Toto je záložní verze starého webu Pedagogické fakulty JU (https://old.pf.jcu.cz), která již nebude dále aktualizována.
 
Od září 2022 funguje nový web fakulty na standardní adrese https://www.pf.jcu.cz.

Symbol PF Průřezová témata RVP ZV v přípravě budoucích učitelů přírodopisu

PRŮŘEZOVÁ TÉMATA RVP ZV V PŘÍPRAVĚ BUDOUCÍCH UČITELŮ PŘÍRODOPISU

The cross-sectional themes of General education program in education of biology teachers

Radka Závodská, Jan Petr

 

Tématické okruhy průřezových témat v RVP ZV procházejí napříč vzdělávacími oblastmi a spojují vzdělávací obsahy různých oborů. Průřezová témata, která mají vazbu ke vzdělávací oblasti Člověk a příroda, zahrnují vybrané náměty z učiva přírodopisu. V didaktické přípravě studentů učitelství přírodopisu se zaměřujeme na rozvíjení schopnosti didakticky transformovat vybrané učivo a tématický okruh realizovat prostřednictvím aktivizujících metod.

The cross-sectional themes of General education program go across several educational regions and join curriculum of different subjects. Biology curriculum is also involved. Teachers training is focused on development of skills how to transform biological curriculum and use appropriate teaching methods.

 

Úvod

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělání (RVP ZV) zařazuje jako povinnou součást základního vzdělávání tzv. průřezová témata. Tématické okruhy průřezových témat procházejí napříč vzdělávacími oblastmi a spojují vzdělávací obsahy různých oborů. Tím přispívají ke komplexnosti vzdělávání žáků a pozitivně ovlivňují proces utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků (kolektiv, 2004).

Rozsah a způsob realizace průřezových témat budou určovat Školní vzdělávací programy (ŠVP), které stanoví, zda budou průřezová témata zařazena jako součást vzdělávacího obsahu vyučovacího předmětu nebo jako samostatné předměty, projekty či semináře.

V etapě základního vzdělávání je vymezeno šest povinných průřezových témat: Osobní a sociální výchova, Výchova demokratického občana, Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, Multikulturní výchova, Mediální výchova a Environmentální výchova .

 

Průřezová témata v didaktické přípravě studentů učitelství

RVP ZV zdůrazňují, že podmínkou účinnosti průřezových témat je jejich propojenost se vzdělávacím obsahem konkrétních vyučovacích předmětů a s obsahem dalších činností žáků realizovaných ve škole i mimo školu.

Průřezová témata, jež mají vazbu ke vzdělávací oblasti Člověk a příroda, zahrnují vybrané náměty, které jsou více či méně propojeny se vzdělávacím obsahem oboru přírodopisu. V didaktické přípravě studentů učitelství přírodopisu se proto zaměřujeme na rozvíjení schopnosti nalézt a vybrat vhodné přírodovědné učivo a didakticky ho transformovat do tématických okruhů daného tématu a integrovat ho s dalším učivem, tak aby svým vzdělávacím obsahem přispělo k rozvoji osobnosti žáka v oblasti vědomostí, dovedností a schopností.

Důležitým rysem průřezových témat je, že mají být realizována prakticky, prostřednictvím vhodných her, cvičení, diskusí a modelových situací (kolektiv, 2004). Pro potřeby didaktické přípravy studentů učitelství přírodopisu z toho vyplývá, že studenti musí být schopni v pedagogické praxi nejen vybrat vhodná témata, ale zvolit také vhodné aktivizující metody, které jim umožní, ve spolupráci s ostatními učiteli, naplnit požadavky průřezového tématu a přispět k osobnostnímu rozvoji vzdělávaných žáků.

 

Průřezová témata ve vztahu k učivu přírodopisu

Pro budoucí učitele přírodopisu, kteří se připravují na možnosti realizace průřezových témat v pedagogické praxi, je důležitým výchozím bodem schopnost provést didaktický rozbor tématických okruhů jednotlivých průřezových témat ve vztahu k přírodovědnému učivu. Některé téma, jako například Environmentální výchova, má své těžiště přímo ve vzdělávací oblasti Člověk a příroda, ale vazby na vzdělávací obsah oboru Přírodopis najdeme i v dalších třech průřezových tématech.

