Jde o jednooborové studium učitelství pouze informatiky (navazující na obor ITA).
Přijímací zkouška
Uchazečům, kteří JSOU ABSOLVENTY bc. programu Asistent se zaměřením na vzdělávání a informatiku nebo Informační technologie a e-learning na Pedagogické fakultě JU, je přijímací zkouška z informatiky prominuta. Uchazeči, kteří NEJSOU ABSOLVENTY žádného z těchto programů, konají do navazujícího studia ústní přijímací zkoušku z informatiky.
Okruhy k přijímací zkoušce
Uchazeč dostane dvě otázky: jednu teoretickou otázku a jednu praktickou úlohu.
Na teoretickou otázku uchazeč odpovídá ústně. Praktickou úlohu vyřeší při přípravě „na potítku“ a před komisí předvede a obhájí její řešení.
Teoretické otázky
- Operační systém
Operační systém – definice, funkce a vlastnosti. Multitasking, multiuser. Přehled OS a jejich charakteristika.
- Procesy
Blokové schéma stavů procesu. Multitasking. Preemptivní a nepreemptivní plánování. Výpis a ukončení procesu ve Windows a Linuxu.
- Deadlock
Deadlock – vysvětlení pojmu, podmínky vzniku. Metody předcházení deadlocku, vyhýbání se deadlocku, detekce a řešení deadlocku.
- Síťová vrstva
Popis IP protokolu, důležité atributy IP datagramu, principy hierarchického adresování, adresování podsítí, funkce směrovačů, next-hop adresa (činnost směrovače), struktura IP adresy (IPv4 i IPv6), maska sítě.
- Transportní vrstva
Funkce transportní vrstvy, protokoly TCP, UDP, klíčové funkce a pohled z hlediska spolehlivosti, adresace portů, segmentace, navazování a ukončení spojení. Příklady, kde je vhodné použít TCP a kde UDP.
- Architektura sítí, služby sítí
Popis a porovnání architektury TCP/IP a ISO OSI, funkce jednotlivých vrstev. Protokoly aplikační vrstvy modelu TCP/IP, Telnet, SSH, SMTP, POP, IMAP, HTTP a systém DNS), další aplikace.
- Informace
Pojem informace, míra informace, neurčitost. Shanonova věta. Signál, abeceda. Zpráva, atributy zprávy, informační hodnota zprávy.
- Kódování
Klasifikace kódů, smysl a význam kódování, prefixové kódy, prefixový strom, redundance, rovnoměrné kódy.
- Komprese
Komprese, statistické metody, Huffmanovo kódování, aritmetické kódování, slovníkové metody – LZ77.
- Algoritmy – základní pojmy
Definice algoritmu, základní vlastnosti algoritmů. Správnost algoritmů, obecnost, efektivita. Časová a paměťová složitost algoritmů.
- Datové struktury
Základní struktury – zásobník, fronta, prioritní fronta, lineární spojové seznamy. Stromy, binární vyhledávací stromy. Princip, implementace, použití.
- Řadicí algoritmy
Třídicí, řadicí, vyhledávací algoritmy. Selection Sort, Insert Sort, Bubble Sort, Heap Sort, Quick Sort. Půlení intervalu. Princip, výhody a nevýhody, typické použití.
- E-learning
Charakteristika tohoto typu vzdělávání. Vhodná elektronická prostředí, kritéria. Struktura kurzu z hlediska výuky, opakování, procvičování a kontroly znalostí. Role tutora, zpětná vazb Blended learning – charakteristika, klady a zápory oproti běžné výuce.
- Architektura počítačů
Binární soustava: důvod, reprezentace čísel a znaků. Architektury von Neumann vs. Harvard, vysvětlit funkci hlavních komponent počítače (paměť, procesor, HDD, …).
- Vstupně-výstupní zařízení a periferie počítače
Vstupní zařízení (klávesnice, myš, dotyková obrazovka, …), výstupní zařízení
Praktické problémové úlohy
- Kombinatorické principy
Princip bijekce, princip součtu, součinu, logický strom, princip inkluze-exkluze, princip faktorizace.
- Relace
Pojem a definice relace, vlastnosti relací (reflexivnost, symetričnost, antisymetričnost, tranzitivnost atd.). Znázornění relací grafem. Skládání relací.
- Grafy
Základní pojmy, grafové operace. Stromy.
- Aplikace teorie grafů
Metrické úlohy na grafech, cestování v grafech. Hledání minimální kostry grafu, hledání nejkratší cesty.
- Datový kód webové stránky, HTML, XHTML
Základní struktura datového kódu webové stránky, DTD, kódování webu (znakové sady), metainformace, hlavička a patička webu, tělo webu. Základní sémantika pro písmo, odstavce a nadpisy. Obrázky na webu a jejich formát, obrazové mapy, webové odkazy a tabulky.
- Validita kódu, optimalizace webu pro vyhledávače
Validita kódu, optimalizační techniky (SEO), specifika jazyka XHTML v porovnání s HTML, specifika HTML5, on-page faktory, off-page faktory, Page Rank, zpětné odkazy, nástroje pro testování validity a SEO.
- Sazba dokumentu v LATEX
Základní kód dokumentu v LaTeX, třídy, rozšiřující balíčky, syntaxe příkazů a symbolů, sazba speciálních znaků, komentáře, sazba matematických vzorců. Typy a velikost písma v LaTeX, nadpisy, prostředí v LaTeX. Obrázek v LaTeX dokumentu a jeho formát.
- Blokové programování
Základní principy objektově orientovaného programování. Zapouzdřenost, dědičnost, víceznačnost. Návrh třídy. Instanční a statické členy třídy.
- Programové struktury
Základní programové konstrukty. Větvení, iterace. Operace s proměnnými primitivních typů, řetězcovými proměnnými a poli. Ladění, refaktorizace.
- Programování s datovými strukturami
Operace se složitějšími datovými strukturami – seznam, fronta, zásobník, hash mapa (hash tabulka). Ladění, refaktorizace.
- Digitalizace akustického signálu
Převod časového průběhu analogového signálu metodou PCM do binární podoby, výpočet paměťové náročnosti nekomprimovaného audia, aplikace metod bezeztrátové komprese na digitalizovaný signál (Huffmann, RLE).
- Rastrová reprezentace obrazu
Převod obrázku v rastru do binární podoby, výpočet velikosti nekomprimovaného obrazu v různých barevných hloubkách. Kódování barev RGB, CMYK, HSL, reprezentace barev v hexadecimální soustavě. Úprava obrazu: histogram, křivky, jas, kontrast, odstín, saturace.
- Návrh databáze
Entitně-relační a relační model dat. Mapování ER modelu na relační model.
- Dotazy nad databází
Dotazovací jazyky. Relační algebra. SQL.
- Normalizace relační databáze
Relační databáze. Funkční závislosti. Určování klíčů. Normalizace databází. První, druhá, třetí a Boyce-Coddova normální forma. Dekompozice a syntéza.
Seznam ani znění praktických úloh není uchazečům předem znám. Praktická problémová úloha je komisí přidělena.
Přehled ukázkových praktických úloh je ke stažení dole. Nejde ovšem o jejich seznam ani výběr z těchto úloh, pouze o ukázky, jak takové úlohy mohou vypadat. Vystavené úlohy jsou vybrány ze státnicových praktických úloh oboru Informační technologie a e-learning.