Závěrečná zpráva k projektu MŠMT 155/2004
Závěrečná zpráva k projektu MŠMT 155/2004
Příprava učitelů pro specifické oblasti - rozvoj motorických činností hendikepovaných dětí
- Řešitelé:
- PaedDr. Jiří Tesař, Ph.D., vedoucí kolektivu
Mgr. Eva Roučová
PaedDr. Alena Poláchová
Realizace projektu:
- Výběrový předmět "Praktická reedukační a kompenzační cvičení pro děti LMD - ADHD".
připravuje studenty pro řešení reálných specifických situací výchovně vzdělávacího procesu. Z tohoto důvodu je o ni mezi studenty značný zájem. Již pro ZS 2005/2006 se počítá s kapacitou 35 posluchačů. - Pro zkvalitnění této přípravy a rozšíření vědecko výzkumné činnosti v této oblasti bylo pracoviště dovybaveno
potřebnou technikou, pomůckami a spotřebním materiálem:
- 1 ks PC, Upgrade PC,
- tiskárna,
- digitální fotoaparát,
- Zoner Pro (software pro úpravu obrazového materiálu)
- software (multilicence InventorPack pro výuku a pořizování technické dokumentace)
- výukový software (Věci kolem nás, Zoner Pro)
- specifické učebními pomůcky pro výzkum (vykrajovačky, mixér,...)
- literatura (učebnice pro ZŠ, odborná literatura, sborníky,...)
- spotřební materiál (kancelářské potřeby, CD, DVD média, Flash disk, tonery,...).
Viz příloha č. 1.
- V rámci řešení uvedeného výzkumného úkolu byl proveden rozsáhlý pedagogický výzkum, na němž se částečně podílely 3 studentky učitelství pro 1. stupeň ZŠ (diplomové práce) a externí spolupracovnice (2 učitelky 1. stupně ZŠ). Uvedený výzkumný projekt je rovněž součástí připravované disertační práce (Mgr. Roučová) - podrobněji viz "Dosažené výsledky".
- Pro výuku jsou připraveny kompletní studijní a didaktické materiály z výše uvedené problematiky (učební texty, reálná i multimediální podoba souboru terapeutických pomůcek a učebních pomůcek). Tyto materiály poslouží rovněž v kurzech DVPP, realizovaných pro učitele 1. stupně ZŠ.
- Byla vypracována závěrečná zpráva
Dosažené výsledky řešení
Hlavní výzkum byl zaměřen na posouzení efektivity komerčně dodávaného počítačového programu DysCom firmy Arid. Program je určen především ke krátkodobé i dlouhodobé výukové podpoře dětí se specifickými výukovými potřebami.
Výzkumný vzorek tvořilo celkem 202 dětí mladšího školního věku (2.-5. třída) ze tří ZŠ v Českých Budějovicích: ZŠ Nová ulice, ZŠ Kubatova a ZŠ E. Destinové. Z toho 99 dětí s diagnostikovaným ADHD a 103 bez tohoto syndromu. Početně převažovali chlapci - 112.
Cílem výzkumu bylo zjistit zda a do jaké míry se budou lišit výsledky 1. a 2. měření u obou skupin dětí (s ADHD a bez ADHD). Mezi jednotlivými fázemi výzkumu (měřeními) děti se syndromem procházely námi realizovanou několikaměsíční nácvičnou fází, zaměřenou především na zlepšení vizuomotorické koordinace, vizuální paměti a schopností tvarového rozlišování pomocí jiných, než testových úloh z programu DysCom.
V první etapě bylo první měření realizováno v září roku 2002, druhé měření v červnu 2003. V druhé etapě bylo měření realizováno v lednu 2004, druhé měření v listopadu 2004. Pro vyhodnocování výsledků byla použita metoda teoretické analýzy, metody třídění, kvantitativního a kvalitativního vyhodnocení a statistické metody - Wilcoxonův test a Studentův t-test.
K měření bylo vybráno celkem pět cvičení ze třetího bloku programu DysCom, tj. "Zrakové vnímání". Detailní popis testových úloh je zcela nad rámec rozsahu tohoto textu, případné zájemce odkazujeme na http://www.razdva.cz/arid/dyscom/.
Program DysCom je určen všem dětem, které mají z nejrůznějších důvodů obtíže při osvojování dovedností jako je čtení, psaní a při nabývání jazykových dovedností pro potřeby úspěšné komunikace v našem sociokulturním prostředí. Program vychází vstříc dětem, které potřebují dlouhodobě nebo krátkodobě specifickou výukovou podporu.
Shrnutí výsledků provedeného výzkumu:
Při ověřování 2. hypotézy, (předpoklad statisticky významného rozdílu mezi výsledky obou měření u obou zúčastněných skupin), bylo možno konstatovat, že obě skupiny dětí dosáhly u konečného měření lepších výsledků.
