Toto je záložní verze starého webu Pedagogické fakulty JU (https://old.pf.jcu.cz), která již nebude dále aktualizována.
 
Od září 2022 funguje nový web fakulty na standardní adrese https://www.pf.jcu.cz.

Symbol PF Zpráva o řešení projektu č. 156/2004

Zpráva o řešení projektu č. 156/2004

Název projektu:  

Odborná učebna didaktiky prvouky, přírodovědy, přírodopisu a biologie

Zařazení projektu:   Transformační a rozvojové projekty MŠMT, Program 1 (na podporu rozvoje struktury), podprogram a) (podpora rozvoje nové struktury a modulární skladba studijních programů), bod c)
Řešitel:   Mgr. Jan Petr, Ph.D.

Cíle projektu:

  1. Modernizace přípravy studentů učitelství v oblasti didaktiky přírodovědných disciplín
  2. Vytvoření vhodných podmínek pro výuku didaktiky přírodovědných předmětů (prvouka, přírodověda, přírodopis, biologie) s ohledem na současné trendy v rozvoji komunikačních dovedností studentů.
  3. Vytvoření kvalitního multimediálního prostředí pro práci v seminářích všech typů studia s možností využívání výukových počítačových programů, počítačových prezentací, video a dataprojekce nebo projekční mikroskopie.
  4. Účelné využití času, techniky, pomůcek, přírodnin, literatury atd. společně ve všech didaktikách - pomůcky a výukové prostředky k dispozici přímo v učebně nebo v jejím zázemí.

Výsledky řešení:

Při řešení projektu byla vybudována odborná učebna pro výuku didaktiky přírodovědných předmětů. Za tímto účelem byla přestavěna vybraná učebna (J304), kde se didaktiky většinou vyučují. Na náklady fakulty byla odstraněna hygienicky nevyhovující příčka. Zvětšil se prostor učebny a kapacita vzrostla na 32 pracovních míst. Celý prostor byl stavebně upraven pro výuku v seminářích. Byla provedena rekonstrukce elektroinstalací (dostatečný počet zásuvek pro přístroje), zavedena počítačová síť a místnost byla vybavena novým nábytkem. Pracovní stoly byly voleny tak, aby mohl být prostor v krátké době variabilně změněn podle momentální potřeby pro seminář. Může být tak realizována výuka podle moderních požadavků na rozvoj komunikačních dovedností, výuka ve skupinách, frontální výuka atd. Současně je pracovna vybavena skříněmi pro uložení pomůcek a audiovizuálních prostředků.

Místnost byla dále vybavena bílou magnetickou tabulí a nástěnkami.

Pro zajištění výuky byly pořízeny audiovizuální pomůcky a počítač s příslušným softwarem. Výstup z těchto zařízení je možný na dataprojektor. Současně je k dispozici stávající vybavení - televizor a videorekordér. V souvislosti s tím bylo doplněno zatemnění.

Pro zajištění výuky didaktik byla dále pořízena příruční knihovna učebnic prvouky, přírodovědy, přírodopisu a biologie. Souběžně s tím fakultní knihovna zajistila vybavení učebnicemi i do studovny (hrazeno z prostředků fakulty). Rovněž byla pořízena sada pomůcek pro názornou výuku v seminářích z didaktiky, které jsou dále využitelné i v jednotlivých odborných předmětech. Jedná se o anatomické modely, obrazy, modely přírodnin a preparované kostry živočichů. Souběžně s tím bylo pracoviště vybaveno mikroskopem s videokamerou, umožňující prezentaci mikropreparátů na TV nebo pomocí datavideoprojektoru. Za tímto účelem byla doplněna souprava mikropreparátů.

Učebna byla vybudována pro zkvalitnění výuky didaktik přírodovědných předmětů. Proto je snaha o maximální rozvrhové vytížení této učebny pro tyto předměty. Současně je využívána pro seminární výuku volitelných předmětů (Mimoškolní zájmová činnost, Fotografie pro biology, Základy přírodovědy regionální, ...). Vzhledem k tomu, že je místnost k dispozici i jiným katedrám, mohou ji využívat, pokud to rozvrhové možnosti dovolí, i vyučující z jiných kateder.

Některá zařízení jsou mobilní a mohou být využívána i v případě výuky v jiné učebně nebo při jiných formách výuky.

Projekt byl realizován v souladu s jeho původním záměrem. Pokud došlo ke změnám v řešení projektu, byly důsledkem aktuálních změn na trhu (ceny a nabídka jednotlivých položek) a vývojem výuky na fakultě. Důvodem změn byla také snaha o maximální účelné využití přidělených prostředků v souladu s podaným projektem.

 

Cíle projektu byly naplněny. Vybavená učebna poskytuje kvalitní zázemí pro výuku didaktik přírodovědných předmětů. Výuka didaktik již v učebně probíhala během řešení projektu v roce 2004 a na základě zkušeností bylo možné provádět změny v projektu. Současně s tím bylo ověřeno zkvalitnění výukového zázemí v budované učebně.

 

10. 1. 2005

Mgr. Jan Petr, Ph.D.

Přílohy:

Příloha č. 1
Vyúčtování grantových prostředků projektu 156/2004   g156-04-app1.xls
Příloha č. 2
Zdůvodnění dílčích změn oproti původnímu návrhu projektu 156/2004   g156-04-app2.doc