Toto je záložní verze starého webu Pedagogické fakulty JU (https://old.pf.jcu.cz), která již nebude dále aktualizována.
 
Od září 2022 funguje nový web fakulty na standardní adrese https://www.pf.jcu.cz.

Symbol PF Závěrečná zpráva k projektu MŠMT 155/2004

Závěrečná zpráva k projektu MŠMT 155/2004

Příprava učitelů pro specifické oblasti - rozvoj motorických činností hendikepovaných dětí

Řešitelé:
PaedDr. Jiří Tesař, Ph.D., vedoucí kolektivu
Mgr. Eva Roučová
PaedDr. Alena Poláchová

Realizace projektu:

  1. Výběrový předmět "Praktická reedukační a kompenzační cvičení pro děti LMD - ADHD".
    připravuje studenty pro řešení reálných specifických situací výchovně vzdělávacího procesu. Z tohoto důvodu je o ni mezi studenty značný zájem. Již pro ZS 2005/2006 se počítá s kapacitou 35 posluchačů.
  2. Pro zkvalitnění této přípravy a rozšíření vědecko výzkumné činnosti v této oblasti bylo pracoviště dovybaveno potřebnou technikou, pomůckami a spotřebním materiálem:
    • 1 ks PC, Upgrade PC,
    • tiskárna,
    • digitální fotoaparát,
    • Zoner Pro (software pro úpravu obrazového materiálu)
    • software (multilicence InventorPack pro výuku a pořizování technické dokumentace)
    • výukový software (Věci kolem nás, Zoner Pro)
    • specifické učebními pomůcky pro výzkum (vykrajovačky, mixér,...)
    • literatura (učebnice pro ZŠ, odborná literatura, sborníky,...)
    • spotřební materiál (kancelářské potřeby, CD, DVD média, Flash disk, tonery,...).

    Viz příloha č. 1.

  3. V rámci řešení uvedeného výzkumného úkolu byl proveden rozsáhlý pedagogický výzkum, na němž se částečně podílely 3 studentky učitelství pro 1. stupeň ZŠ (diplomové práce) a externí spolupracovnice (2 učitelky 1. stupně ZŠ). Uvedený výzkumný projekt je rovněž součástí připravované disertační práce (Mgr. Roučová) - podrobněji viz "Dosažené výsledky".
  4. Pro výuku jsou připraveny kompletní studijní a didaktické materiály z výše uvedené problematiky (učební texty, reálná i multimediální podoba souboru terapeutických pomůcek a učebních pomůcek). Tyto materiály poslouží rovněž v kurzech DVPP, realizovaných pro učitele 1. stupně ZŠ.
  5. Byla vypracována závěrečná zpráva

Dosažené výsledky řešení

Hlavní výzkum byl zaměřen na posouzení efektivity komerčně dodávaného počítačového programu DysCom firmy Arid. Program je určen především ke krátkodobé i dlouhodobé výukové podpoře dětí se specifickými výukovými potřebami.

Výzkumný vzorek tvořilo celkem 202 dětí mladšího školního věku (2.-5. třída) ze tří ZŠ v Českých Budějovicích: ZŠ Nová ulice, ZŠ Kubatova a ZŠ E. Destinové. Z toho 99 dětí s diagnostikovaným ADHD a 103 bez tohoto syndromu. Početně převažovali chlapci - 112.

Cílem výzkumu bylo zjistit zda a do jaké míry se budou lišit výsledky 1. a 2. měření u obou skupin dětí (s ADHD a bez ADHD). Mezi jednotlivými fázemi výzkumu (měřeními) děti se syndromem procházely námi realizovanou několikaměsíční nácvičnou fází, zaměřenou především na zlepšení vizuomotorické koordinace, vizuální paměti a schopností tvarového rozlišování pomocí jiných, než testových úloh z programu DysCom.

V první etapě bylo první měření realizováno v září roku 2002, druhé měření v červnu 2003. V druhé etapě bylo měření realizováno v lednu 2004, druhé měření v listopadu 2004. Pro vyhodnocování výsledků byla použita metoda teoretické analýzy, metody třídění, kvantitativního a kvalitativního vyhodnocení a statistické metody - Wilcoxonův test a Studentův t-test.

K měření bylo vybráno celkem pět cvičení ze třetího bloku programu DysCom, tj. "Zrakové vnímání". Detailní popis testových úloh je zcela nad rámec rozsahu tohoto textu, případné zájemce odkazujeme na http://www.razdva.cz/arid/dyscom/.

Program DysCom je určen všem dětem, které mají z nejrůznějších důvodů obtíže při osvojování dovedností jako je čtení, psaní a při nabývání jazykových dovedností pro potřeby úspěšné komunikace v našem sociokulturním prostředí. Program vychází vstříc dětem, které potřebují dlouhodobě nebo krátkodobě specifickou výukovou podporu.

Shrnutí výsledků provedeného výzkumu:

Při ověřování 2. hypotézy, (předpoklad statisticky významného rozdílu mezi výsledky obou měření u obou zúčastněných skupin), bylo možno konstatovat, že obě skupiny dětí dosáhly u konečného měření lepších výsledků.

