Toto je záložní verze starého webu Pedagogické fakulty JU (https://old.pf.jcu.cz), která již nebude dále aktualizována.
 
Od září 2022 funguje nový web fakulty na standardní adrese https://www.pf.jcu.cz.

Symbol PF RVP - obecné informace

Rámcový vzdělávací program.
Školní vzdělávací program

http://www.scio.cz/skoly/rvp/odstavec.asp?odstavecID=1000

Proč?

  • příležitost vytvořit si ŠVP pro své žáky
  • možnost společně se radit, pomáhat si, hledat nové možnosti efektivního vzdělávání na základě týmové spolupráce i nejvhodnější způsoby jeho vymezení v dokumentu, eliminovat vše nepodstatné, zatěžující, neefektivní;
  • propojíte, co jste možná dosud dělali každý zvlášť a s různými záměry;
  • připravíte dokument, který bude Váš, který budete společně obhajovat i realizovat, a to jde vždy lépe u materiálů vlastních než u cizích a „nadiktovaných“.

Úskalí

  • v představách některých pedagogů může dojít ke zredukování vzdělávací reformy jen na tvorbu ŠVP ZV; tento dokument však představuje pouze začátek předpokládaných změn ve vzdělávání a v činnosti celé školy;
  • může přinášet určité osobní nejistoty a obavy z nevyzkoušeného, názorové střety apod.;
  • příprava ŠVP ZV se může stát záležitostí jen ředitele a několika dalších lidí na škole, bez potřebné aktivity a zájmu ostatních pedagogů, bez nutné spolupráce všech, bez ochoty se o mnohém dohodnout i mnohé nové si osvojit;
  • ze začátku může být i omezené množství materiálů, osob, škol či institucí, na které se můžete s důvěrou obrátit o radu;
  • tvorba ŠVP ZV bude prací, na kterou jste zatím nebyli speciálně připravováni a teprve postupně (na základě absolvovaných školení, návštěv jiných škol, rad koordinátora tvorby ŠVP ZV, podkladových materiálů i prvotních pokusů) získáte potřebné dovednosti a zkušenosti.

Proč vytvářet ŠVP ZV?

Rovina legislativní:

  • ŠVP ZV se stává povinným dokumentem, který je stanoven školským zákonem, a ředitel školy odpovídá za jeho přípravu i realizaci.

Rovina pedagogická:

  • možnost svobodně formulovat představy o nejvhodnější podobě vzdělávání na dané škole;
  • možnost stanovit výchovné a vzdělávací strategie školy a jak je budeme zajišťovat (promyšlená organizace, vhodné klima, fungující vztahy aj.), jaký vzdělávací obsah zvolíme a jak jej přizpůsobíme potřebám žáků a podmínkám školy (dohoda o specifikaci očekávaných výstupů, o výběru, rozčlenění a propojení učiva), jak budeme společně působit na žáky, jejich rodiče, partnery školy atd.

Rovina evaluační:

  • ŠVP ZV má být podkladem pro ucelený systém hodnocení žáků i pro sebehodnocení (autoevaluaci) činnosti školy na různých úrovních.
  • Záměrné a pravidelné hodnocení s jasnými a předem známými pravidly by mělo fungovat jako zpětnovazební mechanismus pro korekci vlastní práce a pro posouzení podílu každého učitele i pracovníka školy na naplňování společných záměrů.

Rovina společenská:

  • ŠVP ZV bude fungovat jako prostředek propagace školy a jejích záměrů. Dává možnost profilovat školu "na míru" podle potřeb i zájmů žáků a požadavků jejich rodičů, podle konkrétních podmínek i tradic školy, podle záměrů regionu, požadavků trhu práce atd. Umožňuje pružněji reagovat na konkrétní situaci, zvýšit přitažlivost vzdělávací nabídky školy, prosadit se v povědomí veřejnosti.

O jaké změny se jedná?

