn černě.
Tmavší odstíny budou tištěny jako černé. |
Shadowing (stínování paměti) |
Překopírování obsahu paměti ROM do paměti RAM. Používá se pro zrychlení
některých systémových operací. |
Sharpening (vyostření) |
Zvýšení kvality obrazu zlepšením ostrosti zobrazení čar, ploch i barev.
|
Signature (tiskový arch) |
Vytištěný arch při ofsetovém tisku, na němž je několik stránek uspořádaných
tak, aby po přehnutí, sesazení a vazbě byly stránky správně seřazeny.
|
Silhouetting (siluetování) |
Maskování nebo orámování obrazu, které je izoluje od pozadí. |
SIMM Chip (Single Inline Memory Module) |
Modul
s paměťovými čipy, který má vývody pouze na jedné straně. Používá se pro
rozšiřování paměti RAM počítačů a jiných zařízení. |
Slide (diapozitiv) |
Políčko 35 mm filmu s pozitivním obrazem, uchycené v rámečku a určené k
projekci. |
Smooth (rozostření) |
Proces při kterém se změní vzhled obrazu tak, že se lehce rozmažou nebo
rozostří barvy nebo výplňové vzory. |
SMPTE |
Organizace, která vytváří standardy pro filmový a televizní průmysl.
|
Sneakernet |
Fyzické přenášení disket nebo jiných paměťových médií z místa na místo,
kterým se uskutečňuje přenos informací neelektronickou cestou. |
Soft Proof (vizuální kontrola) |
Prohlížení obrazů na obrazovce monitoru, nikoliv na tiskovém náhledu.
|
Soft-Edge Masking (maskování s přechodem) |
Technika, používaná pro výběr části obrazu tak, aby přechod do okolních
částí byl pozvolný a plynulý. |
SPARC (Scalable Process Advanced RISC Computer nebo Scalable Perfomance
Architecture) |
Pracovní stanice, konstruované společností Sun MicroSystems, používající
procesory RISC. |
Spatial Resolution (plošné rozlišení) |
Nejmenší část obrazu, která je viditelná při libovolném zvětšení.
|
Spectrophotometer (spektrální fotometr) |
Zařízení, používané k měření kvality a přesnosti zobrazení barev na monitoru
nebo na filmu, případně vytištěných na papíru. |
Spline Curve (Bezier Curve) (splajnové křivky, Beziérové křivky)
|
Křivky, proložené danými body, jejichž parametry jsou vypočteny tak, aby
úseky mezi jednotlivými body na sebe plynule navazovaly. |
Spooler |
Funkce nebo proces zpracování výstupních instrukcí a dat před odesláním na
tiskárnu. |
Spot Color (přímá barva) |
Jednotlivé barvy, namíchané odděleně a používané při tisku přímo. Tyto barvy
nejsou vytvářeny kombinací bodů tiskových barev (CMYK). |
Spread (přesah) |
Termín, používaný při ofsetovém tisku, označující vzájemný vztah objektů
nebo barev v už natištěné a právě tištěné vrstvě. Pokud má horní (tištěný)
objekt překrýt spodní, musí být tištěný objekt mírně zvětšený (a může tedy
přesahovat) přes vymaskování ve spodním objektu. |
Step and Repeat (duplikace) |
Proces, při kterém se vytvářejí kopie (duplikáty) obrazu umístěné na danou
pozici, které se používají při tisku. Duplikaci lze provést na počítači
ještě před tiskem, nebo velkoformátovými fotoaparáty vytvořit duplikáty na
filmu nebo fotografickém papíru. |
Stochastic Screening (stochastický rastr) |
Způsob vytváření polotónového rastru, v němž se používá proměnný počet a
náhodné rozmístění bodů. |
Stock Photos (pohlednice) |
Natištěné obrazy, které lze zakoupit a používat místo fotografií.
|
String (řetězec) |
Posloupnost znaků nebo dat, tvořící příkaz. |
Stripping (montáž) |
Procedura sestavování jednotlivých elementů a vytváření složené stránky pro
ofsetový tisk. |
Stroke (čára) |
Pojem, používaný v grafických programech k označení objektů vytvořených tahy
kreslicími nástroji (tužkou nebo perem). Čára může být rovná nebo zakřivená,
uzavřená, nebo otevřená. |
Stylus (dotykové pero) |
Nástroj používaný ke kreslení na grafickém tabletu, může nahradit i
elektronickou myš. |
Sub-Sample |
Přístup k malé části grafického souboru a práci s ním. |
Subtractive Primaries (základní subtraktivní barvy) |
Tři
základní barvy (azurová, purpurová, žlutá), kterými lze při tisku vytvořit
všechny ostatní barvy. |
Superimpose (vrstvení) |
Skládání obrazů nebo segmentů na sebe, vytvářející nové grafické efekty.
|
SWOP (Standard Web Off-Set Printing) |
Označení souhrnu standardů pro přenos a prezentaci informací o barvě. Tento
standard vychází z charakteristik rotačního ofsetového tisku. |
SyQuest Cartridges (kazety, disky, SyQuest) |
Jeden
z typů přenosných magnetických disků, používaných jako paměťové médium.