Osobnostní a sociální výchova je průřezové téma, které má vazbu na vzdělávací oblast Člověk a příroda v otázkách týkajících se evoluce lidského a zvířecího chování, lidské komunikace a jednání spojeného se vztahem k přírodnímu prostředí. Naukový obsah tématických okruhů souvisí s biologickými disciplínami jako jsou etologie, evoluce, ekologie, ochrana životního prostředí a dotýká se problematiky citové výchovy či zdravotní výchovy (duševní hygiena, předcházení stresům, dovednosti zvládání stresových situací).

Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech je průřezové téma, jenž podporuje globální myšlení a prolíná všemi vzdělávacími oblastmi. Součástí vzdělávací složky tématických okruhů bude problematika ochrany životního prostředí, typy a funkce ekosystémů v místních regionech a v celé Evropě, vliv člověka na krajinu, vztah k životnímu prostředí na místní i globální úrovni. Přírodovědná nauková část tohoto průřezového tématu pomůže přispět ke kultivaci postojů žáků k Evropě jako jejich širší vlasti a ke světu jako globálnímu prostředí života.

Multikulturní výchova prolíná všemi vzdělávacími oblastmi, a i když z oblasti Člověk a příroda se dotýká především zeměpisu, uplatní se v rámci tématického okruhu Lidské vztahy poznatky z etologie a v rámci okruhu Etnický původ kapitoly z biologie člověka pojednávající o původu a vývoji člověka a o lidských rasách.

Environmentální výchova je průřezové téma, které vede žáky k pochopení komplexnosti a složitosti vztahů člověka a životního prostředí. Na realizaci tohoto tématu se podílí většina vzdělávacích oblastí, z nichž důležité postavení má oblast Člověk a příroda, jež zdůrazňuje pochopení objektivní platnosti základních přírodních zákonitostí a souvislostí od nejméně složitých ekosystémů až po biosféru jako celek. Vede k pochopení postavení člověka v přírodě a komplexní funkce ekosystémů ve vztahu k lidské společnosti a uvědomování si podmínek života a možnosti jejich ohrožování. Napomáhá rozvíjení spolupráce v péči o životní prostředí na různých úrovních, k utváření zdravého životního stylu a k vnímání estetických hodnot prostředí. Tématické okruhy Ekosystémy, Základní podmínky života a Vztah člověka k prostředí vycházejí ze vzdělávacího obsahu oboru Přírodopis a zahrnují poznatky z ekologie a ochrany životního prostředí.

Průřezová témata Mediální výchova a Výchova demokratického člověka mají mezioborový charakter a jejich tématické okruhy se více dotýkají vzdělávací oblasti Člověk a společnost.

 

Aktivizující metody

Pro realizaci průřezových témat je vhodné využít aktivizujících metod, kterými jsou diskusní metody, situační metody, inscenační metody a didaktické hry. Tyto metody vedou k rozvoji samostatnosti a tvořivosti žáků a obsahují v sobě silný náboj motivace (Maňák, 1994). Studenti učitelství přírodopisu se s těmito metodami seznamují, aby si sami vyzkoušeli jejich úskalí a přednosti při jejich budoucí realizaci v pedagogické praxi a zároveň si jejich prostřednictvím rozvíjeli své komunikační dovednosti, pohotovost vyjadřování, přesné formulace sdělení a schopnost naslouchat ostatním a dojít ke společnému řešení. O této problematice je podrobněji pojednáno v příspěvku Závodské (2002).

 

Literatura

KOLEKTIV. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělání. Praha: VÚP, 2004
MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno: MU, 1994. ISBN 80-210-0210-7
ZÁVODSKÁ, R. Získávání komunikativních dovedností studentů učitelství biologie v rámci didaktiky biologie na PF JU v Českých Budějovicích. Nitra: FPV UKF, 2002. ISBN: 80-8050-520-9

Závodská, R. , Petr, J., 2006: Průřezová témata RVP ZV v přípravě budoucích učitelů přírodopisu. In: Matejovičová B., Sandanusová A. (eds.): Metodologické aspekty a výskum v oblasti didaktík prírodovedných, poľnohospodárskych a príbuzných odborov. Sborník z konference: 2.-3.2.2006, Tatranská Štrba, Slovensko. Katedra učitelství a didaktiky biologie PřF UK v Praze, Katedra pedagogiky ČZU v Praze, Katedra zoológie a antropológie v Nitre