Toto je záložní verze starého webu Pedagogické fakulty JU (https://old.pf.jcu.cz), která již nebude dále aktualizována.
 
Od září 2022 funguje nový web fakulty na standardní adrese https://www.pf.jcu.cz.

Symbol PF Anotace diplomovch prac - 1998 - Katedra pedagogiky

Anotace diplomovch prac - 1998

Katedra pedagogiky

Martina erven

Projekty v innostech mimo vyuovn

Diplomov prce je zamena na pedstaven projektov metody a na jej monosti v propojen vyuovn a mimokoln innosti. Prvn st je vnovna teoretickmu rozpracovn pojmu voln as, vchova mimo vyuovn. Podrobnji jsou pibleny teoretick zklady projektov metody. Jeliko nevme, jakm zpsobem jsou projekty vyuvny ve kole i v zjmovch innostech mimo vyuovn, je druh, praktick st zamena na ovovn t stanovench hypotz tkajcch se uplatnn projekt ve kole i mimo kolu. K ovovn t hypotz byla pouita metoda zenho rozhovoru, pedagogickho pozorovn a metoda experimentu. Analzou zvr jsme doli k pesvden, e projektov metoda jako jedna z alternativnch metod me napomoci efektivnjmu vyplovn volnho asu dt v souasnch podmnkch, nebo svou pitalivost doke ze ivota dt odstranit nudu, je je hlavnm zdrojem nedoucch projev mlad generace.

Vedouc prce: doc. PhDr. Ludmila Prokeov, CSc.

Renata Birnerov

Zjmov innost dt na 1. stupni zkladn koly

Diplomov prce je zamena na problematiku zjmov innosti dt na 1. stupni Z. Dleitost tto oblasti je v souasnch spoleenskch podmnkch stle vce a vce vyzdvihovna. Cel komplex otzek kolem vchovy mimo vyuovn a elnho vyuvn volnho asu pat k zvanm problmm, kterm musme vnovat mimodnou pozornost. Prvn st prce obsahuje teoretick rozpracovn otzek vchovy v rmci volnho asu dt, druh st je zamena na przkum reln situace ve vchovn vzdlvac praxi. Clem diplomov prce bylo zjistit, jak tendence v oblasti vchovy mimo vyuovn vbec na zkladnch kolch existuj, porovnat zmry, kter si klade projekt Zkladn kola, se skutenou situac. Przkum smoval k zjitn, jak velk poet k 1. stupn vyuv organizovan svj voln as, dle k zskn informac o existenci rozdlu mezi npln volnho asu u dt z malho msta a u dt z velkho msta. Posledn oblast sledovanch jev se tkala odlinost ve vyuvn volnho asu dt s ni a vy spnost ve kole. Z nashromdnch daj, kter byly zskny metodou dotaznkovho eten, metodou zenho rozhovoru a uitm projektivnch technik, lze shrnout nsledujc zvry. Vtina dt ze zkoumanho vzorku trv svj voln as organizovanm zpsobem. ci, kte ij ve vtm mst, maj vt monosti vbru zjmovch innost, tud se u nich vyskytuje etnj navtvovanost organizovanch zjmovch aktivit. Co se tk vztahu spnosti ve kole a npln volnho asu dt, ukzalo se, e ci prospchov mn spn trv svj voln as vce chaoticky, navtvovanost organizovanch zjmovch innost se u nich neobjevuje v takov me, jako u k prospchov spnch.

Vedouc prce: doc. PhDr. Ludmila Prokeov, CSc.

tpnka Pecnov

Zjmov innost dt na 1. stupni zkladn koly

Zjiujeme, jak aktivity dti mladho kolnho vku upednostuj, zda zkuenosti zskan v mimokolnch innostech uplatuj i ve vyuovn, m-li zjmov innost vliv na kv pocit koln spnosti a hlavn, jak se k celkovmu problmu stav kola. Zkladn informace (o souasn situaci organizace zjmovch innost) jsme zskali pi vzkumu pti kol ve mst Havlkv Brod. Ped vlastnm vzkumem byly vytyeny dv hypotzy.
Hypotza . 1 zn: Zapojen k mladho kolnho vku do zjmovch innost je vznamn ovlivnno vnjmi podmnkami vytvenmi kolou (za vnj podmnky pokldme - nabdku zjmovch krouk, - postoj uitel k problematice); v praxi jsou zten podmnky v oblasti materilnho, finannho i personlnho zabezpeen mimovyuovacch zjmovch aktivit.
Hypotza . 2: Vtina dt mladho kolnho vku ve svm volnm ase upednostuje innosti pasivnho rzu. Dti s vtm potem zlib (vyplujc vt st "volna"), pociuj ve kole spch astji ne dti s malm potem konk. Jen polovin st dt vyuije pi vyuovn zkuenosti zskan v zjmovch kroucch.

