Strategie učitele

Dialogická a postojová strategie učitele ( str. 129 - 131)

Dialogická přístupová strategie učitele

je charakterizována permanentním dialogem mezi učitelem a žáky a demokratickým klimatem

Příznačné rysy:

  • vnímavost, zejména na impulzy, které žáka oslovují
  • komplexní monitorování
  • alternativní zvažování
  • odpovědné rozhodnutí respektující hodnotový systém učitele
  • demokratické jednání
  • Postojová přístupová strategie učitele

    je protipólem dialogické strategie. Je charakterizována „pevným postojem“ učitele vůči žákům a autoritativním klimatem.

    Příznačné rysy:

  • vnímavost, zejména k impulzům, které narušují standardní běh vyučování
  • dotykové monitorování
  • fáze zvažování zde neexistuje
  • tezovité rozhodování
  • mocenská realizace záměrů učitele




  • Hejný Milan, Kuřina František. Dítě, škola a matematika - Konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-581-4