Studium pedagogiky pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy – kombinovaná forma
DVPP – Studium pedagogiky
Název a kód studijního programu: Doplňkové pedagogické studium – B7501
Zkratka programu: SPULS25-26
Typ programu:
Studium v souladu s § 1, písmeno a) vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů.
Cílová skupina:
Absolventi vysokoškolského studia akreditovaného magisterského studijního programu studia neučitelských oborů v návaznosti na nabízené oborové didaktiky.
Podmínky pro přijetí do programu:
Ke studiu v programu CŽV může být přijat jen zájemce, který splňuje cílovou skupinu programu, provede výběr oborového zaměření dle stanovených podmínek a uhradil stanovený poplatek za přihlášku.
Není možné přijmout zájemce, který nesplňuje předchozí získané vzdělání stanovené v cílové skupině a kritérium pro výběr oborového zaměření – viz tabulka.
Oborová didaktika k výběru se zahájením v letním semestru AR | Vstupní předpoklady pro výběr didaktiky |
1. volba | |
Didaktika fyziky | magisterské VŠ fyzikálně přírodovědného zaměření, popř. technického zaměření |
Didaktika geografie | magisterské VŠ vzdělání v některém z oborů STEM (přírodní vědy, technické a ekonomické obory, geoinformační technologie), ale i společenskovědního zaměření. Vhodné rovněž pro zájemce s VŠ vzděláním se zaměřením na cestovní ruch, geografii pro veřejnou správu, geodézii a kartografii nebo hospodářskou geografii. V rámci studia je kladen důraz na interdisciplinaritu oboru geografie a široké uplatnění v řadě praktických oborů. |
Didaktika informatiky | magisterské VŠ vzdělání: Matematické disciplíny, technické obory, přírodní vědy, informatika a příbuzné obory |
Didaktika matematiky | magisterské VŠ vzdělání: Matematické disciplíny, technické nebo ekonomické obory, přírodní vědy, informatika a příbuzné obory, v jejichž studijních plánech je obsažena matematika. |
Didaktika přírodopisu a biologie | magisterské VŠ vzdělání v některém z oborů STEM: biologického či příbuzného zaměření |
2. volba | |
Didaktika science předmětů | magisterské VŠ vzdělání v některém z přírodovědně zaměřených oborů (např. biologie, fyzika, chemie) |
Didaktika STEM předmětů | magisterské VŠ vzdělání v některém z oborů STEM (přírodní vědy, technologie, technika, matematika) |
Science odpovídá vzdělávací oblasti Člověk a příroda a zahrnuje vzdělávací předměty přírodopis (resp. biologie pro SŠ), chemie a fyzika. Je nezbytné, aby zájemce měl absolvované magisterské VŠ vzdělání v některém z přírodovědně zaměřených oborů (např. biologie, ekologie, fyzika, geologie, chemie). Absolvent bude schopen vyučovat předmět/předměty ze zmíněné vzdělávací oblasti.
STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) integruje přírodní vědy, technologie, techniku a matematiku, tj. v českém kurikulu se jedná o vzdělávací oblasti Člověk a příroda, Člověk a svět práce, Informatika, Matematika a její aplikace. Je nezbytné, aby zájemce měl absolvované magisterské VŠ vzdělání v některém z oborů STEM (např. biologie, ekologie, fyzika, geologie, chemie, inženýrství v technickém směru, technické obory, polytechnika, ICT, matematika, …). Absolvent bude schopen vyučovat předmět/předměty ze zmíněných vzdělávacích oblastí.
Zápis k CŽV je podmíněn úhradou zápisného v termínu stanoveném v rozhodnutí děkana o přijetí do programu CŽV.
Přihláška:
DŮLEŽITÉ:
VOLBU ZAMĚŘENÍ – OBOROVÉ DIDAKTIKY (1. VOLBA, 2. VOLBA) PROVEĎTE Z KAPACITNÍCH DŮVODŮ NA TOMTO ODKAZU PŘED PODÁNÍM PŘIHLÁŠKY V SYSTÉMU:
https://intranet.pf.jcu.cz/czv/dps-didaktiky-ls/ (heslo pro výběr: sppu.56.LS).
