Závěrečná zpráva o řešení RP číslo 170
Závěrečná zpráva o řešení RP číslo 170
"Příprava akademických pracovníků
Jihočeské univerzity se zaměřením na tvorbu e-learningových kurzů"
Popis výchozího stavu a cíle projektu
Výuka na vysokých školách je v současné době velmi významně ovlivňována informačními a komunikačními technologiemi. Efektivní využití těchto technologií v prezenční a zejména v kombinované formě studia však vyžaduje teoretickou i praktickou přípravu vyučujících na vysokých školách. S nárůstem počtu studentů se využití informačních a komunikačních technologií stává nezbytností. V současné době je pro univerzity na celém světě strategickou nutností rozvíjení e-learningu.
Jihočeská univerzita v současné době disponuje vlastním výukovým portálem e-Amos, který umožňuje podporovat výuku formou publikování elektronických výukových materiálů, webcastingových přednášek či přímo řídit proces výuky formou elektronických kurzů. Plné využití těchto technologií je však možné jedině za předpokladu, že bude věnována náležitá pozornost přípravě akademických pracovníků. Tato příprava musí být zaměřena jak technologicky, tak i didakticky, protože využívání informačních technologií ve vzdělávání přináší celou řadu problémů a otázek, jejichž řešení nelze bez náležité přípravy zvládnout.
Na Jihočeské univerzitě existuje Centrum informačních technologií a na Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity bylo zřízeno Centrum technologické podpory vzdělávání. Tyto útvary se však dosud zabývají převážně řešením technologických problémů a nevěnují se problematice vzdělávání. Vymezení garancí a kompetencí těchto a případných dalších útvarů v oblasti e-learningu a příprava dlouhodobého strategického plánu na Jihočeské univerzitě v této oblasti představuje úkol, který bude nezbytně nutné řešit. Náš projekt představuje pouze dílčí příspěvek k řešení této důležité a rozsáhlé problematiky.
Předložený projekt sledoval tyto hlavní cíle:
- Příprava celkové strategie vzdělávání akademických pracovníků Jihočeské univerzity na využívání informačních a komunikačních technologií.
- Příprava kurzu, který seznámí akademické pracovníky s teorií tvorby výukových materiálů podle současných standardů.
- Příprava kurzu zaměřeného na praktické využívání systémů e-Amos, WVC :: ONE a nástrojů firmy Macromedia.
Kontrolovatelné výstupy projektu
Na základě předpokládaného postupu řešení byly stanoveny tyto výstupy projektu:
- Zpracování strategického plánu vzdělávání akademických pracovníků Jihočeské univerzity na využívání informačních a komunikačních technologií.
- Vytvoření a prezentace kurzu zaměřeného na teorii tvorby e-learningových kurzů.
- Vytvoření a prezentace kurzu zaměřeného na praktické využívání systémů e-Amos, WVC ::ONE a nástrojů firmy Macromedia.
Plnění stanovených cílů projektu
Z výše vymezených cílů projektu se podařilo splnit oba cíle, kterém se týkají bezprostředně tvorby e-learningových kurzů. Oba kurzy jsou připraveny a v lednu 2006 již proběhne první ověřovací výuka se skupinou zájemců z Pedagogické a Zdravotně sociální fakulty. V průběhu letního semestru akademického roku 2005/2006 předpokládáme, že se výuka zopakuje pro další pracovníky Jihočeské univerzity. Samozřejmě, že tímto projektem naše aktivity a iniciativy v oblasti e-learningu nekončí. Do budoucna počítáme, že se budeme v této oblasti na katedře informatiky i nadále angažovat. Z hlediska Jihočeské univerzity však bude nutné se zaměřit na dopracování příslušného strategického plánu, který byl zmiňován ve výstupu číslo 1. Podklady pro tento plán jsou připravené a zbývá je tedy projednat v odpovídajících řídících strukturách univerzity.
Přehled čerpání dotace na projekt
Celkové plánované běžné finanční náklady na projekt činily 180 000,- Kč. Tato částka byla přidělena a vyčerpána následujícím způsobem:
- Pohyblivé složky mzdy s odvody na sociální a zdravotní pojištění činily celkem 93 150,- Kč. Vůči rozpočtu projektu byla tato částka nižší o 21 850,- Kč, protože jsme se rozhodli dát přednost zakoupení programového vybavení firmy Macromedia, která uvedla v roce 2005 na trh velice zajímavý produkt Contribute. (viz bod 2.)
