Studium k rozšíření odborné kvalifikace zaměřené na přípravu učitelů MŠ – kombinovaná forma
DVPP – Studium k rozšíření odborné kvalifikace
Název a kód studijního programu: Specializace v pedagogice – B7507
Zkratka oboru: MŠ_cžv
Typ programu:
Studium ke splnění kvalifikačních předpokladů v souladu s § 6, písmeno a), vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů, které vede k rozšíření odborné kvalifikace, způsobilosti vykonávat přímou pedagogickou činnost na jiném stupni školy. Jedná se o studium k získání kvalifikace učitele mateřské školy v souladu se zákonem č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Absolvent je podle § 6 písmeno a), vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů a aktuálního znění zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů způsobilý vykonávat přímou pedagogickou činnost v mateřské škole a obdrží osvědčení.
Cílová skupina:
Cílovou skupinou jsou absolventi:
- magisterského studijního programu Učitelství pro 1. stupeň ZŠ;
- vysokoškolského studijního programu (tedy i bakalářského) zaměřeného na vychovatelství;
- vysokoškolského studijního programu (tedy i bakalářského) zaměřeného na pedagogiku volného času;
- vysokoškolského studijního programu (tedy i bakalářského) v oboru Pedagogika.
Profil programu:
Program je akreditován MŠMT v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, číslo akreditace Č.j.: MSMT- 21212/2022-1-717.
Účel vzdělávání:
Studium programu CŽV vede k rozšíření odborné kvalifikace pedagogických pracovníků v souladu s § 6 vyhlášky č. 317/2005 Sb.
Osvědčení:
Po úspěšném absolvování studia CŽV je účastníkům předáno osvědčení.
Forma studia:
Kombinovaná, kombinace přímé a distanční výuky (webinář - on-line synchronní výuka).
Výuka, která proběhne distanční formou, bude realizována prostřednictvím MS Teams jako synchronní výuka v reálném čase tak, aby byla zajištěna bezprostřední interakce a zpětná vazba všech účastníků kurzu.
Cíle studia:
Hlavním cílem studia programu je připravit studenty na výkon svého povolání tak, aby byli schopni profesionálně zajistit vzdělávání dětí od dvou let do zahájení školní docházky na odborně podepřeném a lidsky i společensky hodnotném základu, aby se stali odborníky na vzdělávání v mateřských školách. Absolvent získá znalosti a dovednosti potřebné pro výkon profese učitele v mateřské škole v rámci těchto modulů: pedagogická praxe, pedagogika, psychologie a biologie, předškolní vzdělávání a integrované bloky.
Rozsah studia:
Program DVPP bude realizován v průběhu tří semestrů s časovou dotací 256 hodin přímé, distanční on-line synchronní výuky a pedagogické praxe.
Studijní plán:
Studijní předmět | Časová dotace | Rozvrh (sem) | Typ ukončení | ||
1 *P/D |
2 *P/D |
3 *P/D |
|||
Modul 1: Pedagogická praxe | |||||
Průběžná pedagogická praxe | 20 | 8/0 | 8/0 | 4/0 | Zp |
Souvislá pedagogická praxe | 40 | 20/0 | 20/0 | Zp | |
Modul 2: Pedagogika | |||||
Předškolní pedagogika | 16 | 8/4 | 4/0 | Zk | |
Sociální a pedagogická komunikace | 12 | 12/0 | Zp | ||
Speciální pedagogika | 16 | 0/4 | 12/0 | Zk | |
Sociální pedagogika | 6 | 6/0 | Zp | ||
Pedagogicko psychologická diagnostika | 12 | 0/6 | 6/0 | Zk | |
Metody pedagogického výzkumu a seminář k závěrečné práci | 4 | 0/4 | Zp | ||
Školní legislativa a personalistika | 8 | 0/8 | Zp | ||
Modul 3: Psychologie a biologie | |||||
Osobnostní a sociální výcvik | 10 | 10/0 | Zp | ||
Psychologie osobnosti a jejího vývoje | 10 | 10/0 | Zk | ||
Aplikovaná psychologie | 10 | 10/0 | Zp | ||
Biologie dítěte | 12 | 12/0 | Zp | ||
Modul 4: Předškolní vzdělávání | |||||
Kurikulum MŠ | 12 | 6/6 | Zk | ||
Metodika činností v MŠ | 24 | 18/0 | 6/0 | Zk | |
Metodika hrových činností | 12 | 12/0 | Zp | ||
Modul 5: Integrované bloky | |||||
Integrovaný blok I. | 20 | 20/0 | Zp | ||
Integrovaný blok II. | 12 | 12/0 | Zk | ||
Celkem | 256 | 82 | 106 | 68 |
*P - prezenční výuka, D - distanční výuka
Po zahájení studia budou psát všichni posluchači orientační test z pedagogiky a psychologie a krátkou úvahu na téma „Jaké je Vaše očekávání vzhledem k tomuto studiu?“. Po vyhodnocení těchto materiálů budou některým posluchačům nabídnuty individuální konzultace vzhledem k méně zvládnutým tématům nebo naopak k preferovaným tématům.
Průběžná pedagogická praxe (20 hodin)
Průběžná praxe bude probíhat 1 den v týdnu s následující supervizí (3 hodiny + 1 hodina rozbor) ve fakultních a vybraných mateřských školách po celou dobu studia, celkem 5 dnů (20 hodin). Po dobu praxe bude přítomna a za vzdělávací proces odpovědna učitelka MŠ, v prvním semestru studenti do jejích činností nebudou zasahovat, jedině na její požádání. V dalších semestrech bude míra zapojení studentů určena vedoucím praxe a konzultována s učitelkou MŠ.