KAPACITA JEDNOTLIVÝCH OBOROVÝCH DIDAKTIK JE 20 ZÁJEMCŮ. POKUD JE KAPACITA OBORU NAPLNĚNA, JSTE VEDENI JAKO NÁHRADNÍCI, PŘÍPADNĚ VYBÍRÁTE JINÝ OBOR (v souladu s kritérii pro
výběr oborového zaměření).
JE MOŽNÝ VÝBĚR Z OBORŮ: FYZIKA, GEOGRAFIE, INFORMATIKA, MATEMATIKA, PŘÍRODOPIS A BIOLOGIE, VÝBĚR OBORU MUSÍ! ZOHLEDŇOVAT PŘEDCHOZÍ VZDĚLÁNÍ ZÍSKANÉ NA VYSOKÉ ŠKOLE (VIZ VSTUPNÍ PŘEDPOKLADY PRO VÝBĚR DIDAKTIKY).
V případě malého zájmu o konkrétní oborovou didaktiku bude pro účely uspokojení zájmu o studium realizovaná didaktika v rámci 2. volby oborového zaměření (didaktika
science předmětů, didaktika STEM předmětů).
Na osvědčení oborové zaměření není uvedeno.
V následujícím přijímacím řízením, které bude zveřejněno v listopadu 2025 se zahájením CŽV v zimním semestru 2026/2027 (září 2026), bude možný výběr z oborů: (anglický jazyk, německý jazyk, český jazyk, společenské vědy, tělesná výchova).
Oborová didaktika k výběru se zahájením v zimním semestru AR | Vstupní předpoklady pro výběr didaktiky |
1. volba | |
Didaktika anglického jazyka | magisterské VŠ studium anglického jazyka neučitelského zaměření |
Didaktika českého jazyka | magisterské VŠ vzdělání filologického, bohemistického zaměření |
Didaktika českého jazyka jako jazyka cizího | magisterské VŠ studium českého jazyka filologického neučitelského zaměření |
Didaktika německého jazyka | magisterské VŠ vzdělání filologického, popř. ekonomického zaměření |
Didaktika společenských věd | magisterské VŠ vzdělání společenskovědního zaměření |
Didaktika tělesné výchovy | magisterské VŠ vzdělání se zaměřením na TV a sport – neučitelské. Lze i Trenér 1. třídy (dvouleté studium FTVS UK) |
2. volba | |
Didaktika jazyků | magisterské VŠ vzdělání filologického zaměření. V případě malého zájmu o konkrétní oborovou didaktiku (Aj, Nj) bude pro účely uspokojení zájmu o studium realizovaná jednotně – didaktika jazyků. |
Přihláška:
Přihláška je dostupná na https://wstag.jcu.cz/portal/studium/uchazec/eprihlaska.html.
Před podáním přihlášky proveďte výběr oborového zaměření. V případě malého zájmu o konkrétní oborovou didaktiku bude pro účely uspokojení zájmu
o studium realizovaná didaktika v rámci 2. volby oborového zaměření (didaktika science předmětů, didaktika STEM předmětů).
Přihláška je v systému automaticky po vyplnění a potvrzení odeslána v elektronické podobě, poté zájemce přihlášku vytiskne, podepíše a odešle na níže uvedenou adresu společně s ověřeným diplomem.
Poplatek za přihlášku:
Činí 700,- Kč, pokyny k platbě viz elektronická přihláška.
Důležité! Pokud jste domluveni, že za Vás bude hradit závazky firma (škola), je nutné v rámci podání přihlášky uvést fakturační údaje a zaškrtnout pole X „moje závazky v rámci tohoto přijímacího řízení bude hradit firma/zaměstnavatel“.
Při vygenerování pohledávky bude faktura zaslána na Vaši e-mailovou adresu s údaji pro firmu/zaměstnavatele.
Upozorňujeme, že Váš první závazek vzniká ihned po podání e-přihlášky, a proto následná změna fakturačních údajů není možná!
Přílohy k přihlášce:
Úředně ověřená kopie dokladu o dosaženém vzdělání, resp. o ukončeném vzdělání předepsaném v cílové skupině.