Vedouc prce: doc. PhDr. Ludmila Prokeov, CSc.

Vladimr Brtnk

rove sluchovho vnmn u kolnch zatenk
(se zamenm na diferenciaci zkladnch akustickch figur)

V m diplomov prci se soustedm na rove sluchovho vnmn u kolnch zatenk. Pro testovn tchto k jsem pouil testov a "odtrnovvac" cvien dr. Biebla. Jsou to cvien, kter zjiuj a nsledn odbourvaj DOV (dl oslaben vkonu). V teoretick sti diplomov prce se zabvm charakteristikou DOV, zpsoby jejich rozpoznn a "odtrnovn". Podrobnji se zmiuji o DOV v oblasti akustick. Pestoe o tto problematice bylo zatm v odborn literatue napsno pomrn mlo, podailo se mi i ve starch literaturch najt daje, kter nm pmo nebo nepmo dokumentuj DOV. Je to napklad proto, e DOV se velmi asto proln se specifickmi poruchami uen a tyto poruchy ji byly v odborn literatue popsny velmi podrobn. Doposud v dn odborn literatue se neuvd, kolik procent z dt m DOV (dl oslaben vkonu). Existuj pouze hrub odhady. J jsem se, jak i ukld tma m diplomov prce, soustedil na koln zatenky. Zjistil jsem, e piblin 62 % tchto dt je oslabeno v akustick oblasti (diferenciace zkladnch optickch figur). Zpsob testovn i jeho vsledky uvdm v praktick sti diplomov prce. Pi mm vzkumu jsem tak zjistil, e informovanost uitel na zkladnch kolch o pojmu a cel problematice DOV je velmi patn. Pi svm eten jsem toti nepotkal uitele, kter by nco o DOV vdl.

Vedouc prce: PaedDr. Eva Suchnkov

Markta Bauerov

rove sluchovho vnmn u kolnch zatenk
(se zamenm na akustickou diferenciaci)

Diplomov prce je zamen na zjitn rovn akustick diferenciace u kolnch zatenk. Jak se oslaben v tto oblasti promt do koln prce dtte. K proveden praktick sti pedchzelo prostudovn literatury tkajc se problematiky sluchov diferenciace, fonematickho sluchu, fonetiky a dlho oslaben vkonu. K praktick sti jsem pouila v naich poradnch a kolch pouvan a upraven test Wepman - Matjek. K testovn jsem vybrala dv koly v eskch Budjovicch - Z Matice kolsk a Z Emy Destinnov. Vyetila jsem 60 k prvnch td v msci z a zkouku jsem zopakovala po pl roce v msci noru. V z z 60 dt chybovalo pes 75 %, v noru dolo k poklesu chybujcch o 15 %. Zlepen lze vysvtlit plron probhajc vukou ten a psan, a pesto bych konstatovala, e procento chybujcch dt je stle pomrn vysok (nor 63 % chybujcch k). Vt problmy maj dti s rozliovnm tvrdosti a mkkosti. Tento nedostatek se negativn projevuje v psan diktt. Srovnm-li mezi sebou vsledky chlapc a dvek, dvky jsou celkov v testu spnj v z pi nstupu do koly ne chlapci. Po plron probhajc vuce lze ci, e dolo u chlapc ke zlepen a rozdl vsledk od dvat nen vrazn. Je dleit, aby dtem s problmy ve fonematickm sluchu byla poskytnuta pe jak ve kole od uitel formou rznch her a zpestenou vukou, tak i zjmem a p ze strany rodi.

