Skip to main content

Ceny děkanky byly uděleny

Výsledky soutěže o Cenu děkanky Pedagogické fakulty JU v Českých Budějovicích za mimořádně zdařilé diplomové práce, bakalářské práce a závěrečné práce celoživotního vzdělávání – ročník 2024/25

Kategorie:
A   výzkumné práce zahrnující empirický výzkum
B   didaktické práce zahrnující aplikaci pro pedagogickou praxi
C   teoretické, historické a přehledové práce podporující poznání ve vymezené tematické oblasti
D   ostatní práce

 

Cenu děkanky obdržely tyto práce:

BAKALÁŘSKÉ PRÁCE

Kategorie A

1. místo

Gabriela Veselá (P 21585)

Wellbeing u žáků: případová studie vybrané české střední školy

Vedoucí práce: doc. PaedDr. Alena Nohavová, Ph.D.

Anotace:
Bakalářská práce se zabývá wellbeingem v českém vzdělávání, analýze duševního zdraví u žáků ve věku 15–19 let a způsoby jeho podpory na vybrané střední škole. Teoretická část popisuje multidimenzionální koncept wellbeingu a jeho 5 dimenzí (fyzickou, kognitivní, emocionální, sociální, duchovní), současný stav duševního zdraví a wellbeingu u adolescentů a dosavadní výzkumy a praxe sledující podporu wellbeingu v českém i zahraničním vzdělávání. V praktické části je představena případová studie konkrétní školy, která má s programem na podporu wellbeingu žáků dlouholeté zkušenosti. Cílem výzkumu je zmapovat program na podporu wellbeingu na konkrétní škole, popsat klíčové nástroje pro rozvoj jejich duševního zdraví a analyzovat témata, která žáci hodnotí jako klíčová v rozvoji svých psychosociálních dovedností. Tato část je analyzována podle 5 dimenzí wellbeingu (viz výše). Výzkumu se zúčastnilo 110 žáků vybrané střední školy. Data byla získána z dotazníků, sebehodnocení žáků a polostrukturovaných rozhovorů s vybranými žáky a zpracována formou smíšeného designu. Výsledky poukazují na důležitost rozvoje psychosociálních kompetencí ve výuce a jejich vnímaný přesah do wellbeingu žáků.

Hodnocení komise:
Bakalářská práce Gabriely Veselé představuje velmi důležitý zdroj informací a inspirací pro učitele škol středních i základních. Aktuálnost a potřebnost zvoleného tématu přímo koresponduje s některými zásadami Strategie 2030+ a s inovativními snahami o postupnou implementaci problematiky péče o sebe a druhé do vzdělávacích programů všech stupňů škol. V jasně a přehledně strukturovaném textu uvádí autorka zajímavé a potřebné podněty k formám podpory wellbeingu u žáků. Pečlivá analýza dat provedená v praktické části bakalářské práce dokazuje, jak je náročné o wellbeing pečovat. Právě inspirativnost zpracovaného tématu a jeho okamžité využití v praxi budoucích i současných učitelů rozhodly o návrhu práce na Cenu děkanky.

Kategorie B

1. místo

Nicol Martínková (P 22667)

Praktická řešení experimentálních úloh školního kola fyzikální olympiády

Vedoucí práce: Mgr. Vladimír Vochozka, Ph.D.

Anotace:
Práce se zaměřuje na experimentální úlohy školního kola fyzikální olympiády kategorií E, F a G. Obsahuje vzorová řešení pěti úloh a návrh pěti autorských zadání, která se týkají měření rozměrů, tuhosti pružiny, vlastností zvuku, intenzity osvětlení a pravděpodobnosti. Řešitelnost úloh byla ověřena na vysokoškolských studentech a žácích základních škol, přičemž na základě jejich zpětné vazby byla zadání upravena. Výsledná autorská zadání jsou vhodná pro budoucí ročníky fyzikální olympiády nebo jako laboratorní úlohy pro nadané žáky.

Hodnocení komise:
Bakalářská práce se originálním způsobem zabývá využitím soutěžních úloh ve výuce a představuje důležitý zdroj inspirace pro vyučující fyziky. Autorka jednotlivé úlohy detailně analyzovala ve vztahu k aktuálním kurikulárním dokumentům – zejména k tematickým okruhům a očekávaným výsledkům učení. Nicol Martínková navrhla úpravy zadání úloh tak, aby byly využitelné i v běžné výuce, a to i přesto, že jde o úlohy původně určené pro zájemce o fyziku a talentované žáky účastnící se předmětové soutěže. Důležitá pro celkové vyznění práce je komentovaná reflexe výuky, neboť tato fáze ukázala, co je potřebné k tomu, aby výuka bylo pro všechny žáky co nejvíce efektivní. Všechny tyto argumenty vedly komisi k navržení bakalářské práce na Cenu děkanky.