  • Vytvořit podmínky k tomu, aby se žáci chtěli učit (dlouhodobě, celoživotně), aby byli motivováni pro učení, poznávání, zkoumání, praktické činnosti a aktivně se zapojovali do procesu vzdělávání.
  • Vzdělávat žáky tak, aby mohli uplatnit své individuální předpoklady.
  • Zdůraznit ve výuce utváření klíčových kompetencí. Klást důraz na komunikační schopnosti, toleranci, solidaritu, spolupráci, na praktické řešení problémů, na péči o zdraví (své, komunity, přírody), na vztah ke kultuře a kulturnosti, na orientaci v potřebách občana a člověka, který bude vstupovat do občanského života a na trh práce atd. Vést žáky k samostatnosti, odpovědnosti a rozhodnosti v běžných i výjimečných životních situacích.
  • Utvářet ve školách důstojné a zdravé prostředí, v němž je vztah k žákům chápán a uplatňován jako vztah k partnerům a účastníkům vzdělávání.
  • ŠVP ZV je šancí utvářet školu zajímavější a přitažlivější pro žáky i jejich rodiče, šancí zvyšovat promyšlenější a tvořivější prací vlastní uspokojení i společenskou prestiž.

Vlastní tvorba ŠVP ZV

Personální zabezpečení:

  • stanovení hlavního koordinátora tvorby ŠVP ZV, případně dvou koordinátorů pro 1. a 2. stupeň a jeho/jejich proškolení v dovednostech tvorby ŠVP ZV; hlavním koordinátorem může být ředitel, ale i jiný jím pověřený pedagog;
  • sestavení dílčích týmů pro řešení jednotlivých postupných úkolů;
  • vymezení konkrétních odpovědností za přípravu jednotlivých částí ŠVP ZV (rozhodnout, komu svěřit jakou roli v celkové přípravě i v jednotlivých týmech);
  • spolupráce škol

Časové rozvržení tvorby:

  • vymezení začátku a konce tvorby ŠVP ZV a jednotlivých etap práce; na tvorbu ŠVP ZV jsou 2 roky; je třeba vytvořit konkrétní model tvorby, počítat s možností zpracovávání dvou i více verzí některých částí dokumentu, počítat s konečnými úpravami textu atd.;
    plánování doprovodných postupů a činností (setkání, diskusí, konzultací, vzdělávání, formálního dopracování textu atd.).
  • Koncepční a obsahové vymezení tvorby ŠVP ZV:
    stanovení způsobů a postupů tvorby jednotlivých částí ŠVP ZV v potřebných vztazích i návaznostech a s vhodným obsahem.
  • Organizační propojení jednotlivých kroků do fungujícího systému.

Struktura ŠVP

  • Identifikační údaje
  • Charakteristika školy
  • Charakteristika školního vzdělávacího programu
  • Učební plán
  • Učební osnovy
  • Hodnocení žáků a autoevaluace školy

Učební osnovy

Na tvorbě osnov by se měli podílet všichni učitelé, neboť osnovy představují didaktické rozpracování vzdělávacích obsahů jednotlivých oborů RVP ZV do daného školního vzdělávacího programu.

Obsahují:

  • název vyučovacího předmětu;
  • charakteristiku vyučovacího předmětu;
  • vzdělávací obsah vyučovacího předmětu.

Anglický jazyk

  • Vyučovací předmět má časovou dotaci tři hodiny týdně. Výuka probíhá většinou ve třídách dělených na dvě skupiny. Důraz je kladen na komunikační schopnosti žáků, čemuž je podřízena i veškerá výuka gramatiky. Předmět směřuje k tomu, aby žáci byli schopni dorozumět se s cizincem v běžných situacích a hovořit s ním o jednoduchých tématech. Žáci musí rovněž porozumět čtenému textu, který je obsahem slov na jejich jazykové úrovni.
  • Výuka seznamuje žáky s reáliemi zemí, která tímto jazykem hovoří. Znalost cizího jazyka vede žáky k pochopení jiných cizojazyčných kultur, prohlubuje v nich toleranci k nim a je nedílnou součástí komunikace mezi nimi.
  • 2. stupeň navazuje na 1. stupeň, procvičuje se větná skladba, pozornost se věnuje poslechu a popisovaní jednoduchých dějů.
  • Výuka anglického jazyka probíhá v jazykové učebně, je založena na modelu britské angličtiny, ale žáci jsou seznamováni také s modelem americké angličtiny.

