Znalost, formalizmus

Převzatá a osvojená znalost (str.125) – příběh

Příčiny choroby formalismu a její průběh ( str. 126 - 127)

Příčiny:

  • podhodnocení etapy modelů
  • naučit žáky rozumět učivu X splnit náročné osnovy
  • Průběh:

    1. Žák si uvědomuje neplnohodnotnost některých svých znalostí a pociťuje tuto skutečnost jako nežádoucí. Snaží se nákaze vzdorovat.
    2. Žák se rozhoduje, zda bude i nadále usilovat o porozumění matematice, nebo se smíří s tím, že matematice neporozumí a vše se bude učit zpaměti
    3. Žák nabude přesvědčení, že on nikdy matematice porozumět nemůže, a memorování vnímá jako jedině možný způsob učení se matematice.

    Diagnostika formalismu ( str.127 - 129)

    O pomoc učitele požádá jen ten žák, který:

  • nemá strach z přiznání vlastních nedostatků
  • cítí, že něčemu nerozumí, a má potřebu tento stav změnit
  • věří, že je toho schopen, že dokáže věcem porozumět
  • věří, že učitel mu dokáže pomoci
  • Při diagnostikovaní používáme:

  • třídní diskusi
  • písemné projevy žáka (domácí úkoly, písemky)




  • Hejný Milan, Kuřina František. Dítě, škola a matematika - Konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-581-4