Kategorie C

1. místo

Terezie Školová (P24592)

Hnutí ANO 2011 pohledem konceptu populismu

Vedoucí práce: PhDr. Vladimír Hanáček, Ph.D.

Anotace:
Tématem této bakalářské práce bude populismus v politickém hnutí ANO 2011. Práce má tři části. První se zabývá populismem z pohledu teoretického. Rozebereme definice populismu, jeho základní pojetí a projevující se charakteristické rysy. V závěru části se zmíníme i o jiných populistických aktérech, kteří se objevili na české politické scéně. Dále bude pozornost zaměřena na samotné hnutí. Popíšeme vznik hnutí, jeho fungování, vnitrostranické vztahy a kauzy s ním spojené. V této části se dozvíme, proč a jak hnutí dosahuje takové oblíbenosti. Ve třetí části budeme vycházet z poznatků z předchozích částí, které nám pomůžou identifikovat konkrétní populistické projevy. Ty budeme vyhledávat v kampaňových materiálech hnutí použitých ve volbách do Poslanecké sněmovny roku 2013, 2017 a 2021.

Hodnocení komise:
Bakalářská práce Terezie Školové představuje velmi dobře sestavený teoreticko-empirický koncept s jasně exponovanou problematikou, funkční metodologií a kvalitní kriticko-srovnávací prací s odbornými i ostatními informačními zdroji. Pro oborový diskurz společenských věd, potažmo obsahy samotného vzdělávacího oboru, je předložený text vysoce aktuálním a podnětným zdrojem informací – prezentuje věcně vyargumentovaný vhled do zákulisí formování politických strategií a s nimi spojených marketingových tahů a manipulací. Práce je velmi dobře zpracována také po stránce formální, proto je doporučována na Cenu děkanky.

Kategorie D

Nebyly přihlášeny žádné práce.

DIPLOMOVÉ PRÁCE

Kategorie A

Nebyly přihlášeny žádné práce.

Kategorie B

1. místo

Martin Kůrka (P 22306)

Výuka teoretické informatiky pomocí metody CLIL

Vedoucí práce: Mgr. Václav Šimandl, Ph.D.

Anotace:
Tato diplomová práce se zabývá návrhem, přípravou a testováním výuky teoretického tématu z informatiky metodou CLIL. Jako téma jsem si vybral kódování a přenos dat v rámci celku data, informace a modelování. Vytvořil jsem 7 výukových lekcí, které obsahují přes 30 aktivit a odpovídají očekávaným výstupům dle nového RVP ZV v oblasti informatika. Každá lekce má jiné obsahové zaměření. Vytvořené materiály tak pokrývají například téma kódování znaků a čísel, šifrování, využití dvojkové soustavy a její limity, bitmapové obrázky, jejich kódování a komprese dat. Ke všem lekcím jsou připraveny metodické listy v angličtině spolu s pracovními listy. Metodické listy obsahují očekávané výstupy a možné problémy, které mohou nastat. Samotné lekce a aktivity jsou pak detailně popsány v praktické části. Všechny navržené lekce a aktivity jsem následně testoval se žáky 6. ročníku. Vzhledem k tomu, že během mého testování v praxi byly naplněny všechny cíle a očekávané výstupy, jsem došel k závěru, že metoda CLIL je k výuce teoretického tématu z informatiky vhodná. K výuce byla ale potřeba jistá míra podpory v mateřském jazyce, která se snižovala se zvyšující se žákovskou sebedůvěrou. Dále bylo nutné žákům poskytnout podporu v podobě vizuálních pomůcek jako například pracovních listů. Nejdůležitější je pak fakt, že při výuce nebyl upozaděn informatický obsah na úkor rozvoje jazyka a naopak. V teoretické části této diplomové práce popisuji „novou“ informatiku podle inovovaného rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, především oblast data, informace a modelování. Dále se v teoretické části zabývám principy, přínosy a metodami metody CLIL.