Přijímací zkouška:
Nekoná se, bude přijato prvních 100 zájemců, resp. 20 účastníků pro každou oborovou didaktiku v pořadí, v jakém provede výběr oborového zaměření a doručí vytištěnou přihlášku s přílohou na fakultu. Rozhodnutí o přijetí bude zasláno přijatým zájemcům společně s pozvánkou k zápisu a pokyny k úhradě poplatků na e-mail uvedený v přihlášce zpravidla do měsíce po ukončení přijímacího řízení.
Příjem přihlášek: do 31. 10. 2025 na níže uvedenou adresu:
Jihočeská univerzita
Pedagogická fakulta – Centrum DVPP
Jeronýmova 10
371 15 České Budějovice
nebo přímo v podatelně fakulty, Jeronýmova 10, přízemí č. 109
Profil programu:
Program je akreditován MŠMT v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, číslo akreditace Č.j.: MSMT-2143/2025-1-5.
Účel vzdělávání:
Jedná se o studium pedagogiky k získání kvalifikace učitele 2. stupně základní školy a střední školy všeobecně-vzdělávacího nebo odborného předmětu, který odpovídá charakteru předcházejícího studia.
Osvědčení:
Po úspěšném absolvování studia CŽV je účastníkům předáno osvědčení.
Forma studia:
Kombinace prezenčního a distančního studia s využitím on-line aktivit prostřednictvím webových stránek, proto je nezbytné, aby účastníci programu CŽV měli přístup
k počítači s připojením k internetu.
Distanční synchronní výuka bude probíhat v MS Teams.
Cíle studia:
Účastníci v rámci výuky a praxí a jejich reflexe v co nejvyšší možné míře, ale alespoň na základní úrovni naplňují Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství:
- rozumí vyučovaným oborům, dále se v nich rozvíjí a zprostředkovává je žákům a žákyním podle jejich vzdělávacích potřeb;
- poznává žáky a žákyně a jejich vzdělávací potřeby a nastavuje s ohledem na ně cíle výuky;
- vede výuku tak, aby umožňovala každému žákovi i žákyni naplňovat jeho či její potenciál bez ohledu na sociální postavení nebo znevýhodnění a maximálně rozvíjet jeho či její klíčové kompetence a gramotnosti;
- podporuje u žáků a žákyň motivaci k učení a reaguje na jejich potřeby;
- vytváří bezpečné prostředí pro učení a vede žáky a žákyně k chování podporujícímu učení, ke spolupráci a vzájemnému respektu;
- vhodně pracuje s digitálním i fyzickým prostředím pro učení;
- hodnotí na základě kritérií a převážně formativně, to zejména znamená, že poskytuje a přijímá zpětnou vazbu a vede k tomu také žáky a žákyně;
- spolupracuje s kolegy a kolegyněmi na výuce a podpoře konkrétních žáků a žákyň a komunikuje s rodiči v zájmu jejich dětí;
- reflektuje svou výuku na základě důkazů o učení žáků a žákyň;
- s oporou o reflexi výuky utváří své sebepojetí v roli učitele či učitelky a řídí svůj další profesní rozvoj;
- odpovědně pracuje s informacemi a s digitálními nástroji, vede žáky a žákyně k demokratickým hodnotám a jedná v souladu s profesní etikou;
- pečuje o své duševní zdraví a psychohygienu.
Rozsah studia:
Program má celkem 300 výukových hodin: 150 hodin teoretické výuky, z toho 35 synchronní online forma (webinář) a 150 hodin praxe.