Vedouc prce: PaedDr. Eva Suchnkov

Zuzana afakov

rove zrakovho vnmn u kolnch zatenk

Clem tto diplomov prce bylo zjistit na jak rovni je zrakov vnmn u dt v prvn td Z na zatku kolnho roku. rove zrakovho vnmn jsem posuzovala na zklad testovac metody dr. B. Sindelarov. Zrakov vnmn je velice dleit pro zvldnut zklad ten, psan a potn. V prvn td se meme setkat se ky, kte maj rzn problmy pi osvojovn si ten a psan. Pinou tchto problm me bt snen rove zrakovho vnmn tzn., e ci maj urit oslaben v oblasti optiky. Pokud se u tchto k proke pomoc testovac metody B. Sindelarov, e je oblast optiky skuten oslabena, pak je potebn oslaben pomoc specilnho programu "odtrnovat". Pak mohou u tchto dt tyto problmy pi uen vymizet.

Vedouc prce: PaedDr. Helena Havlisov

Dana Brtov

rove zrakovho vnmn u kolnch zatenk

Diplomov prce zjiuje rove kognitivnch funkc mozku v oblasti optickho vnmn u dt mladho kolnho vku. Prv optick vnmn je jednou z oblast tzv. dlho oslaben vkonu. Tento pojem je definovn jako snen vkonu jednotlivch faktor nebo prvk v rmci vtho funknho systmu, kter je nezbytn ke zvldnut uritch komplexnch proces adaptace. Z teoretickho kontextu vak nejde o dl oslaben, ale dl funkci a jej nedostatek, i deficit. Nedostatek v kterkoli z tchto zkladnch funkc ovlivuje proces uen v negativnm slova smyslu. V oblasti zrakovho vnmn jde o nedostaten rozvinutou rozliovac schopnost zrakem, kterou meme u dt specilnmi cvienmi upravit. Pro zjitn rovn zralosti optick oblasti bylo pi eten nutn posoudit ti podoblasti, a to diferenciaci zkladnch optickch figur, optickou diferenciaci a optickou pam. Lze ci, e vechny ti podoblasti jsou rozhodujc pro zvldnut prvopotenho ten a psan.

Vedouc prce: PaedDr. Helena Havlisov

Radka Vydrov

Prevence poruch uen u dt v pedkolnm roce matesk koly

Clem tto diplomov prce bylo ovit innost a monost vyuit diagnosticko-terapeutick metody rakousk psycholoky Brigitte Sindelarov v prevenci poruch uen u dt pedkolnho vku a rovn zjistit, zda a nakolik je mono pomoc tto metody napomoci k odtrnovn ppadnch oslaben v oblasti kognitivnch funkc. Vasn odhalen deficitu v nkterch dlch funkcch a vkonech - v oblasti akustiky, optiky, prostorov orientace, intermodality, seriality, vizuomotoriky a motoriky mluvidel - umouje postupn odsouvn oslaben a tm i prevenci problm ve kole zkladn. Jestlie u dtte byla aplikovan ji zmnn metoda, mlo by mt pro poadavky zkladnch pedmt - pro ten, psan a matematiku - lep pedpoklady ne dt, u kterho se jeho kognitivn funkce vbec nerozvjely.

Vedouc prce: PaedDr. Helena Havlisov

Jana Smutnkov

Prevence poruch uen u dt v pedkolnm roce matesk koly

Clem tto diplomov prce bylo ovit innost a monost vyuit diagnosticko-terapeutick metody rakousk psycholoky Brigitte Sindelarov v prevenci poruch uen u dt pedkolnho vku a rovn zjistit, zda a nakolik je mono pomoc tto metody napomoci k odtrnovn ppadnch oslaben v oblasti kognitivnch funkc. Vasn odhalen deficitu v nkterch dlch funkcch a vkonech - v oblasti akustiky, optiky, prostorov orientace, intermodality, seriality, vizuomotoriky a motoriky mluvidel - umouje postupn odsouvn oslaben a tm i prevenci problm ve kole zkladn. Jestlie byla u dtte aplikovna ji zmnn metoda, mlo by mt pro poadavky zkladnch pedmt - pro ten, psan a matematiku - lep pedpoklady ne dt, u kterho se jeho kognitivn funkce vbec nerozvjely.