|
Tablet (graphic Tablet) (tablet, grafický tablet) |
Vstupní zařízení počítače, používající dotykové pero nebo speciálně
konstruovanou myš, kterými se kreslí nebo píše po ploše tabletu anebo
zadávají příkazy. |
Tape Storage (archivování na pásek) |
Záznamové zařízení, používající výměnnou kazetu s magnetickým páskem pro
ukládání i archivaci velkých objemů dat. |
TARGA (Truevision Advanced Raster Graphics Adapter) |
Rozšiřující deska a grafický formát souborů, používající 24bitové kódování
barev, vyvinutý společnostmi ITT/Truevision. |
TCP/IP (Transmission Control Protocol/Internet Program) |
Přenosový a komunikační protokol, vyvinutý na zakázku Ministerstva obrany
USA. Umožňuje síťové propojení a komunikaci počítačů různých platforem a
typů. V současné době patří k nejpoužívanějším komunikačním protokolům,
zejména v počítačové síti Internet. |
Terabyte |
Přibližně 1 bilion byte (1000 GB). Přesná hodnota je 1 099 511 627 776 byte.
Používá se např. pro vyjádření kapacity záznamových médií. |
Texture Mapping (mapování textur) |
Aplikace textury nebo obrazu na povrch obrazu trojrozměrného předmětu,
zobrazeného na obrazovce počítače. |
TGA (TARGA) |
Zkratka používaná pro označení rozšiřující desky nebo formátu TARGA.
|
Thermal Autochrome |
Technologie tisku obrazů, vyvinutá společností Fuji Photo Film. Pro tisk
nejsou nutné chemikálie ani voda. Barviva jsou obsažena přímo ve speciálním
papíru a jsou aktivována teplem. |
Thermal Transfer (tepelný přenos) |
Tisková technologie, která pro nanášení barviva na podklad používá teplo.
|
32 Bit Color (32bitové barvy) |
Způsob kódování barev v grafických souborech, který používá 8bitové
vyjádření každé základní barvy (256 odstínů) v systému RGB, dalších 8 bitů
je použito pro tzv. alfa kanál, který umožňuje zaznamenat 256 úrovní
průhlednosti objektů. |
Thumbnail (náhled) |
Malý,
informativní obraz s nízkým rozlišením, odpovídající danému obrazu.
|
TIE (Tagged Image Extraction) |
Technika prohlížení obrazů v síťových aplikací. Při ní se načítá a přenáší
jen ta část obrazu, která bude zobrazena na monitoru, a snižuje se
komunikační zatížení. |
TIFF (Tagged Image File Format) |
Formát souborů pro ukládání bitmapových obrazů, vyvinutý společností Aldus.
Obrazy mohou být ukládány jako černobílé, ve stupních šedé nebo barevné.
|
Tiling (rozdělení) |
Zobrazení rozměrných obrazů po částech, dílech. Pokud se všechny díly spojí
zpět dohromady, reprodukují původní obraz. |
Tint (odstín) |
Určitý odstín barvy, který se vytváří rastrovou metodou z nejsytější barvy
tak, aby při tisku na papír nebo jiné médium vzniknul dojem světlejší barvy.
|
Toner |
Barvivo, nanášené na papír nebo jiný podkladový materiál při elektrostatické
(bezúderové) technologii tisku. |
Tracking (prostrkávání) |
Celkové nastavení mezer mezi znaky ve sloupcích. |
Transfer Rate (přenosová rychlost) |
Rychlost, s jakou jsou přenášena data, obvykle udávaná počtem bitů
přenesených za sekundu (bps - bits per second) nebo v bytech za sekundu (Bps
- bytes per second). |
Transform (transformace) |
Transformace barev z jednoho barevného systému do jiného (např. transformace
z RGB do CMYK), nebo transformace z jednoho barevného prostoru do jiného.
|
Trapping (přetisk, přesah) |
Technika používaná při přípravě podkladů pro barevný ofsetový tisk. Její
podstatou je vytváření malého přesahu mezi různě barevnými elementy tak, aby
se při tisku jejich barvy vzájemně spojily. Zabrání se tím nepříjemným
konturám, které by mohly vzniknout při nepřesném soutisku. |
Trilinear Scanner (jednoprůchodový skener) |
Skener, využívající tři řádkové snímače CCD, které při jednom průchodu
snímají přes barevné filtry (červený, modrý a zelený) základní barvy
předlohy. |
Tungsten (wolfram) |
Kov
používaný na výrobu vláken v žárovkách, který se při průchodu proudu
rozžhaví na vysokou teplotu a září. Barevná teplota rozžhaveného
wolframového vlákna je 3200 K a odpovídá oranžové barvě. |
TWAIN |
Standardní softwarové rozhraní umožňující komunikaci a vzájemnou spolupráci
různých skenerů a aplikačních programů. |
Tweening (vyplňování) |
Vyplňování prostoru mezi pixely dalšími body buď na základě interpolace nebo
prostého doplnění. |
24-bit Color (24bitové barvy) |
Způsob kódování barev v grafických souborech, který používá 8bitové
vyjádření každé barvy (256 odstínů) v systému RGB. Při tomto způsobu
kódování lze definovat více než 16 milionů barev. |