Informatika. Budoucnost začíná u nás.

Konference NOVÁ INFORMATIKA

 

Konference se koná u příležitosti 75. výročí založení Pedagogické fakulty v Českých Budějovicích.

Nad konferencí převzala záštitu děkanka Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity.

 

Místo a čas

20. září 2023, od 8:30 do 16:30 h.

Pedagogická fakulta JU, České Budějovice, ul. Jeronýmova (vedle Prioru). mapa

Náplň

Kromě tradičních představení některých robotických pomůcek se letos chceme zaměřit na levnou a atraktivní programovatelnou desku micro:bit a její rozšíření.

Dalšími tématy budou např. umělá inteligence a digitální technologie v očích dětí.

Chceme se také věnovat didaktice, konkrétně diskutovat, jak rozeznávat žákovské chyby při výuce programování a jak žáka hodnotit.

Plenární přednášky

1.     Digitální technologie v očích dětí, Datová Lhota

Nová informatika staví na čtyřech okruzích, z nichž snad nejméně se diskutuje o „digitálních technologiích“. Tento okruh se navíc plete s digitálními kompetencemi. Přednáška  shrne výzkumy o dětských prekonceptech a způsobech uvažování o digitálních technologiích a představí druhou sérii výukového seriálu Datová Lhota o fungování počítačů. Přednášku povede doc. Mgr. Cyril Brom, Ph.D. z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy, spoluautor televizního seriálu Datová Lhota.

 

2.     ChatGPT, váš nový žák a kolega
Cílem přednášky je obecné uvedení do problematiky umělé inteligence ve vzdělávání a představení konkrétních způsobů, jak je možné nástroje UI (především ChatGPT) využít. Na následném workshopu pak bude příležitost si vyzkoušet některé ze zmiňovaných metod a společně je kriticky zhodnotit. Přednášku povede Mgr. Tomáš Průdek, učitel z Gymnázia Vincence Makovského v Novém Městě na Moravě.
Pro plnohodnotnou účast na workshopu, který následuje po přednášce, je potřebné, aby jeho účastníci měli před začátkem workshopu založený účet pro přístup k ChatGPT.

Workshopy

Micro:bit

 

Úvod do programování s micro:bitem
Pro všechny, kteří ještě nikdy s micro:bitem nepracovali. Tento workshop se zaměří na naprosté základy programování micro:bitu v blokovém prostředí MakeCode. Účastníci si vyzkouší vytvořit program a nahrát jej do desky, naprogramují vykreslování jednoduchých obrázků a jejich animace a otestují zabudovaná čidla, která v sobě deska má. Nutné pro všechny, kteří se chtějí aktivně zúčastnit ostatních dnešních workshopů s micro:bitem a nevědí, jak se s ním pracuje.

 

Micro:bit s rozšířením – semafor
Micro:bit se především používá jako propojený s dalšími součástkami. Jednou z nejjednodušších je semafor ze tří LED diod. Při workshopu naprogramujeme světla semaforu a přitom zjistíme, jak micro:bit komunikuje s periferními zařízeními a co je číselný a logický vstup a výstup.

 

Programování periférií s micro:bitem
Při tomto workshopu budeme pomocí micro:bitu programovat různé externí periférie. Účastníci si vyzkouší k micro:bitu připojit a ovládat například tlačítka, potenciometr, diody, větráčky. Seznámí se také s učebnicí pro výuku robotiky s micro:bitem a se sadou externích součástek, kterou lze k micro:bitu do výuky dokoupit.

 

Robotika

 

Dash and Dot
Představíme si a vyzkoušíme práci se dvěma programovatelnými robotickými hračkami, které jezdí, svítí, mluví a mohou spolu komunikovat. Naprogramováním této dynamické dvojice robotů můžeme výrazným způsobem měnit jejich osobnost, chování, a zároveň jim dávat příkazy, které je činí jedinečnými. Dash and Dot umožňují seznámit se s programováním a technologiemi zábavným a interaktivním způsobem.

 

VEX GO
Robotické stavebnice se jeví jako skvělý nástroj do světa moderního vzdělávání prostřednictvím robotiky a VEX GO nahrazuje na českých školách legendární LEGO Mindstorms. Workshop pro ty, kteří stavebnici ještě neznají, představí její programování na aktivitách k ovládání senzorů a motorů.

 

Beebot na 1. stupni ZŠ
Co se učí v iinformatice žáčci na 1. stupni ZŠ? Na jaké jejich dovednosti máme navazovat? Pokusíme se napovědět ve workshopu, v němž budeme společně objevovat možnosti výuky algoritmizace s robotickou hračkou Beebot na 1. stupni ZŠ. Ukážeme si i situace, kdy je vzájemná sociální interakce žáků nutnou podmínkou vedoucí k vyřešení informatického problému.