Vedouc prce: PaedDr. Helena Havlisov

Lenka Novotn

Projekty v innostech mimo vyuovn

Diplomov prce pedkld projekt vytvoen pro tborovou innost, zabv se diagnostikovnm a pozorovnm jeho astnk a pen tento projekt do koln innosti. Prvn st uvd do teorie vchovy a mimokoln innosti dt. Druh st se podrobnji zabv projektovou metodou z teoretickho hlediska. Tet, praktick st, je vnovna projektu uskutennm na letnm stanovm tboe. K tto sti se vztahuj ti hypotzy, kter se tkaj konfrontace koln spnosti a spnosti dt v projektech mimokoln innosti, monost zskn novch znalost a dovednost v projektu uskutennm mimo kolu a vyuitelnosti tohoto projektu ve vyuovacm procesu. Hlavn metoda je metoda experimentu, dle metoda pmho pozorovn, projektivn technika nedokonench vt a didaktick testy. Pi analze zvr vyplynulo, e bhem projektu uskutennm v mimokoln innosti se mohou i dti ve koln prci mn spn projevovat jako schopn a ctit se spnmi, a i tborov projekt me dtem pinst mnoho novch znalost a dovednost, a e tento projekt je ve svch principech vyuiteln i pi vyuovn.

Vedouc prce: doc. PhDr. Ludmila Prokeov, CSc.

Dana ervinkov

Divadlo pro dti - jeho vchovn vyuit na 1. stupni Z

Diplomov prce podv zprvu o vyuvn divadla ve koln vchov dt. Je sloena ze t st. Prvn z nich srovnv pojet vchovnch pedmt v osnovch Z a S. Vt pozornost je vnovna dramatick vchov a jejmu vlivu na etick a estetick rozvoj k. Druh st je vnovna vnjm podmnkm pro estetick rozvoj k Z v eskch Budjovicch a v Jihlav (repertor Jihoeskho divadla uren dtem, Festival dramatick tvorby v Jihlav aj.). Posledn st je vzkumnou sondou, kter mla v praxi ukzat vyuit a vznam divadelnho umn - nvtva divadelnho pedstaven i jeho aktivn hran - pro dti a uitele Z. V plohov sti jsou dopisy a obrzky k zaslan na adresu JD a tak vyprvn k o jejich divadelnm pedstaven. Diplomov prce je souasn upozornnm pro vechny lidi, je jsou zodpovdni za vchovu budouc generace, na patn vztah dt k divadlu, umn a kulturnmu ivotu vbec.

Vedouc prce: doc. PhDr. Ludmila Prokeov, CSc.

Hana Chalupov

Zjmov innost dt na 1. stupni Z

Diplomov prce vychz z novho pojet vchovy, kter je obsaeno ve Vzdlvacm programu Z a pedpokld zvenou pozornost k tto problematice, problematice vchovy. Jejm clem je na zklad dotaznkovho eten zmapovat souasnou relnou situaci tkajc se zjm a volnho asu dt, tendenc vchovy mimo vuku na zkladnch kolch, pstupu rodi a uitel k tmto problmm. Prvn st je vnovna vodu a druh zachycuje teoretick poznatky o volnm ase a pedagogice volnho asu. Tet kapitola tto prce je vnovna vzkumu, kter byl provdn ve tvrtch a ptch roncch zkladnch kol pomoc dotaznku urenho pro ky, dotaznku pro rodie tchto k a rozhovoru vedenho s tdnmi uiteli. Vzkum smoval k potvrzen i vyvrcen ty stanovench hypotz. Prvn dv jsou zameny na ky tvrtch a ptch td a porovnvaj zapojovn k do volnoasovch aktivit na zklad spnosti k a typu koly, kterou ci navtvuj. Tet smuje k rodim a tvrt ke tdnm uitelm. Jedn se o to, zda-li rodie oekvaj vliv koly na trven volnho asu svch dt a zdali se sami uitel do volnoasovch aktivit dt zapojuj. V tto sti jsou obsaeny i dosaen vsledky vychzejc ze stanovench hypotz. Posledn kapitola zahrnuje obecn zvry vyplvajc ze zskanch informac, na jejich podklad lze chpat jako zkladn problm neschopnost dt smyslupln trvit svj voln as. Diplomov prce je doplnna plohou obsahujc ukzky vyplnnch dotaznk od dt i od rodi.

Vedouc prce: doc. PhDr. Ludmila Prokeov, CSc.

