Znalost, formalizmus
Převzatá a osvojená znalost (str.125) – příběh
Příčiny choroby formalismu a její průběh ( str. 126 - 127)
Příčiny:
podhodnocení etapy modelů
naučit žáky rozumět učivu X splnit náročné osnovy
Průběh:
- Žák si uvědomuje neplnohodnotnost některých svých znalostí a pociťuje tuto skutečnost jako nežádoucí. Snaží se nákaze vzdorovat.
- Žák se rozhoduje, zda bude i nadále usilovat o porozumění matematice, nebo se smíří s tím, že matematice neporozumí a vše se bude učit zpaměti
- Žák nabude přesvědčení, že on nikdy matematice porozumět nemůže, a memorování vnímá jako jedině možný způsob učení se matematice.
Diagnostika formalismu ( str.127 - 129)
O pomoc učitele požádá jen ten žák, který:
nemá strach z přiznání vlastních nedostatků
cítí, že něčemu nerozumí, a má potřebu tento stav změnit
věří, že je toho schopen, že dokáže věcem porozumět
věří, že učitel mu dokáže pomoci
Při diagnostikovaní používáme:
třídní diskusi
písemné projevy žáka (domácí úkoly, písemky)
Hejný Milan, Kuřina František. Dítě, škola a matematika - Konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-581-4