Děti s ADHD dosáhly na výstupu statisticky významných rozdílů ve výkonech ve všech úlohách. Největší problémy měly při koncentraci pozornosti, zrakové diferenciaci - viz výsledky v úloze "Figura a pozadí". Cvičná fáze se jevila jako efektivní a právě v této úloze dosáhly děti největších rozdílů mezi oběma měřeními.

Podobný závěr platil i pro děti bez ADHD a to přesto, že se tyto děti cvičné fáze výzkumu neúčastnily.

Ve všech úlohách si vedly daleko lépe děti bez ADHD. Hypotéza H1 byla s 95% platností potvrzena. Přestože děti s ADHD ani po 2. měření nedosáhly podobných výsledků, jako děti bez tohoto syndromu (které navíc úlohy netrénovaly), považujeme práci s programem DysCom za efektivní. Děti s ADHD dosáhly výrazného zlepšení především v úlohách, které jim při 1. měření dělaly největší potíže. Jako nejefektivnější jsme shledali cvičení "Figura a pozadí". (Grafické znázornění výsledků výzkumu - viz příloha č. 2), podrobněji rozpracováno - viz přehled publikací ke grantu, položky 1) 2).

 

Na základě výsledků výzkumu a po praktických zkušenostech a pozorováních v jeho průběhu, si dovolujeme doporučit program DysCom pro reedukaci ADHD. Cvičení se ukázala jako reálně efektivní, umožňující dítěti zábavnou a nenásilnou formou zlepšovat své výukové výsledky. Práce s počítačem měla výraznou motivační funkci a rozvíjela i samostatnou práci dítěte.

Práci s programem DysCom zařazujeme i do pregraduální přípravy studentů učitelství pro 1. stupeň ZŠ. Lze konstatovat, že je o takto pojatou výuku mimořádný zájem, což ukazuje na význam, který studenti přikládají vzdělávání dětí se specifickými výukovými potřebami.

V nejbližší době bude tento kurz zařazen do nabídky programů "Dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků".

V rámci řešení grantu byly řešiteli realizovány následující publikační výstupy:

ROUČOVÁ, E., POLÁCHOVÁ, A., TESAŘ, J.: Vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami - výzkum efektivity výukového programu. In Profese učitele a současná společnost. XII. Konference ČAPV. Ústí nad Labem: PdF UJEP, 2004. Sborník anotací s. 51. ISBN 80-7044-571-8. Sborník příspěvků - CD-ROM. 1)

ROUČOVÁ, E., POLÁCHOVÁ, A.: Humanizace technického vzdělávání - příprava učitelů pro výuku žáků se specifickými potřebami. In Trendy technického vzdělávání 2004. Olomouc: Votobia, 2004, s. 222-224. ISBN 80-7220-182-4. 2)

ROUČOVÁ, E.: Preparation of primary school teachers in the area of technical education of children with dyspraxia. In DIDMATTECH 2004. Rzesów: Uniwersytet Rzeszowski, 2004, s. 363-367. ISBN 83-88845-39-X.

ROUČOVÁ, E.: Příprava učitelů primární školy v oblasti technického vzdělávání dětí s dyspraxií. In Modernizace vysokoškolské výuky technických předmětů III. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004, s. 36-38. ISBN 80-7041-438-3.

Tesař, J.: Počítačem podporovaná výuka fyziky a rozvoj tvořivosti, in: Pedagogický software 2004, (Sborník příspěvků z konference s mezinárodní účastí), s. 259-262, Vyd.: Scientific Pedagogical Publishing, Č. Budějovice 2004, ISBN 80-85645-49-1.

Tesař, J.: Informační a komunikační technologie a tvořivost při výuce fyziky, in: XVII. DIDMATTECH 2004 - Technika - informatyka - edukacia. (Sborník příspěvků z mezinárodní konference, editor W. Furmanek, W. Walat), s. 239-243, Rzeszów 2004, Polská republika, ISBN 83-88845-39-X.

Tesař, J.: Didaktika fyziky na PF JU - současnost a perspektivy, in: Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu (Sborník z konference konané 13. - 14. 9. 2004 na Pedagogické fakultě MU v Brně, ed. T. Janík, V. Mužík, O. Šimoník) s. 41, ISBN 80-210-3474-2

Tesař, J.: Počítačem podporovaná výuka fyziky na ZŠ, in: ACTA FACULTATIS STUDIORUM HUMANITATIS ET NATURAE UNIVERSITATIS PREŠOVIENSIS - Prírodné vedy a IKT- supplementum, Prešov 2004, s. 128-132, ISBN 80-8068-295-X

POLÁCHOVÁ, A.: Profesní vybavenost učitele - předmět Praktické činnosti. In Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu. Brno: PF MU, 2004. Sborník anotací s. 59. ISBN 80-210-3474-2. Sborník příspěvků - CD ROM.

 

V Českých Budějovicích 10. 1. 2005

Dr. J. Tesař, řešitel

Přílohy:

Příloha č. 1
Čerpání přidělených prostředků   g155-04-app1.doc
Příloha č. 2
Grafické vyjádření výsledků pedagogického výzkumu   g155-04-app2.doc