Hlavním cílem bude pozorování a popisování, společná reflexe interakce mezi učitelkou a dětmi a mezi dětmi vzájemně. Oblastí pozorování bude především oblast volných her a činností, ale i tvořivé činnosti a hry řízené učitelkou. Úkolem bude zaznamenávat ty reakce učitelky, které vedly k posunu dítěte v oblasti obecných cílů předškolního vzdělávání. Dalším cílem bude vyzkoušet si samostatně vést drobnou činnost s dětmi, reflektovat ji a navrhnout její možné pokračování. Dále pak vedení dne v mateřské škole s tím, že příprava dne bude konzultována s vedoucí praxe i s učitelkou, bude ponechán prostor pro improvizaci a reakce na podněty dětí.
Studijní opory:
Účastníci obdrží přístupová hesla do elektronického prostředí, kde jsou studijní opory zveřejněny.
Požadavky pro absolvování programu:
Podmínkou pro úspěšné absolvování programu je 80% účast na přednáškách a seminářích (myšleno předmětu, nikoliv v souhrnu), získání dílčích zápočtů a zkoušek v jednotlivých semestrech podle podmínek konkrétních lektorů. Získání zápočtů a zkoušek je podmínkou pro účast na závěrečné zkoušce a dosažení osvědčení. Účastníci programu budou také postupně zpracovávat profesní portfolio. Studium bude zakončeno závěrečnou zkouškou tvořenou prezentací a obhajobou závěrečné písemné práce v rozsahu minimálně 30 stran zaměřenou na předškolní vzdělávání, znalostní komisionální zkouškou z předmětů speciální pedagogika, psychologie, pedagogika, pedagogicko-psychologická diagnostika a prezentací výstupů z profesního portfolia.
Úplata za CŽV:
Úplata za každý semestr činí 13 000,- Kč, celkem 39 000,- Kč.
Minimální kapacita programu: 10 účastníků
Maximální kapacita programu: 30 účastníků
Podmínky pro přijetí do programu:
Ke studiu v programu CŽV může být přijat jen zájemce, který splňuje podmínky předchozího ukončeného vzdělání stanovené zákonem o pedagogických pracovnících (viz cílová skupina) a platnou akreditací, který v řádném termínu podal přihlášku (v elektronické i listinné podobě) a uhradil stanovený administrativní poplatek za přihlášku.
Přijetí přihlášky se nepotvrzuje. Pokud některé podklady k rozhodnutí o přijetí chybí, je na tuto skutečnost zájemce upozorněn e-mailem.
Děkan zpravidla do 30 dnů od termínu uzavření přijímacího řízení rozhodne, zda byl zájemce ke studiu v rámci CŽV přijat.
Rozhodnutí je všem zájemcům zasíláno na e-mailovou adresu uvedenou v přihlášce.
Zápis k CŽV je podmíněn uhrazením úplaty za 1. semestr studia (dále jen „zápisné“) v termínu stanoveném v Rozhodnutí o přijetí do programu CŽV.
Přihláška:
Přihláška je dostupná na https://wstag.jcu.cz/portal/studium/uchazec/eprihlaska.html
Přihláška je v systému automaticky po vyplnění a potvrzení odeslána v elektronické podobě, poté zájemce přihlášku vytiskne, podepíše a odešle do 31. 10. 2024 na níže uvedenou adresu společně s ověřeným dokladem o vzdělání.
Pro programy CŽV zájemce nevyplňuje do přihlášky údaje o prospěchu na střední škole, ani nezasílá potvrzení od lékaře.
Poplatek za přihlášku:
Činí 500,- Kč, pokyny k platbě viz elektronická přihláška.
Přílohy k přihlášce:
Úředně ověřená kopie dokladu o dosaženém vzdělání, resp. o ukončeném vzdělání předepsaném v cílové skupině.
Přijímací zkouška:
Nekoná se, bude přijato prvních 30 zájemců, kteří splňují podmínky pro přijetí, v pořadí, v jakém budou vytištěné přihlášky s přílohou doručeny na fakultu. Rozhodnutí o přijetí bude zasláno přijatým zájemcům společně s pozvánkou k zápisu a pokyny k úhradě zápisného po ukončení přijímacího řízení.
Příjem přihlášek: Prodloužení termínu pro podání přihlášky do 31. 10. 2024 na níže uvedenou adresu:
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Pedagogická fakulta – Centrum DVPP
Jeronýmova 10
371 15 České Budějovice
nebo přímo v podatelně fakulty, Jeronýmova 10, přízemí č. 109
Zahájení studia: LS AR 2024/2025 (únor 2025)
Odborný garant: doc. PhDr. Miluše Vítečková, Ph.D., kontakt: tel. 389 033 231, e-mail:
Organizační garant: Ing. Anna Kohoutová, kontakt: tel.: 387 773 125, e-mail:
Další organizační informace:
Výuka probíhá v prostorách PF JU v Českých Budějovicích, přibližně 2× za měsíc v pátek nebo v sobotu.
Náhledy na rozvrhy najdete pod nadpisem „Rozvrhy CŽV“ zde (pro ilustraci v jaké frekvenci výuka probíhá):
https://www.pf.jcu.cz/cz/prijimaci-zkousky/celozivotni-vzdelavani