Kompetence k učení

Na konci základního vzdělávání žák:

  • vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě
  • operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy
  • samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti
  • poznává smysl a cíl učení, má pozitivní vztah k učení, posoudí vlastní pokrok a určí překážky či problémy bránící učení, naplánuje si, jakým způsobem by mohl své učení zdokonalit, kriticky zhodnotí výsledky svého učení a diskutuje o nich

Kompetence k řešení problémů

  • Žák vnímá nejrůznější problémové situace ve škole i mimo ni, rozpozná a pochopí problém, přemýšlí o nesrovnalostech a jejich příčinách, promyslí a naplánuje způsob řešení problémů a využívá k tomu vlastního úsudku a zkušeností;
  • vyhledá informace vhodné k řešení problému, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému;
  • samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problému logické, matematické a empirické postupy;
  • ověřuje prakticky správnost řešení problémů a osvědčené postupy aplikuje při řešení obdobných nebo nových problémových situací, sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů;
  • kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit, uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí a výsledky svých činů zhodnotí.

Kompetence komunikativní

  • Žák formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu;
  • naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje;
  • rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků, přemýšlí o nich, reaguje na ně a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a k aktivnímu zapojení se do společenského dění
  • využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem;
  • využívá získané komunikativní dovednosti k vytváření vztahů potřebných k plnohodnotnému soužití a kvalitní spolupráci s ostatními lidmi.

Kompetence sociální a personální

  • Žák účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce;
  • podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu, na základě ohleduplnosti a úcty při jednání s druhými lidmi přispívá k upevňování dobrých mezilidských vztahů, v případě potřeby poskytne pomoc nebo o ni požádá .
  • přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, oceňuje zkušenosti druhých lidí, respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co si druzí lidé myslí, říkají a dělají;
  • vytváří si pozitivní představu o sobě samém, která podporuje jeho sebedůvěru a samostatný rozvoj; ovládá a řídí svoje jednání a chování tak, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty.

Kompetence občanské

  • Žák  respektuje přesvědčení druhých lidí, váží si jejich vnitřních hodnot, je schopen se vcítit do situací ostatních lidí, odmítá útlak a hrubé zacházení, uvědomuje si povinnost postavit se proti fyzickému a psychickému násilí;
  • chápe základní principy, na nichž spočívají zákony a společenské normy, je si vědom svých práv a povinností ve škole i mimo školu;
  • rozhoduje se zodpovědně podle dané situace, poskytne dle svých možností účinnou pomoc a chová se zodpovědně v krizových situacích i v situacích ohrožujících život a zdraví člověka;
  • respektuje, chrání a oceňuje naše tradice a kulturní i historické dědictví, projevuje pozitivní postoj k uměleckým dílům, smysl pro kulturu a tvořivost, aktivně se zapojuje do kulturního dění a sportovních aktivit;
  • chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy, respektuje požadavky na kvalitní životní prostředí, rozhoduje se v zájmu podpory a ochrany zdraví a trvale udržitelného rozvoje společnosti.

Kompetence pracovní

  • Žák používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení, dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky, adaptuje se na změněné nebo nové pracovní podmínky;
  • přistupuje k výsledkům pracovní činnosti nejen z hlediska kvality, funkčnosti, hospodárnosti a společenského významu, ale i z hlediska ochrany svého zdraví i zdraví druhých, ochrany životního prostředí i ochrany kulturních a společenských hodnot;
  • využívá znalosti a zkušenosti získané v jednotlivých vzdělávacích oblastech v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost, činí podložená rozhodnutí o dalším vzdělávání a profesním zaměření;
  • orientuje se v základních aktivitách potřebných k uskutečnění podnikatelského záměru a k jeho realizaci, chápe podstatu, cíl a riziko podnikání, rozvíjí své podnikatelské myšlení.