Zbynk Jcha

Integrace kovskch kolektiv na 1. stupni zkladnch kol a mlotdnch kolch na okrese Prachatice

Clem diplomov prce je ukzat celkov pohled na vvoj kolstv okresu Prachatice. Pokusil jsem se zmapovat charakteristiku okresu tak, aby si kad dokzal pedstavit, jak u ns kolstv vypadalo, vypad a jak se bude vyvjet dl. Vzkum jsem provdl na mlotdnch kolch: Stoec, Zbytiny a Nov Pec. Abych mohl porovnat nzory k a uitel z mlotdnch kol provedl jsem vzkum tak na Z Volary. Tm jsem zjistil, jak je ivot na vesnici a jak ve mst. ivot na vesnici je soudrnj a ucelenj, co vyplv z porovnn kol mlotdnch se kolou pln organizovanou. Dotaznky jsem pedloil km, rodim a uitelm, protoe tito ti initel spolu zce souvis. Souasn mlotdn kola m zvltn postaven, protoe integruje ky vce ronk, a tm u nich vytv kladn vztahy mezi spoluky. Hlavn vznam sv diplomov prce spatuji v hlubm poznn uitel, rodi a pedevm k. Uitelova prce jak v mlotdn kole, tak v zkladn kole pln organizovan, nen pouze vzdlvac, ale m i vchovn posln. V procesu maj vichni initel svoji lohu. Rodie vchovnou - dt je pedmtem socializace a celkov vsledek zvis na tom, jak tito ti initel jsou schopni komunikovat (uitel - k - rodie). Jsem rd, e jsem mohl poznat vuku a ivot na mlotdnch kolch, kde jsem provdl vzkum.

Vedouc prce: doc. PhDr. Miroslav Somr, DrSc.

Daniela Kocbov

Vvoj mlotdnch kol na okrese Domalice

V historickm vvoji zkladnch kol zaujmaly mlotdn koly vznamnou roli. Zajiovaly vzdlanost nejirch vrstev a byly i vznamnm kulturnm initelem. Na domalickm okrese v souasnosti pevldaj mlotdn koly (16) nad pln organizovanmi kolami (13). Praktick st byla provdna na mlotdn kole v Osvran. Dotaznky byly rozdny uitelkm, rodim a km. Pi vyhodnocovn dotaznku bylo pouito tchto metod:

  1. Dotaznk uitele doplnn rozhovorem s nm.
  2. Po vyplnn dotaznk jednotlivmi tdami bylo provedeno jejich vyhodnocen.
  3. Na zvr byly porovnny ob tdy.
Smyslem prce bylo postien vzjemnch vztah mezi ky, rodii a uiteli.

Vedouc prce: doc. PhDr. Miroslav Somr, DrSc.

Petr Havlk

Rozvoj mlotdnch kol v okrese Jindichv Hradec a realizace novch metod estetick vchovy

kolem m diplomov prce "Rozvoj mlotdnch kol v okrese Jindichv Hradec a realizace novch metod estetick vchovy" bylo postihnout historick vvoj st mlotdnch kol v regionu Jindichv Hradec od roku 1945 do souasnosti, vymezit piny postupnho mizen tchto kol a souasn stav jejich vchovn vzdlvac prce. V dal sti jsem se zamil na charakteristiku, historii a problmy dvou vybranch kol v obcch Cizkrajov a Budkovice. Na tchto kolch jsem tak provedl dotaznkov przkum a vzjemn jsem tyto dv koly porovnal. V konen sti jsem se snail charakterizovat postaven estetick vchovy v uebnm procesu na dnen kole.

Vedouc prce: doc. PhDr. Miroslav Somr, DrSc.