 

Programování

 

Programování v jazyce Python na SŠ
V čem se učí programovat středoškoláci? Jak ve výuce programování pokračovat, když jsme zvládli blokové programování? Během workshopu si v roli žáků vyzkoušíme naprogramování několika jednoduchých úloh v jazyce Python. V rámci úloh, které jsou určené pro studenty středních škol, budeme vytvářet nejen klasické textové výpisy, ale také kreslit na plátno.

 

Programovací desková hra Scottie Go!
V tomto workshopu se účastníci seznámí se Scottie Go! – deskovou hrou, ve které se program sestavuje z fyzických bloků přímo na školní lavici a poté je importován do aplikace v tabletu, v níž program řídí pohyb a chování virtuálního robota. Účastníci budou ve skupinách řešit programovací problémy s touto pomůckou, která je unikátní svým pojetím sestavování programu i kontrolou jeho správnosti.

 

 Informatika bez počítače

 

Kódování obrázku s micro:bitem
Aktivity pro mladší žáky k pochopení problematiky kódování bitmapového obrázku. Budeme kreslit a kódovat černobílé obrázky, dekódovat je a zahrajeme si i na internet. Ukážeme si, jaké problémy je možné řešit v souvislosti s kódováním grafiky. Micro:bit zde nebudeme programovat, pouze jej použijeme jako atraktivní pracovní pomůcku (bez níž by se tyto aktivity také obešly).

 

Informatika bez počítače
Že informatika nejsou počítače, si ukážeme na několika aktivitách pro celou třídu, v nichž nebudeme potřebovat žádné pomůcky, jen tužku a papír. Uvidíme, že hravá aktivita může přerůst v poznání nějakého informatického principu. Na závěr upozorníme na velkou studnici pestrých informatických úloh, kterou poskytuje archiv soutěže Bobřík a jeho sestavy úloh, z nichž učitel může sestavit vlastní výuku.

 

Didaktika

 

Žákovské chyby při programování
Chceme-li naučit žáky programovat, nestačí jim předkládat vzorová řešení. Jednou z bezesporu nejnáročnější činností učitele při programování je hledání chyby v žákovském programu a hledání jejích příčin v hlavě žáka. Při workshopu si účastníci vyzkouší právě hledání chyb, jejich příčin a možné nápovědy ze strany učitele k jejímu nalezení. Programy budou napsány v jazyce Scratch s úrovní pro 2. stupeň ZŠ.

 

Hodnocení žáka z informatiky – beseda
Jak vlastně hodnotíme žáka z informatiky? Jaké trable jsou s tím spojené? Je hodnocení žáka užitečné? Co se nám osvědčilo a co by mohlo inspirovat ostatní kolegyně a kolegy? Beseda o tom, jak hodnotit žáka při programování, ve skupinové práci při robotice, při projektové činnosti. Přijďte si poslechnout názory ostatních a podělit se o své zkušenosti. Na tento workshop není třeba se registrovat předem.

 

Další témata

 

ChatGPT, váš nový žák a kolega
Seminář k plenární přednášce o umělé inteligenci, bude na ni volně navazovat. Praktické vyzkoušení některých funkcí ChatGPT pod vedením přednášejícího. Pro plnohodnotnou účast na workshopu je potřebné, aby jeho účastníci měli před začátkem workshopu založený účet pro přístup k ChatGPT. Na tento workshop není třeba se registrovat předem.

 

Interaktivní a on-line technologie ve výuce na ZŠ
Představení aktuálních interaktivních a on-line technologií pro tvorbu žákovských aktivit či testů pro využití při přímé výuce či samostatně na interaktivní tabuli, tabletu či mobilu. Účastníci workshopu si prakticky vyzkouší tvorbu aktivit především v on-line aplikaci Lumio by Smart, která nahrazuje software Smart Notebook a seznámí se s aplikacemi Wordwall, Umímeto, Školákov a dalšími. Účastníci také získají přístup k výukovým materiálům, e-learningovým kurzům a videozáznamům.

 

Rámcový program

  • 8:00 Start registrace
  • 8.30 Zahájení, úvodní slovo děkanky fakulty
  • 9:00  Workshopy – 1. část
  • 10:00 Workshopy – 2. část
  • 11:00 Workshopy – 3. část
  • 11:45 Přestávka, občerstvení
  • 12:30 Plenární přednáška č. 1
  • 13:30 Workshopy – 4. část
  • 14:30 Plenární přednáška č. 2
  • 15:30 Workshopy – 5. část
  • 16:15 Předání certifikátů, závěr
  • 16:30 Konec akce

Další informace

Akce je akreditována jako další vzdělávání učitelů a je možno hradit ji ze „šablon“. Účastníci obdrží certifikát.

Součástí konference je občerstvení.

Plakát konference ke stáhnutí je dole na stránce.

Dokumenty

Soubor Popis Datum přidání Velikost
pdf Plakat-NI23 22. 06. 2023 19:14 936 KB