Děti s ADHD dosáhly na výstupu statisticky významných rozdílů ve výkonech ve všech úlohách. Největší problémy měly při koncentraci pozornosti, zrakové diferenciaci - viz výsledky v úloze "Figura a pozadí". Cvičná fáze se jevila jako efektivní a právě v této úloze dosáhly děti největších rozdílů mezi oběma měřeními.
Podobný závěr platil i pro děti bez ADHD a to přesto, že se tyto děti cvičné fáze výzkumu neúčastnily.
Ve všech úlohách si vedly daleko lépe děti bez ADHD. Hypotéza H1 byla s 95% platností potvrzena. Přestože děti s ADHD ani po 2. měření nedosáhly podobných výsledků, jako děti bez tohoto syndromu (které navíc úlohy netrénovaly), považujeme práci s programem DysCom za efektivní. Děti s ADHD dosáhly výrazného zlepšení především v úlohách, které jim při 1. měření dělaly největší potíže. Jako nejefektivnější jsme shledali cvičení "Figura a pozadí". (Grafické znázornění výsledků výzkumu - viz příloha č. 2), podrobněji rozpracováno - viz přehled publikací ke grantu, položky 1) 2).
Na základě výsledků výzkumu a po praktických zkušenostech a pozorováních v jeho průběhu, si dovolujeme doporučit program DysCom pro reedukaci ADHD. Cvičení se ukázala jako reálně efektivní, umožňující dítěti zábavnou a nenásilnou formou zlepšovat své výukové výsledky. Práce s počítačem měla výraznou motivační funkci a rozvíjela i samostatnou práci dítěte.
Práci s programem DysCom zařazujeme i do pregraduální přípravy studentů učitelství pro 1. stupeň ZŠ. Lze konstatovat, že je o takto pojatou výuku mimořádný zájem, což ukazuje na význam, který studenti přikládají vzdělávání dětí se specifickými výukovými potřebami.
V nejbližší době bude tento kurz zařazen do nabídky programů "Dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků".
V rámci řešení grantu byly řešiteli realizovány následující publikační výstupy:
ROUČOVÁ, E., POLÁCHOVÁ, A., TESAŘ, J.: Vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami - výzkum efektivity výukového programu. In Profese učitele a současná společnost. XII. Konference ČAPV. Ústí nad Labem: PdF UJEP, 2004. Sborník anotací s. 51. ISBN 80-7044-571-8. Sborník příspěvků - CD-ROM. 1)
ROUČOVÁ, E., POLÁCHOVÁ, A.: Humanizace technického vzdělávání - příprava učitelů pro výuku žáků se specifickými potřebami. In Trendy technického vzdělávání 2004. Olomouc: Votobia, 2004, s. 222-224. ISBN 80-7220-182-4. 2)
ROUČOVÁ, E.: Preparation of primary school teachers in the area of technical education of children with dyspraxia. In DIDMATTECH 2004. Rzesów: Uniwersytet Rzeszowski, 2004, s. 363-367. ISBN 83-88845-39-X.
ROUČOVÁ, E.: Příprava učitelů primární školy v oblasti technického vzdělávání dětí s dyspraxií. In Modernizace vysokoškolské výuky technických předmětů III. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004, s. 36-38. ISBN 80-7041-438-3.
Tesař, J.: Počítačem podporovaná výuka fyziky a rozvoj tvořivosti, in: Pedagogický software 2004, (Sborník příspěvků z konference s mezinárodní účastí), s. 259-262, Vyd.: Scientific Pedagogical Publishing, Č. Budějovice 2004, ISBN 80-85645-49-1.
Tesař, J.: Informační a komunikační technologie a tvořivost při výuce fyziky, in: XVII. DIDMATTECH 2004 - Technika - informatyka - edukacia. (Sborník příspěvků z mezinárodní konference, editor W. Furmanek, W. Walat), s. 239-243, Rzeszów 2004, Polská republika, ISBN 83-88845-39-X.
Tesař, J.: Didaktika fyziky na PF JU - současnost a perspektivy, in: Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu (Sborník z konference konané 13. - 14. 9. 2004 na Pedagogické fakultě MU v Brně, ed. T. Janík, V. Mužík, O. Šimoník) s. 41, ISBN 80-210-3474-2
Tesař, J.: Počítačem podporovaná výuka fyziky na ZŠ, in: ACTA FACULTATIS STUDIORUM HUMANITATIS ET NATURAE UNIVERSITATIS PREŠOVIENSIS - Prírodné vedy a IKT- supplementum, Prešov 2004, s. 128-132, ISBN 80-8068-295-X
POLÁCHOVÁ, A.: Profesní vybavenost učitele - předmět Praktické činnosti. In Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu. Brno: PF MU, 2004. Sborník anotací s. 59. ISBN 80-210-3474-2. Sborník příspěvků - CD ROM.
V Českých Budějovicích 10. 1. 2005
Dr. J. Tesař, řešitel
Přílohy:
- Příloha č. 1
- Čerpání přidělených prostředků g155-04-app1.doc
- Příloha č. 2
- Grafické vyjádření výsledků pedagogického výzkumu g155-04-app2.doc