Lenka Morkesov

Vyuit volnho asu dt zkladn koly

Diplomov prce byla zamena na zjitn, jakm zpsobem trv dti svj voln as, jak jej dok vyut pro rozvoj svch schopnost. vodn st obsahuje obecn poznatky o trven volnho asu a jednotlivch volnoasovch aktivitch dt. V teoretick sti diplomov prce, kter je rozdlena na pt kapitol je podrobnji rozebrn voln as, jeho definice a vznam, zjem o jeho uplatnn v mimokoln vchov k, dle je zde charakterizovna osobnost a podmnky vvoje dtte mladho kolnho vku a nkter innosti ovlivujc vvoj dtte (hra, uen, etba, sledovn televize, prce, sport a zjem o produ), kter se zrove staly pedmtem celho vzkumu. Zvr teoretick sti je vnovn rodin a jejmu vlivu na osobnost dtte. Clem vzkumu bylo dokzat urit rozdly objevujc se v trven volnho asu mezi dvaty a chlapci, mezi vkov odlinmi skupinami (mezi ky druhch a ptch ronk) a rozdly ve srovnn zjmovch innost poskytovanch kolnm klubem a podlu rodi na zjmov innosti dt. K oven stanovench hypotz bylo v praktick sti vzkumu pouito tchto metod: dotaznk, rozhovor (zen, voln), kresba rodiny, asov snmek a metoda slohov prce. Vechny zskan daje byly zpracovny a vyhodnoceny v tabulkch. V zvru diplomov prce byla vechna zjitn fakta shrnuta a zrove byla navrhnuta nkter doporuen a potebn zmny.

Vedouc prce: Mgr. Michal Walter

Alena Terlov

Sociln klima tdy

koln tda pedstavuje sociln prosted, kter vrazn ovlivuje ivot uitele i k. Kvalita tohoto prosted psob na innost vchovnho a vzdlvacho prosted koly. Poznn faktor, kter ovlivuje klima ve td je tedy pro pedagogickou praxi velmi dleit. Uitel me prostednictvm informac zskanch pomoc rznch metod diagnostikovat klima a v zvislosti na tom pak zptn upravit sv psoben ve td. Tato prce je zamena na posouzen a oven monost umoujc vzkum klimatu tdy. Prce je rozdlena na dv sti - st teoretickou a st empirickou. V teoretick sti je vymezen vztah jedince a sociln skupiny ve vchovnm procesu, dle je zde uvedena charakteristika koly jako socilnho tvaru, problematika socilnch rol uitele, styl zen tdy a kolnho klimatu. Empirick st je zamena na vzkum socilnho klimatu tdy a hledn faktor, kter klima ovlivuj.

Vedouc prce: Mgr. Miroslav Prochzka

Gabriela Minov

Diferenciace a individualizace ve vyuovn a jej uplatnn v souasn stedn kole

Tato prce pohl na diferenciaci jako na jednu z monost, jak poskytnout km pleitost efektivnho vzdlvn na zklad znalosti jejich konkrtnch poteb a zjm. Pesto, e pojem diferenciace je velmi irok, pozornost je vnovna obma jeho zkladnm podobm - diferenciaci kolou (v naem ppad se jedn o relativn nedvno znovuzaveden osmilet gymnzia) i rznm mikrodidaktickm diferencianm opatenm a me jejich uplatovn v bn stedokolsk praxi, a to opt gymnaziln. Zmiovan praktick sti, pro ni jsme zskali potebn daje metodou ankety a zenho rozhovoru, samozejm pedchz sek teoretick, zamen na systmov pojet vyuovn, zpsoby jeho organizace a pehled vvoje organizanch forem se zamenm prv na individuln, diferenciovan a skupinov vyuovn.

Vedouc prce: Mgr. Miroslav Prochzka

Lucie Beneov

Souasn stav pedagogickho softwaru na zkladnch a stednch kolch edukativn innosti

Diplomov prce - Souasn stav pedagogickho softwaru na zkladnch a stednch kolch edukativn innosti se zabv problematikou edukanho pnosu pedagogickho softwaru pro vuku na zkladnch a stednch kolch. vod prce tvo vymezen obsahu pojmu technologie vzdlvn ve smyslu zamen prce. Pedagogick software je nejdve analyzovn obecn ve vztahu jak k vukovm zleitostem, tak k hardwaru. st prce se tak zabv vlastn klasifikac softwaru pouvanho na kolch (vukov software, programovac jazyky, koln software). Na dostupnch zkladnch a stednch kolch bylo provedeno vzkumn eten, kter nastnilo souasnou problematiku pedagogickho softwaru ve skuten realit. Toto eten ukzalo neradostn vsledky ve vybavovn kol potai a to nejen z hlediska jejich poizovacch hodnot, ale i koncepnosti vvojovch trend. Pslun pedagogick software byl bu podzen monostem nkupu na jednotlivch kolch, nebo profilu zjemc. Autorka diplomov prce postrdala v tchto ppadech vt adekvtnost pi poizovn k dan vuce a danm stupm kol. Samotn vyuvn pedagogickho softwaru se ve vtin ppad tak jevilo jako nekoncepn a chaotick. Na zkladnch a stednch kolch petrvv priorita "mdnosti" ped skutenm pedagogickm efektem. Diplomov prce je zakonena vlastnmi nvrhy na een tto situace.