Studijní plán:
Studijní předmět | Časová dotace | Rozvrh (sem) | Typ ukončení | ||
1 P/D* |
2 P/D* |
3 P/D* |
|||
Úvod do studia učitelství | 4 | 4/0 | Zp | ||
Obecná didaktika | 17 | 17/0 | ZK | ||
Pedagogika | 16 | 16/0 | Zp | ||
Psychologie | 12 | 12/0 | Zp | ||
Speciální pedagogika | 24 | 24/0 | ZK | ||
Seminář k závěrečným pracím, portfoliu a závěrečným zkouškám | 4 | 4/0 | Zp | ||
Technologie ve vzdělávání | 10 | 5/5 | Zp | ||
Aktuální přístupy a strategie ve vzdělávání z hlediska oborových didaktik | 12 | 12/0 | Zp | ||
Samostatné oborové didaktiky I | 17 | 7/10 | Zp | ||
Samostatné oborové didaktiky II | 17 | 7/10 | Zp | ||
Samostatné oborové didaktiky III | 17 | 7/10 | ZK | ||
Úvodní pedagogicko-psychologická praxe a její reflexe | 21 | 21/0 | Zp | ||
Oborově didaktická praxe I – průběžná a její reflexe | 24 | 24/0 | Zp | ||
Oborově didaktická praxe II – souvislá a její reflexe | 105 | 105/0 | Zp | ||
Závěrečná zkouška | × | ZZ | |||
Celkem | 300 | 83 | 95 | 122 |
* P – prezenční výuka, D – distanční synchronní výuka
Praxe se koná ve všední den.
Zp – zápočet
ZK – zkouška
ZZ – závěrečná zkouška
Studijní opory:
Přijatí uchazeči obdrží přístupová hesla do elektronického prostředí, kde jsou studijní opory zveřejněny.
Požadavky pro absolvování programu:
Přítomnosti účastníků na vzdělávání: 75% účast na teoretické části programu (z toho 75 % na prezenční výuce a 75 % na distanční synchronní výuce – webinářích) a 100% účast na praxi, získání dílčích zápočtů a zkoušek v jednotlivých semestrech podle podmínek konkrétních lektorů. Získání zápočtů a zkoušek je podmínkou pro účast na závěrečné zkoušce a dosažení osvědčení. Účastníci programu budou v průběhu studia zpracovávat, podle instrukcí profesní portfolio.
Obhajoba závěrečné práce:
Součástí obhajoby závěrečné práce je obhajoba portfolia.
Portfolio je přílohou závěrečné písemné práce a tato práce z portfolia vychází a odkazuje na něj.
Závěrečná zkouška:
Při závěrečné zkoušce student prokáže znalosti tematických okruhů z pedagogiky, speciální pedagogiky, psychologie a zvolených oborových didaktik v kontextu absolvované praxe.
Úplata za studium CŽV:
Úplata za 1. semestr vzdělávání činí 20 000,- Kč, v dalších semestrech pak dle aktuálně platného ceníku CŽV zveřejněného na webu fakulty v oddíle CŽV.
Důležité! Pokud jste domluveni, že za Vás bude hradit závazky firma (škola), je nutné v rámci podání přihlášky uvést fakturační údaje a zaškrtnout pole X „moje závazky v rámci tohoto přijímacího řízení bude hradit firma/zaměstnavatel“.
Při vygenerování pohledávky bude faktura zaslána na Vaši e-mailovou adresu s údaji pro firmu/zaměstnavatele.
Upozorňujeme, že Váš první závazek vzniká ihned po podání e-přihlášky, a proto následná změna fakturačních údajů není možná!
Minimální kapacita programu: 20 účastníků
Maximální kapacita programu: 100 účastníků, resp. 20 účastníků pro každou oborovou didaktiku. V případě naplnění kapacity není možné zájemce přijmout. Systém pro výběr oborového
zaměření bude automaticky nastaven na 20 zájemců. Nad tuto hranici budou zájemci řazeni jako náhradníci. V případě uvolnění kapacity budou náhradníci osloveni s možností přijetí
v pořadí doručení přihlášky. Při vypořádání přijímacího řízení se pořadí stanovuje podle splnění podmínek pro přijetí (doložené vzdělání, uhrazený poplatek za přihlášku).
Není možné přijmout zájemce, který nesplňuje předchozí získané vzdělání stanovené v cílové skupině a kritérium pro výběr oborového zaměření – viz vstupní
předpoklady pro výběr didaktiky.
Zahájení studia: LS AR 2025/2026 (září 2025)
Odborný garant: doc. RNDr. Helena Koldová, Ph.D.
Organizační garant: Jitka Hořejší, kontakt tel.: 387 773 324, e-mail:
Další organizační informace:
Výuka probíhá v prostorách PF JU České Budějovice převážně v sobotu cca 2× v měsíci. Praxe probíhá v pracovní den.