- Náklady na drobný majetek byly v projektu vyčísleny částkou 55 000,- Kč. Skutečné náklady činily 83 385,- Kč. Navýšení
bylo umožněno snížením nákladů na pohyblivé složky mzdy a na cestovné. Z uvedená částky bylo podle plánu využito 15 000,- Kč
na nákup odborné cizojazyčné literatury týkající se jak informačních technologií, tak i e-learningu. Dále byly pořízeny dva
flash disky Micro Cruiser SanDisk o kapacitě 2 GB za 8 488,- Kč. Největší podíl v čerpání rozpočtu
v této kategorii pak představoval nákup produktů firmy Macromedia v celkové ceně 53 240,50 Kč. Původní záměr
spočívající v zakoupení 5 licencí produktu Macromedia Studio MX 2004 byl vzhledem k aktuální situaci na jednotlivých
fakultách Jihočeské univerzity a především vzhledem k nabídce produktu Contribute 3 přehodnocen a bylo
zakoupeno následující programové vybavení:
- Macromedia STUDIO 8 - 1 licence pro tvorbu e-learningových kurzů pro potřeby katedry informatiky
- Macromedia Captivate - 1 licence pro tvorbu e-learningových kurzů pro potřeby katedry informatiky
- Macromedia Contribute 3 - 20 licencí pro pro tvorbu e-learningových kurzů pro potřeby jednotlivých fakult Jihočeské univerzity
Contribute je ideálním nástrojem pro tvorbu a aktualizaci obsahu webových stránek. Tento program je určen zejména netechnickým uživatelům, kteří neumějí a ani nechtějí pracovat s HTML a přesto potřebují mít možnost aktualizovat obsah svých stránek. Stránky vytvořené v Contribute využívají předloh, stylů a kódování ze stávajícího webu vytvořeného profesionály, kteří tak mají jistotu, že aktualizacemi obsahu nedojde k poškození jeho struktury a jednotného designu. Pokud uživatel umí pracovat s programy Microsoft Office, naučí se ovládat Contribute 3 během velmi krátké doby. Není nutné znát HTML, XML, JavaScript a další složité technologie. Do vytvářených stránek je možné vkládat a upravovat text, grafiku, tabulky a další elementy. Podporován je import dokumentů z programů Microsoft Word a Excel. Pomocí technologie FlashPaper 2 lze do webové stránky vložit dokonce libovolný tisknutelný dokument. Jak je z této stručné charakteristiky patrné představuje Contribute 3 rozhodně zajímavý produkt, který zasluhuje pozornost a ověření v našich podmínkách formou určitého pilotního projektu. Tento projekt bychom rádi zahájili během letního semestru akademického roku 2005/2006.
Zbývající čerpání ve výši 6 656,50 Kč bylo využito pro financování cca 9 licencí na produkt PC Translator 2005. Tento produkt, který byl zakoupen s česko-anglickým a anglicko-českým slovníkem poslouží především studentům prezenční a kombinované formy studia při studiu anglických studijních materiálů. Produkt, který byl zakoupen celkem v 50 licencích a financován z dalších zdrojů, je instalován v počítačových laboratořích a na vývojových pracovištích na Pedagogické fakultě.
- Zbývající částka ve výši 3 465,- Kč byla použita na krytí cestovních náhrad. Proti původnímu plánu bylo čerpání v této položce nižší vzhledem k tomu, že cestovné bylo financováno i z běžného rozpočtu řešitelského pracoviště a některé potřebné informace byly získány i díky webovským prezentacím.
Přehled čerpání finanční dotace (v tis. Kč) - souhrnná tabulka
Kapitálové finanční prostředky |
Celkové náklady na řešení projektu |
Z toho dotace ze st. rozpočtu (ukazatel I) |
|
Celkem | 0 | 0 | |
Z toho | Dlouhodobý nehmotný majetek (SW, licence) | ||
Samostatné věci movité (stroje, zařízení) | |||
Běžné finanční prostředky |
Celkové náklady na řešení projektu |
Z toho dotace ze st. rozpočtu (ukazatel I) |
|
Celkem | 180 | 180 | |
Z toho | Mzdy | ||
Pohyblivé složky mzdy | 69 | 69 | |
Odměny dle dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr | |||
Odvody na sociální a zdravotní pojištění | 24 | 24 | |
Drobný majetek | 83 | 83 | |
Materiální náklady | |||
Služby a náklady nevýrobní povahy | |||
Cestovní náhrady | 4 | 4 | |
Stipendia | |||
Celkem (běžné a kapitálové) finanční prostředky ze státního rozpočtu (ukazatel I) na řešení projektu | 180 |
V Českých Budějovicích dne 12. 1. 2006
RNDr. Jaroslav Icha
katedra informatiky PF JU