Vedouc prce: doc. PaedDr. Gabriel vejda, CSc.

Ivana Babincov

Systm prevence zneuvn nvykovch ltek na zkladnch kolch

Clem diplomov prce je zmapovn systmu prevence zneuvn nvykovch ltek na zkladnch kolch v eskobudjovickm regionu. Byl vytipovn vhodn vzorek zkladnch kol (z hlediska lokality) a provedeno eten souasnho stavu - zkuenosti s drogami, informovanost. Dle se diplomov prce orientuje na zjiovn postupu realizace preventivnch opaten na kolch - pprava uitel, povench koordintor, realizace peer program. V empirick sti bylo pouito pimench a innch metod vzkumu kolnho prosted - dotaznkovch metod. Pozornost se soustedila na aktuln stav na vybranch kolch (informovanost k, uitel, spoluprce se zainteresovanmi institucemi). Zskan data jsou statisticky zpracovna a zobecnna. V zvru diplomov prce je zhodnocena innost celho systmu a jsou podny mon nvrhy na zlepen.

Vedouc prce: Mgr. Michal Walter

Jarmila Fojtkov

Komenskho pojet vuky cizch jazyk

Clem tto diplomov prce bylo zamyslet se nad Komenskho pojetm vuky cizch jazyk. Tato prce se opr o Komenskho zkladn didaktick spisy zabvajc se touto problematikou, jmenovit Nejnovj metoda jazyk, Obecn porada o nprav vc lidskch, Didaktick spisy. Krom toho jsou v tto prci uveden mylenky z vdeckch studi napsanch o Komenskho metodickch zsadch a principech v cizojazynm vyuovn. V vodu diplomov prce jsem provedla srovnvac analzu z Komenskho dla "Veobecn porada" a jeho nzor v "Nejnovj metod jazyk". Z tchto a mnoha jeho jinch didaktickch prac zjiujeme, jak se zsady vuky cizch jazyk shoduj s nejmodernjmi nzory pedagog a psycholog. Didaktika a psychologie modernho cizojazynho vyuovn potvrzuje a sna se zavst do praxe to, co odhalil Komensk na zklad svch uitelskch zkuenost. Stejn jako Komensk i dnen didaktika chpe jazyk jako nstroj komunikativn a poznvac. Jazykovou metodu pak jako nstroj umocujc potenciln monosti ducha. K tomu Komensk dodv, e je poteba logicky promylenho a zorganizovanho zpsobu vyuovn, dle je poteba dbt na aktivitu k a konen uvdomit si zsadu, e ovldnut jazyka nen jen zleitost vdn, ale i cvien.

Vedouc prce: doc. PhDr. Miroslav Somr, DrSc.

Jitka Sekerov

Sociln klima tdy

Prce je zamena na poznn a vzkum socilnho klimatu tdy. V teoretick sti jsou vymezeny vztahy osobnosti a skupiny ve vchovnm procesu, charakteristika tdy jako sociln skupiny, interakce ve td. Dle je klasifikovn pojem sociln klima tdy spolu s otzkami jeho vytven a diagnostiky. Zvren stanoviska jsou vypracovna na zklad vzkumu provedenho na dvou stednch kolch v eskch Budjovicch. Hodnocenm 20 uitel a ovovnm 6 hypotz bylo dosaeno tchto vsledk:

  • mlad uitel s krtkou prax navozuj u student spe suportivn klima, naopak u starch vyuujcch pibv s narstajc dlkou praxe i jejich zpornj hodnocen studenty,
  • uitel humanitnch pedmt nevytvej suportivnj klima ne uitel exaktnch discipln,
  • astji se suportivita vyskytuje u en - uitelek ne u uitel - mu,
  • hodnocen jednoho uitele ve vce tdch se podstatn neli,
  • studenti s lepm prospchem maj tendenci hodnotit uitele spe suportivn, s horm prospchem spe defenzivn,
  • uitel soukrom koly vytvej suportivnj klima ne uitel sttn koly.

Vedouc prce: Mgr. Miroslav Prochzka