Hodnocení komise:
Diplomová práce velmi zajímavě reaguje na inovovaný Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, konkrétně na vzdělávací oblast Informatika a navazující očekávané výsledky učení. Právě metodická podpora těchto výsledků učení představuje největší pozitivum celé diplomové práce, a to mimo jiné tím, že vedle návrhu a přípravy výuky uceleného tématu informatiky metodou CLIL, testuje a zároveň reflektuje, zda je výuka teoretické informatiky metodou CLIL efektivní. Zajímavé je, že metodické listy propojují vedle informatiky i anglický jazyk, neboť metodické listy jsou koncipovány v angličtině – ovšem s poznámkou, že je možné podpořit žáky ve vymezeném rámci v mateřském jazyce. Vzhledem k tomu, že diplomová práce a) odráží nové trendy ve výuce informatiky, b) zamýšlí se nad tím, jak zachovat rovnováhu mezi rozvojem jazykových dovedností a odborných znalostí, doporučuje komise práci Martina Kůrky na Cenu děkanky.

Kategorie C

1. místo

Jaroslav Bouda (P 22922)

Rick Riordan and Dante Alighieri: Mythological Encounters in Contemporary and Renaissance Literature

Vedoucí práce: PhDr. Kamila Vránková, Ph.D.

Anotace:
Tato diplomová práce se bude zabývat mytologickými prvky v dílech Ricka Riordana a Danta Alighieriho, se zvláštním zřetelem na mytologickou tradici řeckého náboženství. V teoretické části bude podrobně představen výběr bohů, monster a hrdinů, jak jsou popisováni v klasické mytologii. Samostatná kapitola se bude věnovat životu a dílu Ricka Riordana a Danta Alighieriho. V praktické části budou analyzovány konkrétní příklady využití mytologie ve zkoumaných textech. Závěrečná kapitola bude zahrnovat komparativní analýzu mytologických setkání v dílech obou autorů. Mytologická setkání odkazují na postavy, se kterými se Percy Jackson a Poutník Dante setkají během svých cest.

Hodnocení komise:
Jaroslav Bouda zpracoval velmi zajímavé téma prolínající se řadou oborů – komise ocenila zejména schopnost zdařile zakomponovat do textu filosofické a teologické aspekty zkoumané problematiky. Propojit originálním způsobem díla současného amerického spisovatele a autora doby renesanční ve vazbě na řeckou mytologii předpokládalo od diplomanta nejen hlubokou znalost primární a sekundární literatury, ale také její komplexní zpracování do logického celku. Pokud se toto vše zdařilo, a navíc spojilo se skvělým jazykovým a stylistickým zpracováním, pak všechny tyto aspekty vedly komisi k navržení diplomové práce na Cenu děkanky.

Kategorie D

Nebyly přihlášeny žádné práce.

ZÁVĚREČNÉ PRÁCE CELOŽIVOTNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ

Kategorie A

Nebyly přihlášeny žádné práce.

Kategorie B

1. místo

Markéta Doubravová

Možnosti využití staniční výuky ve vlastivědě na 1. stupni základních škol

Vedoucí práce: RNDr. et PhDr. Aleš Nováček, Ph.D.

Anotace:
Závěrečná práce se zabývá možnostmi a potenciály využití staniční výuky ve vlastivědě na 1. stupni ZŠ. Teoretická část se v kontextu diskuse literatury věnuje obecným aspektům psychologického vývoje a výuky žáků mladšího školního věku, explanaci vybraných výukových metod s akcentem na metodu staniční výuky. Praktickou část představuje metodická příručka pro učitele obsahující rady a doporučení, jak připravit a efektivně realizovat staniční výuku ve vlastivědě (s případným mezipředmětovým přesahem). Její součástí je rovněž několik konkrétních námětů do výuky a jejich reflexe.

Hodnocení komise:
Závěrečná práce představuje zajímavou metodickou příručku k efektivní realizaci staniční výuky ve výuce vlastivědy – a nejen jí – na 1. stupni základní školy. K pozitivnímu hodnocení práce přispělo zejména to, že se autorce zdařily zapracovat i mezipředmětové kontexty staniční výuky. Jedná se o velmi dobrou a nápaditou inspirační platformu pro učitele.

Kategorie C

Nebyly přihlášeny žádné práce.

Kategorie D

Nebyly přihlášeny žádné práce.

 

V Českých Budějovicích 15. 5. 2025

Členové hodnotící komise:
PhDr. Helena Pavličíková, CSc. – předsedkyně
doc. PaedDr. Hana Andrášová, Ph.D.
Mgr. Margareta Garabiková - Pártlová, Ph.D.
PhDr. Jan Petr, Ph.D.
Mgr. Veronika Plachá, Ph.D.
Mgr. Karel Řepa, Ph.D.

Děkanka fakulty:
doc. RNDr. Helena Koldová, Ph.D.

Zůstaňme v kontaktu na
sociálních sítích

Jeronýmova 10, 371 15 České Budějovice Tel. 387 773 020 | Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Jeronýmova 10, 371 15
České Budějovice
Tel. 387 773 020 Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

© Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Cookies